Kehomielen stressi (osa 2/3): EFT-menetelmä

Oli aamu ja tunsin lievää jomotusta päässä. Halusin kokeilla EFT-menetelmää, vaikka aluksi tuntui hieman omituiselta ajatukselta naputella omaa kehoaan ja samalla puhua ääneen. Tein EFT-menetelmän mukaiset naputtelukierrokset, ja hetken päästä jomotus oli poissa.

Kiinnostuin menetelmästä ja tutustuttuani siihen olenkin käyttänyt menetelmää säännöllisesti erilaisiin olotiloihin ja tunteisiin.

EFT eli Emotional Freedom Techniques

EFT-menetelmä on mielenkiintoinen kehomieli-tekniikka, joka yhdistää akupisteiden naputtelun ja negatiivisten tuntemusten ja tunteiden kohtaamisen. Menetelmällä on saatu apua muun muassa stressiin (myös traumaperäiseen stressihäiriöön), ahdistukseen, kiputiloihin ja masennukseen. Sen tehoa erilaisiin ongelmiin on tutkittu jo yli sadassa tutkimuksessa. 

EFT-menetelmää voi kokeilla mihin tahansa stressaavaan ongelmaan, oli se sitten jokin fyysinen oire, epämiellyttävä tunne tai jokin vaikea tilanne elämässä. Jos tunnistaa ongelman aiheuttaman tunnetilan, sitä parempi. Joskus jokin oire (esim. kipu) voi olla se päällimmäinen stressaava asia, johon EFT-menetelmän naputtelun aloittaa. Mutta jos saat kiinni siitä tunteesta, mitä kipu tai stressaava asia herättää (esim. ärtymistä, pelkoa, vihaa, surua), niin fokus kannattaa siirtää tähän tunteeseen, jolloin ollaan taas vähän pintaa syvemmällä.

Kun aloitat naputtelun, kysy itseltäsi, mitä tunteita ongelma sinussa herättää. Voit muistella, milloin olet tuntenut samaa tunnetta aiemmin. Jos esimerkiksi muistat tilanteen lapsuudestasi, niin olet jo todennäköisesti tunnekokemuksen alkujuurilla.

Pikaohje EFT-menetelmään

Ohessa on yleisohje, jonka avulla voit aloittaa EFT-menetelmän käytön heti.

1. Valitse sinua eniten stressaava asia. Voit arvioida stressin voimakkuuden asteikolla 0-10.

2. Laadi aloituslause, johon täydennät sinua stressaavan asian: Vaikka minua stressaa ________, hyväksyn itseni täydellisesti sellaisena kuin olen. 

3. Puhu (ääneen tai kuiskaamalla) aloituslause kolme kertaa, ja naputtele samalla käden ”karatepistettä” (ks. kuva alla) toisen käden sormenpäillä.

4. Naputtele sen jälkeen kaikki kuvan EFT-pisteet ja toista samalla muistutuslausetta. Muistutuslause on stressaava asia: Esim. tämä päänsärky tai tämä jännittävä tilanne tai tämä tuskainen kipu.

5. Naputa vähintään 7 kertaa jokaisen pisteen kohdalla. Naputuksia ei tarvitse laskea, kunhan naputtelet reilusti samalla kun toistat muistutuslausetta. Muistutuslause voi muuttuakin naputtelun aikana, olennaista on fokusoiminen ongelmaan tai tunteeseen.

6. Tee naputtelua niin monta kierrosta, kunnes tunnet helpotusta olossasi. Voit naputella vain toista puolta kehossasi (ei väliä kumpi puoli) tai sekä että.  Eli esim. silmien ympärillä voit käyttää kahta kättä ja toisissa pisteissä yhtä. Voit naputella toisia pisteitä yhdellä sormella ja toisia useammalla sormella, kokeile mikä tuntuu parhaimmalta.

7. Voit naputtelukierrosten lopuksi arvioida uudestaan asteikolla 0-10 stressin voimakkuuden.

(Kuva sivustolta gillianmorriscoaching.com)

Jos naputtelukierrosten jälkeen huomasit, että sinua stressaavan asian voimakkuus muuttui asteikolla esim. kahdeksasta viiteen, jatka myöhemmin naputtelua tähän ongelmaan niin, että pääsisit voimakkuudeltaan asteikon alkuun tai jopa nollaan.

Lisää EFT-menetelmästä voit lukea esimerkiksi kirjasta Tapping Solution. Menetelmä tunteiden vapauttamiseen ja stressin purkamiseen. 

Karita Palomäki on tehnyt EFT naputtelusta verkkokurssin, jos haluat opetella menetelmän perusteet kurssina.

Lue myös:

Kehomielen stressi (osa 1/3): haitalliset tunnekokemukset

Turvallinen ilmapiiri tukee hyvinvointia

Hyvät ja turvalliset ihmissuhteet vähentävät stressiä

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

EFT-menetelmä stressiin

Kuva: Juan Davila

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *