Vähennä aivojen ylikuormitusta

Oletko huomannut, että joidenkin työpäivien jälkeen saatat olla aivan kuitti, vaikka mitään sinänsä ihmeellistä ei olisi töissä tapahtunutkaan? Kyse voi olla siitä, että aivosi ovat ylikuormitteet ärsykkeistä, informaatiosta ja jatkuvista keskeytyksistä. Sama meno voi jatkua vielä työpäivän jälkeen kotona. Jos vapaa-ajalla odottaa minuttiaikataulu, niin aivot eivät saa lepoa työpäivän jälkeenkään. Aivojen ylikuormituksen tunnistaa usein siitä, että keskittymiskyky huononee ja luovuus sakkaa. Uuden oppiminen ja mieleenpainaminen on haastavaa, ja muisti pätkii.

Mutta mitkä asiat kuormittavat aivojamme? Ainakin nämä:

Päätöksenteko

Jokainen tehty päätös, olkoonkin vaikka kuinka pieni, vaatii aina energiaa. Mitä laitan tänään päälleni? Mitä huomenna syödään? Olisiko tämä parempi vai tuo? En ihmettele yhtään, että sellaiset henkilöt kuin Steve Jobs, Barack Obama ja Mark Zuckerberg päätyivät erittäin niukkaan vaatevarastoon. Ainakin Obama on kertonut syyksi sen, että hän haluaa minimoida kaikki mahdolliset päätöksenteot, koska joutui työssään tekemään niin paljon päätöksiä.

Jos mahdollista, isot ja tärkeät päätökset kannattaa tehdä aamupäivästä hyvin levänneenä. Jos koko päivän käytät energiaa pienten, suhteellisen merkityksettömien päätösten tekoon, takki voi olla tyhjä ison päätöksen edessä illalla.

Päätöksiä voi osittain vähentää yksinkertaistamalla. Voit tehdä vaatevalinnoistasi helpompia karsimalla vaatteiden määrää ja vähentää tehtäviä linjaamalla sinulle merkitykselliset asiat. 

Multitasking eli tehtävien monisuorittaminen ja keskeytykset

Jokainen varmasti jo tietää, että tehtävien monisuorittaminen ei ole tehokasta. Silti saan siitä itsenikin kiinni vähän väliä. Itseasiassa ei voida edes puhua asioiden yhtäaikaisesta tekemisestä, koska totuus on usein tämä: kuvittelet tekeväsi useita asioita samanaikaisesti, vaikka oikeasti vaihdat jatkuvasti tehtävästä toiseen. Ja juuri se jatkuvasti tehtävästä toiseen vaihtaminen kuormittaa aivoja. Muistiliiton mukaan tehtävästä toiseen sukkuloiminen on sitä kuormittavampaa aivoille, mitä  vaativampi työtehtävä on ja mitä enemmän keskeytyksiä tulee.

Sekin tietysti vaikuttaa, mitä asioita yrität tehdä samaan aikaan. Voit pestä hampaita ja samalla venytellä jalkoja ilman, että joudut tekemään näitä edellä mainittuja vaihtoja. Mutta sähköpostin lukeminen ja työkaverin kanssa keskustelu samaan aikaan ei enää onnistukaan vaihdoitta. Tai ruuanlaitto ja pyykinpesu.

Yleensä työelämä ja esimerkiksi elämä lapsiperheessä pitävät huolen siitä, että keskeytyksiä tulee ja asioita joutuu tekemään ja ajattelemaan limittäin, lomittain ja päällekäin. Sen takia kannattaa, aina kun mahdollista, keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Lisäksi oma työympäristö on hyvä tehdä niin häiriöttömäksi kuin mahdollista. Pienetkin äänet tai visuaaliset ärsykkeet, kuten sähköpostin kilahdus tai sähköpostista ilmoittava kirjekuoren kuva, keskeyttävät aina ajatuksen.

Asioiden mielessä pitäminen

Pienten muistettavien asioiden mielessä pitäminen kuormittaa turhaan muistia. Tällaista muistettava silppua saattaa syntyä yllättävän paljon päivän aikana. Muistettavat asiat ja tehtävät kannattaa ehdottomasti kirjoittaa johonkin muistiin. Tehtävälistan voi vielä kalenteroida niin, että päättää milloin tekee minkäkin tehtävän. Tällöin mieli huojentuu, kun se tietää, että asia tulee hoidetuksi sille varatulla ajalla. Samoin päivän tehtävistä voi päättää pari-kolme tärkeintä, joihin keskittyy. Listan muihin tehtäviin voi käydä käsiksi, jos aikaa jää. Hoidettujen asioiden ylivetäminen listasta tuntuu yllättävän hyvältä. Syy on uskoakseni ainakin osittain siinä, että aikaansaaminen on tutkitusti yksi hyvinvoinnin lähteistä.

Lisäksi aivojamme kuormittavat mm. melu ja liian pitkät työrupeamat. Toimistotyöläisen todellista viisautta onkin lähteä säännöllisesti hetkeksi työpisteeltään pois tekemään jotain ihan muuta.

Jos huomaat, että aivosi käyvät kierroksilla, kokeile näitä: 

  1. Yksinkertaista, ja karsi tehtäviä ja päätöksentekoa.
  2. Keskity yhteen asiaan kerrallaan aina, kun mahdollista.
  3. Kirjoita tehtävät muistiin ja kalenteroi ne. 
  4. Poista sähköpostista ilmoittavat kilahdukset tietokoneesta ja kännykästä. 
  5. Vähennä melua. Ota avuksesi kuulokkeet ja hiljaiset tilat. 
  6. Pidä minitaukoja työpäivän lomassa. Älä selaa nettiä, jos käytät tietokonetta työssäsi. Kävele, hengitä, venyttele. Juttele työkaverille. 

Lue myös: 

Silppu aiheuttaa stressiä ja kuormittaa aivoja.

Teemana yksinkertaistaminen. 

yoadqb46v6k-craig-garner

Kuva: Craig Garner

Kommentit (5)
  1. Tärkeää asiaa ja hyvin kirjoitettu teksti. Tunnistin monta oman elämän kannalta tärkeää pointtia, kiitos vinkeistä. 🙂

    1. Kiitos Siiri 🙂

  2. Olen niin innoissani blogistasi! Nyt ymmärrän paremmin “aivojenpimennyksiä” ja osaan ehkäistä niitä. Terveisin nainen, joka unohti koiran kauppaan ja teki töissä saman asian kolmesti 🙂

    1. Hei Minttu ja kiitos kommentista 🙂 Kiva että tekstistä oli hyötyä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *