Stressitohtori
Stressitohtori

Huolehditko muiden hyvinvoinnista itsesi kustannuksella?

Uhrautuvainen ihminen saattaa tehdä kaikkensa, että muilla olisi asiat hyvin. Hän on valmis auttamaan, joustamaan, mukautumaan ja tarvittaessa vaikka miellyttämään, että toisilla olisi hyvä olla. Myös oman jaksamisensa kustannuksella. Ei:n sanominen voi tuntua itsekkäältä ja tylyltä toisia kohtaan, jopa mahdottomalta. Joskus miellyttämisen taustalla on lapsuudessa koettu kontrolloiva tai marttyyri vanhempi. Jos on luonteeltaan empaattinen, voi olla, että jaksamisen rajat ylittyvät helpommin.

Tunnista liiallinen uhrautuvaisuus

Uhrautuvainen huolehtii muista itsensä kustannuksella. Alla olevat kysymykset auttavat selvittämään liiallista uhrautuvaisuutta:

  1. Tunnen syyllisyyttä, jos en aseta muiden tarpeita omieni edelle.
  2. Annan muille ihmisille enemmän kuin heiltä saan.
  3. Töissä olen usein se, joka vapaaehtoisesti tekee ylimääräisiä tehtäviä ja töitä.
  4. Olinpa kuinka kiireinen tahansa, minulla on aina aikaa muille.
  5. Huolehdin läheisistäni niin paljon, että minulla on hyvin vähän aikaa itselleni.
  6. Annanpa kuinka paljon tahansa, se ei koskaan riitä.
  7. Tunnen itseni hyvin vaivautuneeksi, jos teen mitä itse haluan.
  8. Minun on hyvin vaikea pyytää muita huolehtimaan tarpeistani.

Jos tunnistit väittämistä itsesi, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota omien rajojen asettamiseen ja itsestä huolehtimiseen.

Tunnista kuormittuminen ja aseta rajat auttamiselle

Uhrautuvaisen tai empaattisen ihmisen olisi äärimmäisen tärkeää oppia tunnistamaan omat rajansa välttyäkseen ylikuormitukselta. Aina jaksamisensa rajoja ei tunnista siitä, että mieli kehottaisi jarruttamaan. Voi olla, että mieli käskee jatkamaan, vaikka kuormitusta on jo liikaa. Tällöin ylikuormitus tulee usein esiin fyysisinä vaivoina. Yleisimpiä ovat päänsärky, selkäkipu, vatsavaivat, unettomuus tai jatkuvat flunssat.

Oman kuormituksen tunnistamisessa voi toimia apuna tietoinen pysähtyminen itsensä äärelle:

  • Kokeile, miltä tuntuu pysähtyä päivittäin hetkeksi hiljaisuuteen. Seuraa hengityksesi rytmiä. Kuulostele, miltä kehossasi tuntuu. Mitä kaipaisit? Mitä tarvitsisit? Mikä lataisi akkujasi?
  • Jos täydellinen hiljaisuus tuntuu liian epämiellyttävältä, lähde rauhalliselle kävelylle luontoon. Anna mielen vaeltaa vapaasti, ja tarkkaile vaikka ympäristöä. Kun olet rentoutunut, kuulostele itseäsi ja tarpeitasi.

Empaattinen ja huolehtiva ihminen ottaa helposti toisten ihmisten tunteita kannettavakseen. Tunneantennit on viritetty niin herkästi toisten tunteiden taajuudelle, että omat tunteet saattavat jäädä huomiotta. Jos on pitkän aikaa elämästään elänyt vain muiden toiveiden mukaan ja sivuuttanut omat tunteensa ja tarpeensa, voi oman tahdon ilmaisu tuntua aluksi vaikealta. Pienin askelin ja harjoittelemalla se onnistuu ja palkitsee jälkeenpäin hyvänä olona.

Kenenkään ei tarvitse jaksaa loputtomiin

Olen useaan kertaan kirjoittanut, että muiden auttaminen tuo elämään merkityksellisyyttä ja luo hyvän olon tunnetta. Tätä ei pidä sekoittaa siihen, että toimii vain muiden toiveiden mukaan ja on aina valmis laittamaan omat tarpeet sivuun. Omasta jaksamisesta huolehtimisen tulee edeltää muiden auttamista.

Joskus elämässä voi olla tilanteita, että sinulta pyydetään kannattelua ja apua useasta eri suunnasta. Tällöin rajojen asettaminen ja kieltäytyminen voi olla erityisen vaikeaa. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse jaksaa auttaa loputtomiin, eikä kukaan ulkopuolinen voi tietää, missä jonkun toisen jaksamisen rajat ovat. On myös hyvä muistaa, että jos omat voimavarat ovat esimerkiksi sairauden tai muun vastaavan vuoksi vähissä, kuormitusta pitäisi keventää entisestään.

Empatian osoittaminen itseä kohtaan on taito, jota kannattaa harjoitella. Kun lisää myötätuntoa itseään kohtaan, on helpompi hellittää silloin, kun siihen on tarvetta. Voit kokeilla seuraavaa harjoitusta itsemyötätunnon lisäämiseen:

Istu tai makaa miellyttävässä asennossa. Vedä ensin muutaman kerran syvään henkeä.

Tuo mieleesi jokin sinua vaivaava asia, jonka kanssa kamppailet juuri nyt, tai jokin asia, joka on ollut sinulle vaikea. Muistele mitä tapahtui, miten se edelleen vaikuttaa sinuun ja miten se saattaisi vaikuttaa tulevaisuuteesi. Pane merkille, millaisia epämiellyttäviä ajatuksia ja tunteita se saa aikaan.

Aseta nyt toinen kätesi siihen kohtaa kehossasi, missä tuo tunne tai ajatus kehossasi tuntuu voimakkaimmin. Jos et tunne sitä missään kohtaa kehossasi erityisesti, aseta kätesi rinnallesi. Ajattele, että se on hyvin kiltin ja huolehtivan ihmisen käsi.

Anna kätesi olla siinä, kevyesti ja lempeästi. Tunne se ihoasi tai vaatteitasi vasten. Ja tunne kädestäsi huokuva lämpö kehossasi. Ajattele kuinka kehosi ikään kuin hellittää, avautuu ja tekee tilaa. Anna myötätunnon siirtyä sormistasi koko kehoosi.

Käytä nyt molempia käsiäsi. Vie toinen kätesi rinnallesi ja toinen vatsallesi. Anna niiden levätä siinä lempeästi. Ole näin hetken aikaa, tuntien yhteyden itseesi, pitäen huolta itsestäsi ja tuntien myötätuntoa itseäsi kohtaan.

Lue myös:

Sinulla on oikeus olla jämäkkä

Mitä hyötyä on itsemyötätunnosta?

oma jaksaminen

Lähteet:

Räisänen & Lestinen. Kyllin hyvä. Ole viisaasti itsekäs.

Myllyviita, K. Tunne tunteesi.

Harjoitus itsemyötätunnon lisäämiseen on Oivamieli.fi -sivuston Myötätuntoinen käsi -harjoitus hieman muokattuna.

Kuva: Jade

Kommentit (1)

  1. Huomaa tie uupumukseen ajoissa

    […] Uupumus voi johtua monesta eri tekijästä, mutta yksinkertaistettuna se on juontunut tilasta, jossa keho on joutunut käymään kierroksilla kauan ja mieltä ovat painaneet eri tekijät, kuten murheet ja huolet, ulkoiset paineet, itselle sopimattomaan muottiin pyrkiminen, arvoristiriita työn ja omien arvojen välillä, työn tai elämän kokeminen merkityksettömäksi, täydellisyyden tavoittelu tai vaikka muista huolehtiminen oman hyvinvoinnin kustannuksella. […]

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *