Miksi rentoutuminen on terveyden kannalta niin tärkeää?

Lääkäri ja Harvardin entinen professori Herbert Benson on tutkinut laajasti mielen vaikutusta terveyteen ja erilaisiin sairauksiin. Bensonin mukaan lähes mihin tahansa tilaan, jonka on aiheuttanut stressi tai joka on pahentunut stressin takia, voidaan saada helpotusta hyvin suunnitellun ja säännöllisen rentoutumisharjoituksen avulla.

Miten rentoutuminen liittyy terveyteen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn?

Benson on saanut tutkimuksissaan selville, että säännöllisellä rentoutusharjoituksella voi vaikuttaa jopa geenitasolla. Omia geenejään ei voi tietenkään muuttaa, mutta siihen voi vaikuttaa, miten geenit käyttäytyvät tai toisin sanoen mitkä geeneistä kytkeytyvät päälle. Vaikka et siis olisi tällä hetkellä millään tavoin sairas tai kipeä, rentoutumisharjoitukset kannattavat yhtä lailla.

Rentoutumisharjoitus vaikuttaa positiivisesti immuunijärjestelmään ja madaltaa stressitasoja. Tutkimuksissa on saatu selville, että rentoutusharjoitus on vaikuttanut muun muassa seuraavissa tiloissa: ahdistus ja masennus, unettomuus, erilaiset kiputilat (selkäkipu, pääkipu, vatsakipu jne.), PMS-oireet, pelot ja fobiat, korkea verenpaine. Rentoutusharjoitus vaikuttaa Bensonin mukaan todennäköisesti kaikkiin niihin sairauksiin positiivisesti, joihin myös placebo-efekti vaikuttaa. Ja niitä sairauksia on paljon.

Bensonin mukaan tehokas vaikutus terveyteen saadaan silloin, kun yhdistetään kaksi asiaa:

  1. Rentoutumisvaste kehossa.
  2. Sisäinen uskomus ja myönteiset odotukset.

Miten rentoutumisharjoitus tehdään?

Voit tehdä harjoituksesta joko vain ensimmäisen osan (kesto 12-15 min.) tai jatkaa halutessasi toiseen osaan (kesto 8-10 min).

Rentoutumisharjoitus (osa 1)

Tee harjoitus vähintään kerran päivässä.

  1. Valitse rauhallinen tila. Aseta kello lähellesi niin, että voit jossain vaiheessa tarkastaa ajan kulun. Älä laita herätystä tai hälytystä soimaan.
  2. Valitse jokin mukava mielikuva tai muisto, johon keskityt harjoituksen ajan. Voit myös keskittyä hengitykseesi tai jonkin sinua rauhoittavan sanan toistamiseen mielessä.
  3. Sulje silmät, ja käy läpi mielessäsi kehosi lihaksia rentouttaen ne. Tunnet, kuinka kasvojen, käsien ja jalkojen lihakset rentoutuvat ja tuntuvat painavimmilta.
  4. Kun mieleesi tulvii sekalaisia ajatuksia, anna niiden mennä toteamalla passiivisesti ”jaaha” ja tuo ajatuksesi takaisin mielikuvaasi, hengitykseesi tai toistamaasi sanaan.
  5. Jatka harjoitusta noin 12-15 minuuttia. Voit jossain vaiheessa avata silmät ajan tarkistamiseksi, mutta älä laita mitään hälytystä tai herätyskelloa soimaan.
Rentoutumisharjoitus (osa 2)

Harjoituksen toinen osa tehdään siis heti ensimmäisen osan jälkeen. Tässä harjoituksessa otetaan käyttöön visualisaatio eli mielikuvat.

Toimi muuten samalla tavoin kuin ensimmäisessä harjoitusosiossa, mutta keskity sellaiseen mielikuvaan, jossa näet itsesi terveenä. Voit joko muistella sitä, mitä kaikkea pystyit terveenä tekemään tai voit kuvitella, mitä kaikkea tekisit ilman sairautta.

Tee harjoitusta noin 8-10 minuuttia.

Ota huomioon nämä asiat:
  • Jotta harjoitus toimii, tee se mielellään päivittäin.
  • Älä turhaan pohdi tai jännitä, teetkö harjoituksen oikein. Pääasia on, että teet sen. Jos sinulla on rauhoittunut olo harjoituksen jälkeen, olet oikeilla jäljillä.
  • Ajatukset saattavat harhautua useaan otteeseen mihin sattuu, se ei haittaa.
  • Jos hiljaisuudessa oleminen tuntuu vaikealta, voit kuunnella hiljaisella rauhallista ja rauhoittavaa instrumentaalimusiikkia tai luontoääniä.
  • Harjoitus ei ole ihmeparannuskeino sairauksiin. Jos olet sairas, huolehdi samalla, että saat asianmukaista lääketieteellistä hoitoa. Rentoutusharjoitus on tukemassa paranemista.
  • Pääasia on, että ajattelet terveyttä ja että saat mielesi kohdistumaan sairauden sijasta terveyteen. Toistan itseäni, mutta sanon silti: Niin kauan kuin olemme elossa, meissä on enemmän terveyttä kuin sairautta.

Jos haluat lukea tarkemmin Bensonin tutkimuksista ja rentoutumisharjoituksista suhteessa tiettyihin sairauksiin, suosittelen lämpimästi Bensonin ja Proctorin kirjaa Relaxation Revolution.

chris-ensey-87456

Lähteenä käytetty Bensonin ja Proctorin kirjaa Relaxation Revolution. 

Kuva: Chris Ensey

Kommentit (5)
  1. Heips,
    löysin vasta nyt tämän blogisi – ja mun on pitänyt lukea se melkein saman tien läpi! Tämä on täynnä toinen toistaan kiinnostavampia aiheita ja näkökulmia, napakoita postauksia. Aivan loistava blogi. Sain täältä paljon inspiraatiota jatkaa toipumisen tiellä oman pitkittyneen stressin ja sen aiheuttamien terveydellisten ongelmien kanssa. Superiso kiitos näistä kaikista postauksista ja kaikkea hyvää tuleviin päiviin! <3

    1. Heippa,
      Ja kiitos ihanasta kommentista! Nämä lämmittävät niiiin paljon mieltä ja sydäntä. Voimia sinulle toipumiseen. Olet jo todella pitkällä, koska tiedät mistä on kyse <3

  2. Mutta minähän osaan rentoutua! - Vai osaatko oikeasti? Loistotähden blogi
    28.8.2017, 09:27

    […] Törmäsin netissä Stressitohtori –nimiseen blogiin, jossa on mainittu yhdysvaltalaisen lääkärin ja Harvardin entisen professori Herbert Bensonin tutkimuksesta liittyen rentoutumiseen. Sanna Leino mainitsee kirjoituksessaan, että Bensonin mukaan rentoutuminen vaikuttaa todennäköisesti kaikkiin niihin sairauksiin positiivisesti, joihin myös placebo-efekti vaikuttaa ja että säännöllinen rentoutusharjoitus voi vaikuttaa meihin positiivisesti jopa geenitasolla. Jos kiinnostaa, niin käy lukemassa Stressitohtorin artikkeli. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *