Kun ärsykkeitä on liikaa

Olet ostamassa uutta pesukonetta. Selailet nettiä ja huomaat, että vaihtoehtoja on useita kymmeniä. Väsyt pelkästä vaihtoehtojen määrästä. 

Kotona tavarat pursuavat kaapeissa, ja lipaston päällä on epämääräistä sälää. Tuoli on täynnä vaatteita.

Katsot puhelintasi. Lukematomia viestejä ja loputon somevirta. 

Menet ostamaan housuja. Vaatekaupassa musiikki soi liian kovalla. 

Valot, äänet, tavarat, hajut, ihmispaljous. Visuaaliset ärsykkeet, kuuloärsykkeet, hajuärsykkeet, informaatioärsykkeet. Ärsykkeitä on ympärillämme paljon ja jatkuvasti, mutta mikä on liikaa? Milloin ärsykkeiden määrä vaikuttaa omaan hyvinvointiin?

Ärsykkeet levottomuuden aiheuttajina

Mitä enemmän erilaisia tarkkaavaisuutta hajottavia ärsykkeitä ympärillämme on, sitä enemmän ne voivat vaikuttaa keskittymiskykyymme. Yhtä lailla suuri ärsykkeiden määrä saattaa tuntua levottomuutena, ylivirittymisenä, jopa ahdistuneisuuden tunteina. Ei ole ihme, että erilaiset tavaroiden vähentämiseen ja yksinkertaisempaan elämäntapaan liittyvät suuntaukset ja somepaastot kiinnostavat. Niillä todella voi olla huima vaikutus omaan arkeen ja hyvinvointiin.

Lähdet pitkän ja voimia verottaneen työputken jälkeen lomamatkalle, jossa aiot rentoutua ja palautua. Perille päästyäsi hotellin aulasta kerrotaan, että sinun on mahdollista valita kahden erilaisen hotellihuoneen välillä.

Ensimmäinen huone on täynnä hyllyjä ja pieniä pöytiä, joissa on paljon tavaraa ja erilaisia koriste-esineitä. Verhot, matot ja päiväpeitto ovat kaikki eri värisiä ja erilaisilla kuoseilla. Yhdelle pöydälle on jätetty radio, josta kuuluu musiikkia. Ikkunan ympäri on kiedottu vilkkuva koristevalo, jossa väri vaihtuu sinisen ja punaisen välillä.

Toinen huone on tyypillisempi hotellihuone, jossa ylimääräistä tavaraa ei ole. Sängyssä on valkoinen päiväpeitto, jonka päällä on muutama koristetyyny. Yöpöydät ja vaatekaappi ovat tumma puuta. Huoneen nurkassa on iso viherkasvi.

Kumman huoneen valitset?

Vähennä ärsykkeitä, lisää hiljaisuutta

Eroamme toisistamme siinä, kuinka paljon siedämme erilaisia ärsykkeitä ympärillämme. Toinen ei menetä helposti keskittymiskykyään vilkkaassa avokonttorissa, kun taas toisen työskentely takkuaa vähän väliä äänien ja visuaalisten ärsykkeiden takia. Toisaalta emme välttämättä edes huomaa, että jatkuva ärsykevirta imee energiaamme tai tekee meidät levottomiksi. Väsyneenä ja stressaantuneena ärsykkeiden sietokyky voi madaltua entisestään.

Jos epäilee, että ärsyketulva on omassa elämässä liiallista, kannattaa ottaa viikon tai parin kokeilujakso, jossa rajoittaa ärsykkeiden määrää.

1. Selvitä ensin, mistä oma ärsykevirta muodostuu.

Tarkkaile päivän ajan omaa ärsykevirtaasi. Kiinnitä huomiosi etenkin ärsykkeisiin, jotka tuntuvat häiritseviltä, vaikuttavat keskittymiseesi, tekevät levottomaksi tai joilla täytät kaikki lyhyetkin hiljaiset hetket.

2. Vähennä ärsykkeiden määrää.

Valitse, mitä ärsykkeitä haluat vähentää. Tarkoitus ei ole, että yrittää elää mahdollisimman askeettisesti tai että kaikki ärsykkeet pitäisi vähentää minimiin. Ärsykkeitä voi myös vähentää pikku hiljaa ja aloittaa niistä, jotka tuntuvat häiritsevän tai vievän eniten energiaa.

3. Lisää hiljaisuuden hetki päivääsi.

Lisää vähintään yksi hetki päivääsi, jolloin olet hiljaisuudessa. Voit joko katsella luontomaisemaa tai istua silmät kiinni hengitystäsi seuraillen tai mukavaa muistoa tai haavekuvaa ajatellen.

Ärsykkeiden karsiminen voi tarkoittaa vaikka tietokoneen ja älylaitteiden käytön tuntuvaa vähentämistä, television katselemisen minimoimista, sähköposteista tai muista viesteistä kertovien ilmoitusten sulkemista tai tavararöykkiöiden vähentämistä. Altistuta itsesi hiljaisuudelle, hitaalle tekemiselle ja ihmiskontakteille ilman laitteita, ja kokeile, miten se vaikuttaa oloosi.

Lue myös:

Vähennä aivojen ylikuormitusta

Silppu aiheuttaa stressiä ja kuormittaa aivoja

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

liikaa ärsykkeitä

Kuva: JJ Ying

Kommentit (2)
  1. Kiitos mielettömän hyvästä blogista! Sun tekstit inspiroivat minua, ja tuntuu että ne tulevat aina oikeassa hetkessä, juuri tämä tarvitsisin kuulla juuri nyt! Kiitos!

    1. Oi, kiitos Anna ihanasta palautteesta! <3 <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *