Stressitohtori
Stressitohtori

Tee stressistä viisas ystävä, jota kuuntelet

Illalla uni ei meinaa tulla silmään ja lakanoissa pyöriminen alkaa tuskastuttamaan. Huomenna on edessä taas yksi väsynyt päivä huonoilla yöunilla.

Katselet bussissa kahta keskenään juttelevaa ihmistä. Vähän väliä keskustelun lomaan kuuluu naurua. Havahdut siihen, että et muista milloin olisit viimeksi iloinnut tai nauranut.

Taas särkylääkkeet lopussa. Huomaat, että päätä on särkenyt yllättävän usein. Mitä kiireisempi ja stressaavampi päivä tai viikko on ollut, sitä useammin päänsärky on tullut vieraaksi.

Stressi kertoo aina jotain

Keho ja mieli kertovat meille erilaisilla merkeillä, kun stressiä ja kuormitusta alkaa olla liikaa. Mutta jotta tunnistaisimme nuo merkit, meidän on tietoisesti pysähdyttävä kuuntelemaan niitä. Stressiä voisi pitää kuin hyvänä viisaana ystävänä, joka yrittää kertoa, milloin on syytä tehdä asioita toisin tai jättää jotain tekemättä.

Kaikkein vaikeinta voi olla hyväksyä, että myös itselle mielekäs tekeminen kuormittaa, jos sitä on liikaa. Tällöin mieli saattaa vain painaa eteenpäin, ja liiallisen stressin voi tunnistaa viimeistään kehon reagointina. Yleisin merkki kehon käymisestä ylikierroksilla on todennäköisesti unen häiriintyminen. Vaikka olisi kuinka innostunut ja tekee mielellään kaikkea sitä mitä tekee, myös kivasta tekemisestä pitäisi palautua. Joskus saattaa olla, että emme halua myöntää itsellemme, että tekemistä vain on liikaa ja joistain asioista pitäisi pystyä luopumaan edes hetkeksi.

Alla joitain yleisiä merkkejä liiallisesta stressistä:

Tunnetason merkkejä

  • hermostuneisuus
  • ärtyneisyys
  • ahdistuneisuus
  • levottomuus
  • itkuherkkyys
  • tunteiden ailahtelu (esim. raivostuminen helposti)
  • tuntuu, että ei enää hallitse tilannetta
  • mielialan lasku

Tiedon käsittelyn vaikeudet

  • keskittymisvaikeudet
  • muistivaikeudet
  • aloitekyvyttömyys
  • vaikeudet päätöksenteossa

Kehollisia merkkejä

  • säryt (päänsärky ja selkäsäryt yleisiä)
  • lihasjännitys
  • univaikeudet
  • sydämentykytykset ja muljahtelut
  • vatsavaivat
  • väsymys
  • päänahka tuntuu kireltä
  • alentunut vastustuskyky, esim. jatkuvat flunssa
  • muut selittämättömät kivut

Käyttäytymisen merkkejä

  • yliaktiivisuus
  • ihmisten välttely
  • saamattomuus
  • vaikeus rentoutua

Jotta voisimme tunnistaa arjessa merkkejä kuormittumisesta, välillä on maltettava kysellä kuulumisia itseltään. Stressin kertomien merkkien huomaamiseen tarvitaan pysähtymistä itsensä äärelle, aitoa halua kohdata oma tilanne ja tunnustella ja pohtia, mistä kuormittuminen johtuu.

Omaa stressiä ei kannata verrata toisen stressiin

Mitä paremmin tunnemme itsemme, sitä tietoisemmiksi voimme tulla myös stressin merkkien suhteen. Reagoimme jokainen stressiin eri tavoin, yksilöllisesti. Tähän reagointiin vaikuttavat muun muassa meidän aiemmat elämänkokemukset ja neuro-biologiamme. Ja koska eroamme toisistamme kokemustemme ja piirteidemme suhteen, toisen ihmisen stressin tai stressaantumisen vertaaminen itseen on aina huono idea.

Itsetuntemus on olennainen osa stressin säätelyä, sillä siten saamme arvokasta tietoa siitä, mikä juuri itsellemme aiheuttaa stressiä ja missä omat rajat menevät kuormituksen suhteen. Tutustumalla itseemme ymmärrämme paremmin, millainen ympäristö tai elämäntyyli meille sopii parhaiten. Aina se ei kulje samaa polkua valtavirran tai ystävän suosiman elämäntyylin kanssa. Silloin tärkeintä on olla rohkea ja valita sellainen tie, jossa pystyy hengittämään, iloitsemaan ja elämään ilman jatkuvaa kuormitusta.

Lue myös:

Huomaa tie uupumukseen ajoissa

Stressitekijöiden tiedostaminen ja kuormituksen vähentäminen

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

stressin merkkejä

Kuva: Kai Dorner

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *