Arjen yksinkertaistaminen voi olla hyödyksi introvertille

Takana on kahden päivän kestänyt ison seurueen seminaarimatka töissä. Edessä on viikonloppu, jolloin toisena päivänä ohjelmassa on ystävän polttarit ja toisena vierailu sukulaisten kanssa. Pelkkä ajatuskin tulevasta väsyttää.

Tavaroita on kertynyt kotiin niin paljon, että ne eivät enää mahdu kunnolla kaappeihin ja osa tavaroista lojuu siellä täällä huonekalujen päällä. Yöpöydän kulmalla on useampi keskeneräinen kirja, ja puhelimessa on tallennettuna lukuisia artikkeleita, blogeja ja videoita, jotka odottavat lukemista ja katsomista.

Miksi introvertti voi hyötyä yksinkertaistamisesta?

Yksinkertaistamisella tarkoitan tässä yhteydessä erilaisten ärsykkeiden karsimista niin, että ulkoisten ärsykkeiden tuottama kuormitus vähenee. Professori emerita Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan introvertilla on erilainen aivojen ja keskushermoston viritystila, kuin ekstrovertilla. Introvertin sisäinen viritystila on yleensä korkea, jolloin hän voi tasapainottaa tätä viritystilaa karsimalla ärsykkeitä ympäriltään. Ekstrovertilla taas viritystila on yleensä matala, jonka vuoksi hänen on stimuloitava sitä ympäristön virikkeillä voidakseen hyvin.

Sisäisellä viritystilalla tarkoitetaan siis sitä, kuinka paljon ulkoisia virikkeitä ihminen kestää tai tarvitsee voidakseen hyvin. Kun sisäinen viritystila on jo valmiiksi korkea, suuri määrä ulkoisia ärsykkeitä nostaa liiaksi viritystilaa. Tällöin introvertti tuntee kuormittuvansa.

Uskon, että kuka tahansa voi hyötyä arkensa yksinkertaistamisesta. Eniten stressiä se voi vähentää kuitenkin introvertilta tai temperamentiltaan reaktiiviselta eli stressiherkältä, sillä myös stressiherkän sisäinen viritystila on korkea.

Keinoja yksinkertaistaa arkea

Jotta introvertti saisi tasapainoitettua omaa viritystilaansa, hänen on rauhoitettava ympäristöään ja karsittava ärsykkeitä. Jokaisella on oma tasonsa sille, mikä määrä virikkeitä, ärsykkeitä tai tapahtumia on sopiva.

Tavarat

Tavarat on helppo ja toisaalta tärkeä kohde ärsykkeiden vähentämisessä. Tavarat ovat koko ajan läsnä arjessamme, joten niiden vaikutus on suuri. Kodin pitäisi olla paikka, jossa voi rentoutua ja rauhoittua, ei tavarakaaos, joka lisää levottomuutta ja ahdistusta. Liiallinen määrä tavaraa voi olla introvertille paitsi kuormittava visuaalinen ärsyke, myös tekijä, joka varastaa aikaa muulta mieluisalta tekemiseltä. Tavaroiden etsiminen kaupoista ja niiden huoltaminen, siivoaminen ja hukkuneiden tavaroiden etsiminen tai esimerkiksi jatkuva vaatevalintojen pohtiminen vievät aikaa ja energiaa.

Eri lukunsa on tietenkin harrastukseen tai mielenkiinnon kohteeseen liittyvät tavarat, jotka toimivat inspiraation ja mielekkyyden lähteenä.

Introvertin kannattaa suhtautua tavaroihin ärsykkeinä ja tarpeen mukaan vähentää niiden määrää. Mikä määrä tavaraa voisi olla sopiva? Mikä määrä tuo levottomuutta tai tuntuu kuormittavalta?

Tietotulva ja sosiaalinen media

On aivan loistavaa, kuinka helposti ja nopeasti pääsemme nykyään tiedon lähteille. Samaan aikaan on kuitenkin pidettävä huolta siitä, että emme huku tietotulvan alle. Oma lukunsa on sosiaalinen media, jonka syövereihin voi upota kuin huomaamatta. Sosiaalista mediaa ei tarvitse hylätä voidakseen hyvin, mutta sitä kannattaa käyttää tietoisesti.

Tietoisella käyttämisellä tarkoitan sitä, että ei ajaudu selaamaan päämäärättömästi somen sisältöjä tai tilkitse jokaista tyhjää hetkeä selaamalla somea. Sen sijaan voi tehdä tietoisen päätöksen esimerkiksi hakea tietoa tai inspiraatiota jostain asiasta. Yhtä lailla voi tietoisesti päättää hakea sosiaalisesta mediasta jotain rentouttavaa. Tietoinen päätös siitä, mitä sosiaalisessa mediassa tekee tai kuinka kauan siellä viettää aikaa, auttaa vähentämään ylimääräistä hälyä ja ärsykettä, jota taas päämäärättömällä surffaamisella voi kertyä liikaa.

Introvertille tietotulvan rajaaminen ja sosiaalisen median tietoinen käyttäminen ovat keinoja vähentää informaatioärsykkeistä tulevaa kuormitusta. 

Tehtävät ja tekemiset

Tehtävien ja tekemisten määrän rajaaminen on introvertille olennaisen tärkeää, jotta virikkeiden määrä ei nouse liian suureksi. Ikäville tehtäville voi olla helpompi opetella sanomaan ei, mutta samalla pitäisi pitää huoli siitä, että ei haali itselleen innostaviakaan tekemisiä liikaa. Se kostautuu kuormittumisena ja väsymisenä ennen pitkää.

Kalenteriin kannattaa jättää viikoittain tyhjää tilaa, jolloin voi tehdä mitä tahansa sillä hetkellä palauttavaa ja energiaa lisäävää tai olla tekemättä yhtään mitään. Tehtäviä ja tekemisiä voi karsia kysymällä itseltään: mikä juuri tässä elämäntilanteessa, tällä viikolla, tänä päivänä on olennaista ja tärkeää? Tässäkin on kyse tietoisesta valintojen tekemisestä. Teemme valintoja sen sijaan, että vain ajautuisimme tekemään jotain. Yllättävän hyvin paikkansa pitävä sanonta kuuluu, että jos sinä et valitse mihin aikaasi käytät, joku muu saattaa tehdä sen puolestasi.

Introvertin kannattaa huolehtia siitä, että aikaa jää vapaaseen ajatteluun, asioiden pohdiskeluun ja mietiskelyyn. 

Tapahtumat

Erilaisiin sosiaalisiin tapahtumiin osallistuminen voi kuormittaa introverttia, jos niitä on liian paljon. Syntymäpäiväjuhlat, häät, päivällisvierailut, työpaikan juhlat tai tilaisuudet voivat kaikki olla mukavia tapahtumia myös introvertille. Mutta jos niitä on liian usein, eikä aikaa jää tarpeeksi itsekseen olemiselle, tapahtumat voivat lisätä kuormitusta. Useat tapahtumat sisältävät paljon erilaisia ulkoisia ärsykkeitä, jotka nostavat introvertin sisäistä viritystilaa entisestään.

Introvertin on hyvä karsia sosiaalisten tapahtumien määrää sen verran, että ne eivät kuormita liikaa. 

Lue myös:

Introvertti tarvitsee aikaa ajatella yksin

Introvertti, huolehdi mielesi hyvinvoinnista

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

introvertti väsyminen

Kuva: Rodion Kutsaev

 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *