Uupuneen fyysinen ja emotionaalinen energia ovat vähissä

Käyt töissä, hoidat arkiaskareet, tapaat ihmisiä. Kaikki hoituu, mutta lähes automaattisesti tai sinnikkäästi vähän pakottamalla. Et tunne juuri iloa, etkä oikein mitään muutakaan. 

Muutaman viikon päästä sinut valtaa väsymys, joka on läsnä aamusta iltaan. 

Elimistön kuormitus liiallisessa stressissä

Elimistömme pyrkii sopeutumaan kuormitukseen ja stressi voi jatkua pitkäänkin, ennen kuin keho ilmoittaa siitä fyysisinä oireina. Jos stressireaktiot toistuvat koko ajan tai pitkittyvät, jos elimistö ei sopeudu stressaavaan tilanteeseen tai jos stressijärjestelmä ei enää reagoi riittävästi, kehossa voi syntyä niin sanottua allostaattista kuormitusta. Allostaattinen ylikuormitus taas altistaa erilaisille fyysisille ja psyykkisille sairauksille.

Jatkuvan kuormituksen seurauksena pitkäkestoista stressiä säätelevän HPA-akselin toiminta saattaa häiriintyä. Lopulta uupuneen keho voi mennä alivireystilaan, jossa fyysiset ja psyykkiset voimat ovat vähentyneet merkittävästi.

Liialliseen kuormitukseen voi vaikuttaa eri tavoin, kuten stressitekijöitä vähentämällä ja kiinnittämällä huomiota ylivireyteen päivän aikana. Ylivireän mielen ja kehon rauhoittamiseen voi käyttää apuna liikennevalo-mallia:

PUNAINEN: Tunnet itsesi kiireiseksi, levottomaksi, kiihtyneeksi. Saatat myös olla ärtynyt ja kärsimätön. Syke nousee ja keho jännittyy.

KELTAINEN: Hengitä rauhallisesti niin, että uloshengitys on sisäänhengitystä pidempi. (+ Ota mieleesi jokin mukava muisto.)

VIHREÄ: Toimi vasta sitten, kun tunnet olevasi rauhallinen.

Yhtä lailla minkä tahansa asian tekeminen, jolla saat kehon ja mielen kierroksia laskemaan, on hyvä keino ehkäistä liiallista päivittäistä kuormittumista.

Uupunut on kadottanut merkityksellisyyden

Uupumus ei ole pelkästään fysiologista. Uupunut on usein kadottanut yhteyden tunteisiin, jotka tuovat elävyyttä ja merkityksellisyyttä. Sen sijaan hän voi kokea olevansa kuin tyhjä kuori. Jos fyysiset voimat eivät ole vielä täysin kulutettu, uupunut on kuin järjellä toimiva robotti, joka pystyy kyllä toimimaan, mutta ilman että mikään tuntuu miltään.

Psykiatri Juhani Mattila kirjoittaa kirjassaan Uupumuksesta takaisin elämään, että uupunut ihminen ei tervehdy pelkästään lepäämällä, sillä se ei tuo takaisin sitä emotionaalista energiaa, jota häneltä puuttuu.

Mattilan mukaan uupumuksen taustalla on torjuttuja tunteita. Jos ihminen kokee esimerkiksi ahdistusta, mutta ei jatkuvasti tukahduta sitä, hän ei vielä ole samanlaisessa tilassa kuin täysin uupunut, joka ei tunne juuri mitään. Mattila kutsuukin uupumusta ”sielulliseksi kuolemaksi”, jolloin tavoitteena uupumisesta toipumisessa on löytää myös emotionaalista elävyyttä. Elävyyden löytyminen ei tarkoita sitä, että vaikeat tunteet loistaisivat poissaolollaan, vaan että ihminen ylipäätään kokee eri tunteiden kirjon.

Emotionaalisen elävyyden löytyminen ja kokeminen ei käy uupuneelta hetkessä. Siinä voivat auttaa esimerkiksi tunteista puhumisen opettelu, huomion kohdistaminen ympäristöön ja nykyhetkeen, huumorin kautta löydetty nauru ja leikillisyys ja unelmointi.

Lue myös:

Energiatasapaino hyvinvoinnin pohjana

Kehon ylivireystila ja fyysisiä oireita

Ensiaskeleita kuormittuneelle ja uupuneelle

Kohti omannäköistä elämää (osa 1/2): Karsi, rauhoita ja kirkasta johtotähti

Kohti omannäköistä elämää (osa 2/2): Löydä vahvuutesi ja oma voimasi

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

uupuneen energia vähissä

Lähteinä käytetty:

Mattila, J. Uupumuksesta takaisin elämään.

Hintsa, T., Honkalampi, K. & Flink,N. Stressi, allostaattinen kuormitus ja terveysriskit

Kuva: Anne Nygard

terveys stressi uupumus mieli
Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *