Ensiaskeleita kuormittuneelle ja uupuneelle

Elsa heräsi tokkuraisena aamuun. Nukkuminen oli ollut pätkittäistä, kuten niin monena yönä viime viikkoina. Elsa pakottautui sängystä ylös kahvia keittämään. Samalla hänen mielensä täyttyi hetkessä kaikista niistä tehtävistä, jotka tänään oli hoidettava. Vatsassa kiersi, ja päähän tuli outo paineen tuntu.

Mistä huomaa ylikuormittumisen?

Liiallinen kuormittuminen voi tulla niin vähitellen, että sitä ei meinaa huomata. Merkkejä ylikuormittumisesta on kyllä näkyvissä, mutta saatamme sivuuttaa ne, painaa merkit taka-alalle tai olla välittämättä niistä. Kun kuormittumista kestää pidempään, saatamme tottua olotilaamme. Väsymys, levottomuus ja vaikeus keskittyä ovat jatkuvasti läsnä.

Alla joitain tavallisia ylikuormittumisen merkkejä. Aikalisä pitäisi ottaa viimeistään silloin, kun näitä merkkejä on näkyvissä:

  • tekeminen muuttuu (kiivaaksi) suorittamiseksi
  • keskittyminen on vaikeaa
  • huomaat vaikeuksia muistamisessa (etenkin lähimuisti)
  • olet levoton ja rauhoittuminen on vaikeaa
  • olet ärtynyt ja kärsimätön
  • et saa nukuttua kunnolla
  • lepo ei tunnu virkistävän
  • sairastut helposti esim. flunssiin
  • olemassa oleva sairautesi pahenee
  • sinulla on usein epämääräisiä särkyjä ja kipuja
  • sydämesi hakkaa lujaa tai muljahtelee
  • et tunne juurikaan iloa

Liiallisesta kuormituksesta toipuminen

Mitä nopeammin viheltää pelin poikki kuormittuneena, sitä paremmin pääsee kiinni palautumiseen ja toipumiseen. Ensin on annettava keholle aikaa levätä ja palauttaa voimia. Sen jälkeen on hyvä tarkastella arkea ja elämää kokonaisvaltaisesti ja hahmotella itselle tärkeitä asioita. Lopuksi on otettava konkreettisia askeleita vähemmän kuormittavan arjen löytämiseksi.

1. Elvytä elimistöä

Ensimmäinen askel on antaa keholle lepoa. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat tehtävät laitetaan tauolle ja keskitytään rauhoittumiseen. Tämä voi olla yllättävän vaikeaa, jos kiivastahtinen suorittaminen on jäänyt  päälle. Tällöin pelkkää loikoilua helpompaa voi olla jokin itselle miellyttävä tekeminen, johon ei liity suorittamisen makua ja kiirehdintää. Rauhallinen kävely luonnossa on aina hyvä vaihtoehto, jota kannattaa kokeilla. Hyvin kovatehoinen liikunta on syytä jättää hetkeksi tauolle tai ainakin sitä pitäisi vähentää reilusti.

2. Aseta johtotähti

Kun pahin mylläkkä on laitettu katkolle, on tärkeää pohtia, millaista arkea haluaa jatkossa elää. Samanlaiseen, uupumista edeltävään arjen pyöritykseen on turha pyrkiä takaisin. Itselleen voi tehdä johtotähden, jonka avulla on helpompi tarkistaa askeleittensa suuntaa:

  1. Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Miksi?
  2. Millaisissa tilanteissa olet ollut onnellinen ja tyytyväinen? Miksi?
  3. Mihin asioihin haluaisit käyttää enemmän aikaasi?
  4. Mille kuormittaville asioille sanot jatkossa ei?

3. Tarkista uskomuksesi ja toimintasi

Omista haitallisista uskomuksista tietoiseksi tuleminen on yksi tärkeä tekijä kuormittumisen vähentämisessä. Joskus kuormittumista edesauttavat ajatukset ja uskomukset, jotka piiskaavaat suoriutumaan täydellisesti tai vaativat aina vain enemmän tekemistä. Tai haitalliset ajatuksemme voivat uskotella, että muiden tarpeita on palveltava aina ensisijaisesti, vaikka se tapahtuisi oman jaksamisen kustannuksella.

Rajojen asettaminen sekä itselle että toisille on tarvittava taito. Kun jollekin asialle sanoo kyllä, tulee samalla sanoneeksi toisille asioille ei. Lisää arkeesi niitä asioita, jotka aidosti lisäävät hyvinvointiasi. Vähennä niitä, jotka kuormittavat.

Lisäksi myötätunnon opettelu itseä kohtaan sekä avun pyytäminen ja toisten apuun tukeutuminen ovat suojaavia tekijöitä kuormittumisen ja uupumisen ehkäisyssä.

Lue myös:

Hoivaa kehoasi pitkittyneen stressin jälkeen

Huomaa tie uupumukseen ajoissa

Omien rajojen vetäminen tukee hyvinvointia

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

uupuminen toipuminen

Kuva: Alice Donovan Rouse

Kommentit (5)
  1. Stressaantunut
    1.2.2020, 09:18

    Kiitos jälleen kerran ❤️ taas on kroppa väsynyt ja kipeä. Ja pää täynnä tekemistä. Meinasi mennä taas liian lujaa niinkuin aina itselle sanon.

    1. Olet kuitenkin jo pitkällä, kun tunnistat kuormittumisesi. <3

  2. Kiitos tästä blogista, tunnistan niin itseni näistä merkeistä, jotka olet kuvannut. Muutos on nyt välttämätöntä ja tästä lähdetään eteenpäin. Kiitos myös hyvästä artikkelista 2.2.20 päivän Hesarissa

    1. Kiitos Paula mukavasta palautteesta. Voimia!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *