Keinoja kehon ja mielen rauhoittamiseen stressissä

Arjessamme voi olla stressitekijöitä, joita emme voi poistaa. Nämä stressitekijät saattavat aiheuttaa suurta huolta ja ajatuksia, jotka pyörivät tauotta mielessä. Tällaisissa tilanteissa voimme kokeilla erilaisia keinoja kehon stressireaktion rauhoittamiseen ja huoliajatusten vähentämiseen.

Hengityksellä rauhoitat hermoston

Hengittäminen on nopein ja varmin keino rauhoittaa sympaattinen eli ”nopea” hermosto, jos tuntee käyvänsä kierroksilla. Rauhallisen hengittämisen avulla voit aktivoida parasympaattisen ”hitaan” hermoston, jolloin keho ja mieli rauhoittuvat ja olo muuttuu levollisemmaksi.

Jos käyt ylikierroksilla tai koet olevasi stressaantunut, kokeile seuraavaa hengitystapaa:

♦ Hengitä rauhallisesti niin, että uloshengitys on selvästi pidempi kuin sisäänhengitys. Tee niin monta hengitystä, että tunnet rauhoittuneesi. 

Tietoisuuden ankkuroiminen ympäristöön

Usein stressiä saattavat aiheuttaa mielessämme laukkaavat ajatukset, jotka pyörittävät joko mennyttä tilannetta tai tulevia tapahtumia ja skenaarioita. Kiinnittämällä huomion ympäristöön ja aistikokemuksiisi, pystyt ohjaamaan mieltäsi käsillä olevaan hetkeen. Tällainen mielen ankkurointi voi rauhoittaa huomattavasti stressaavien ajatusten keskellä.

Tässä vaihtoehtoja, joita voit kokeilla:

Kävely ja ympäristön tarkkailu

Tee kävelylenkki jossain mieluisassa paikassa. Keskity ainakin osan aikaa tarkkailemaan ympäristöä. Millaisia rakennuksia ja yksityiskohtia lenkin varrelta löytyy? Mitä kaikkea huomaat luonnossa? Keskity siihen mitä kuulet ja näet. Tarkoituksena on siis se, että et kävele työstäen jatkuvasti jotain ajatuksissasi.

 Huomio ääniin tai esineisiin

Ole hetken aikaa silmät kiinni. Tarkkaile ympäristöstä kuuluvia ääniä. Vaihtoehtoisesti voit ottaa jonkin esineen käteesi ja tunnustella sitä. Voit myös istua tai maata silmät auki ja tutkia ympärilläsi näkyviä esineitä tai asioita.

Mind Body Bridging -menetelmä huolien käsittelyyn

Päässä pyörivän huolikarusellin hidastamiseen ja kehon stressireaktion rauhoittamiseen voi kokeilla psykiatri Stanley H. Blockin kollegoineen kehittämää Mind Body Bridging -menetelmää.

Harjoituksen voi tehdä näin:

Etsi itsellesi häiriötön tila. Ota kynä ja paperi, ja kirjoita paperin keskelle sinua huolestuttava asia. Kirjoita paperille suodattamatta kaikki ne ajatuksesi ja tunteesi, mitä tähän stressaavaan asiaan liittyy. Laita sitten paperi hetkeksi pois.

Ota hyvä asento. Hengitä rauhallisesti omaan tahtiisi. Voit pitää halutessasi silmiä kiinni. Kiinnitä huomiota taustaääniin, kuten erilaisten laitteiden hurinoihin, autojen tai luonnon ääniin ulkona. Tunne kehosi tuolissa, jalkapohjat lattiassa. Voit ottaa halutessasi sormien väliin palan vaatetta, kynän tai muun esineen ja tunnustella sitä.

Kun tunnet olosi täysin rauhalliseksi, ota uusi paperi, ja kirjoita sen keskelle uudestaan sama huolen aiheuttaja. Kirjoita asiaan liittyviä ajatuksia paperille rauhoittuneessa tilassa. Huomaatko eroa ensimmäisen ja toisen paperin sisällön välillä?

Lue myös:

Miksi rentoutuminen on terveyden kannalta niin tärkeää?

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

stressi ja rauhoittuminen

Kuva: Markus Spiske

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *