Stressitohtori
Stressitohtori

Miten lapsuuden kokemukset voivat näkyä myöhemmin?

Olen kirjoittanut jonkin verran siitä, kuinka erilaiset lapsuuden tapahtumat, vuorovaikutussuhteet ja tunnelukot vaikuttavat myöhemmin aikuisuudessa. Vaikka kirjoitan lapsuuden merkityksestä aikuisuuden hyvinvointiin, en missään nimessä ajattele, että meidän pitäisi piehtaroida menneessä yhtään sen enempää kuin on tarpeen. Mutta en usko, että omaa aitoa itseä voi opetella tuntemaan ilman, että palaa hieman myös lapsuuteen.

Olemme omaksuneet lapsuudessa paljon erilaisia tomintatapoja, uskomuksia ja tunteneet laajan kirjon tunteita. Ilman niiden tiedostamista ja ymmärtämistä emme välttämättä pääse käsiksi siihen, mistä tämän päivän ajatuksemme ja tunteemme juontuvat tai miksi toimimme kuten toimimme.

Hankalissa perhesuhteissa ei voi olla oma itsensä

Lääkäri Gabor Maté on puhunut paljon siitä, että saatamme lapsuuden kokemusten vuoksi kadottaa yhteyden omaan aitoon sisimpäämme. Terapeutti Todd Creager on työssään havainnut, että lapsena koetut hankalat perheolosuhteet saattavat näyttäytyä aikuisena tietyillä tavoilla. Creager tarkoittaa hankalilla perheoloilla sitä, että lapsella ei ole ollut mahdollisuutta ja tilaa olla oma aito itsensä. Tällöin lapsi on mukauttanut itseään ja olemustaan muiden toiveiden tai vaatimusten mukaan.

Creager listaa seitsemän mahdollista merkkiä aikuisuudessa, jotka voivat kertoa lapsuuden hankalista perhesuhteista.

1. Olet ihmissuhteissa jatkuvasti antajana.

Oli kyse sitten pari- tai ystävyyssuhteesta, olet jatkuvasti ”antajan” roolissa, mutta et saa muilta vastavuoroisesti takaisin. Teet liiankin paljon asioita vain muiden mielipiteitä tai hyvinvointia ajatellen, mutta sinua ei vastavuoroisesti kannatella.

2. Koet paljon syyllisyyttä turhista asioista.

Koet syyllisyyttä asioista, joista sinun ei tarvitsisi kokea syyllisyyttä. Saatat kokea syyllisyyttä esimerkiksi siitä, että kieltäydyt jostain tai et toimi juuri kuten toiset odottavat sinun toimivan. Hyvää syyllisyyden kokemusta taas on se, kun tiedät tehneesi väärin, ja haluat toimia toisin seuraavalla kerralla.

3. Ihmissuhteissasi on koko ajan erimielisyyksiä tai ei milloinkaan.

Ihmissuhteissa on aivan normaalia, että välillä on erimielisyyksiä. Se että ikinä ei ole mitään riitaa tai erimielisyyttä saattaa olla merkki siitä, että et ole tottunut tuomaan omia mielipiteitäsi esille tai et uskalla olla oma aito itsesi. Jatkuva riitely taas voi olle seurasta siitä, että lapsuudessasi kukaan ei ole ottanut vastuuta omista tunteistaan, vaan tilanteet on ratkaistu syyttelemällä toisia.

4. Olet hyvin itsekriittinen ja tavoittelet täydellisyyttä.

Vahva itsekriittisyys ja täydellisyyden tavoittelu voi kertoa siitä, että sinulta on vaadittu hyvin paljon tai olet saanut kehuja ja arvostusta vain kympin suorituksista.

5. Et osaa sanoa, mitä oikeasti haluaisit tehdä vapaa-ajalla.

Jos kysyt itseltäsi, mikä tekisi sinut iloiseksi vapaa-ajalla ja mitä todella itse haluaisit tehdä, sinun on vaikea keksiä mitään. Tämä voi johtua siitä, että olet niin usein mukautunut siihen, mitä muut tahtovat tehdä.

6. Sinun on vaikeaa rentoutua tai olla tekemättä mitään.

Sinulle on haastavaa olla tekemättä mitään tai vaikeaa olla hiljaisuudessa itsesi kanssa edes viittä minuuttia.

7. Jos olet vanhempi, kasvatustapasi on jokin ääripää.

Jos kasvatusmetodisi on jossain ääripäässä, se voi kertoa lapsuutesi olosuhteista. Ääripään kasvatustavalla Creager tarkoittaa sitä, että kasvatat joko kovassa kurissa ja järjestyksessä tai hälläväliä-asenteella.

Vaikka jostain edellisen listan kohdasta tunnistaisi itsensä, milloinkaan ei ole liian myöhäistä työstää kokemaansa. Joskus oma prosessointi ajan kanssa voi riittää, joskus taas on parasta turvautua koulutetun terapeutin apuun. Ymmärtämällä menneisyyttään ja karsimalla turhia uskomuksia siitä, millainen pitäisi olla ja miten pitäisi toimia, voi pikku hiljaa päästä käsiksi omaan aitoon itseensä.

Lue myös:

Huolehditko muiden hyvinvoinnista itsesi kustannuksella?

Miten tunnekokemukset voivat vaikuttaa terveyteen?

Lapsuuden tunnemuistot ja vihan tunteen ilmaiseminen.

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

lapsuuden kokemusten vaikutus

Lähde: Todd Creager. 7 Signs You Came from a Dysfunctional Family

Kuva: Bekah Russom

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *