Kävely hoitaa kehoa ja mieltä

Rakastan kävelemistä. Se on samaan aikaan yksinkertaista, helppoa ja monipuolista. Kävellessä ajatuksiin voi saada selkeyttä tai mielen hiljaisemmaksi hälystä.

Kävely tekee hyvää

Kävely on helppo keino lisätä liikettä ja ehkä jopa aliarvostettu liikkumismuoto. Se sopii hyvin liikkumista aloittelevalle, toipilaalle tai liikuntaa paljon harrastavalle. Kävellessä saa samalla raitista ilmaa ja sitä voi käyttää hyötyliikuntana  paikasta toiseen siirtymisissä.

Kävelytahtia säätämällä kävelystä voi tehdä rauhoittumishetken tai sykettä kohottavan ja hikeä pintaan tuovan liikunnan. Säännöllinen käveleminen vahvistaa sydän- ja verisuoniterveyttä, vaikuttaa myönteisesti sokeriaineenvaihduntaan ja parantaa unen laatua.

Kävely tekee myös mielelle hyvää. Esimerkiksi ympäristön tarkkailuun keskittyvä kävely siirtää fokuksemme päässä pyörivistä arjen askareista hetkeksi muualle, jolloin mieli eikä käy jatkuvasti kierroksilla.

Erilaisia kävelyhetkiä

Kävelyistä voi tehdä hyvin erilaisia, eri tilanteisiin ja tarpeisiin sopivia. Esimerkiksi:

Kaupunginosakävely 

Kaupunginosakävely on erinomainen tapa tutustua kaupunkiin. Kävellen yksityiskohtia huomaa ja tunnelman aistii helpommin, ja taukojen pitoon voi löytää sellaisia paikkoja, joita ei kulkuneuvolla ohi ajaessa ehtisi edes huomata.

Luontokävely 

Luonnossa käveleminen on stressin vähentämisessä, rentoutumisessa ja hyvinvoinnin lisäämisessä ehdottoman hyvä keino. Olen tehnyt isoja elämääni liittyviä päätöksiä metsässä kävellen. Siellä missä stressi laskee ja mielen häly hiljenee, oikeat päätökset tulevat kirkkaimmin esille.

Tietoinen kävely

Tietoisessa kävelyssä huomio kiinnitetään fyysiseen ympäristöön. Mitä kaikkea huomaat kävelylläsi? Jos ei ole aiemmin harrastanut tietoisia kävelyjä, voi yllättyä, kuinka paljon tuleekaan havainneeksi ympärillään asioita. Luonto kuhisee elämää, kasvien kauneus tai jokin muu upea esteettinen yksityiskohta nousee esiin.

Ystäväkävely

Ystävän kanssa tehdyt kävelylenkit ovat ihana tapa vaihtaa kuulumisia. Aina ei kuitenkaan ole mahdollista sopia kävelytreffejä, jos esimerkiksi etäisyyttä on paljon. Fyysisten treffien sijaan voi soittaa ja jutustella ystävän kanssa kävelyn lomassa.

Hengityskävely

Yksi stressiä tehokkaasti laskeva tapa on yhdistää kävelyyn hengitysharjoitus. Kävele ja hengitä rauhallisesti. Jos mahdollista, hengitä nenän kautta. Laske hartioita alas ja pidä kehosi ryhdikkäänä, mutta rentona. Kuvittele, että hengität sydämen kautta ja ota mieleesi jokin myönteinen asia, mikä tekee olosi rauhalliseksi tai iloiseksi. Tee harjoitusta osan aikaa kävelymatkastasi.

Kävelymeditaatio

Kävelymeditaatiossa huomio kiinnitetään itse kävelemiseen. Tunnustele, miltä kehossa tuntuu kävellessä. Miten jalat ottavat askelia, miten kädet liikkuvat, miten lantio liikkuu? Kävelymeditaatiota voi tehdä myös vain hetken aikaa koko matkasta.

Introvertin palautumiskävely

Jos olet introvertti, tunnistat itsessäsi tarpeen saada olla välillä yksin omien ajatustesi kanssa. Joskus lyhyellekin kävelylle lähteminen on helppo tapa järjestää itselleen hetken hengähdystauko. Kävelyllä mieli tuulettuu, kun pään sisällä myllertävät ajatukset saavat kulkea vapaasti tai vaihtoehtoisesti on mahdollisuus pohtia ja järjestellä kaikessa rauhassa päässä pyörivät ajatukset järjestykseen.

Lue myös:

Kun pää on liian täynnä tehtäviä ja suunnitelmia

Miksi hengitys on loistava apu stressiin?

Mitä tehdä, kun keskittyminen on vaikeaa?

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

kävely keho ja mieli

Kuva: Frank Busch

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *