Piia Pajunen
Piia Pajunen

AAMUTREENI TOIMIMAAN – MITEN SYÖDÄ JA VALMISTAUTUA?

aamutreeni miten syödä
Aamutreeni kovana tavoitteena, mutta torkutteluksihan se meni? Edellisen illan kuningasidea aamutreenistä ennen työpäivää tuntuukin heti herätyskellon rääkyessä korvan vierellä maailman surkeimmalta ajatukselta. Väliin jäi tälläkin kertaa, ja jos sinne soijan ääreen päästiin, niin aika pitkin hampain. Jep. Been there. Done that. Hah!
Itsehän en ole ikinä aiemmin ollut kummoinen aamutreenaja. Totta turisten en ole sitä vieläkään. Tietyillä toimenpiteillä olen kuitenkin todennut aamutreeneille lähtemisen olevan entistä helpompaa, ja sängystä treenin ääreen pääsemisen todennäköisyyden kasvaneen huomattavasti tietyillä toimenpiteillä. Veikkaan, etten ole ainoa, joka näitä haasteita on kohdannut, joten parempi iskeä pöytään omat ässäni hihasta kaikkien ihmeteltäväksi!

AAMUTREENI SUJUVAMMAKSI?

Miten helpottaa sinne aamutreenille lähtemistä? Tässä vähän vinkkejä edellisen päivän ennakointiin.

  • Poista torkkumahdollisuus herätyksestäsi (iPhonessa ainakin saa blokattua)
  • Pinoa illalla valmiiksi mukavat treenivaatteet alusvaatteita ja sukkia myöten aamuksi odottamaan. Pikku kikka, mutta nopeuttaa sekä helpottaa vastahakoisia ja unenpöpperöisiä aamuja julmetun hyvin!
  • Pakkaa treenikassi täydellisen valmiiksi kenkiä, salikorttia, kuulokkeita ja mahdollista treenijuomaa myöten.
  • Tee aamulla sellaista treeniä, joka sinulle tuntuu aamuisin soveltuvan parhaiten. Tasasykkeistä menoa ulkona tai sisällä, perinteistä tiukkaa salitreeniä, ryhmäliikuntaa, kehonhuoltoa tai joogaa. Ei kaikkien tarvitse tehdä samaa ja samoihin vuorokauden aikoihin.
  • Sovi kaverin kanssa treenitreffit aamuksi. Kaveria kun ei voi feidata, niin treenille tulee oikeasti lähdettyä!
  • Koviempia aamutreenejä varten varaa tarvittaessa hieman enemmän aikaa ja vaivaa huolelliseen lämmittelyyn, sillä tottumaton kroppa (ja nuppi) voi herätä hitaammin kuin iltaisin.

aamutreeni miten syödä

AAMUTREENI & RAVINTO

Entä se ruokapuoli? Mitä ennen aamutreeniä kannattaisi syödä? Kroppa ja mieli kun ei ilman sitä ravintoa pelitä, niin siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Tässä siis tärppini aamutreenejä ajattelen ravinnon näkökulmasta:

  • Kevyempitehoiseen menoon suosittelen vetämään alle annoksen BCAA:ta (aminohappoja, itsellä käytössä TÄMÄ*). BCAA:n isken jo valmiiksi sheikkeriin edellisenä iltana, jolloin aamulla päälle voi hujauttaa veden, ja heittää kurkusta alas.
  • Vähän tujumman toiminnan alle kannattaa popsia huiviin jotain nopeasti imeytyvää aamiaista, ja esimerkiksi heraproteiini ja banaani ajavat asian hyvin. Blenderissä myös heraprotskusta, mehukeitosta ja marjoista/banskuista tulee helposti imeytyvä pikasmoothie, jolla aamutreeni saa buustia alle!
  • Itse koen aamuisin suoritettavissa kovissa salitreeneissä erittäin olennaiseksi treenijuomaan lisätyn hiilarin. Fastin Intra* (aminohappoja) ja kauhallinen Vitargoa* (hiilaria) tuo ihan selkeästi puhtia aamun aikaisiin salitreeneihin, jossa pitäisi saada raskaita rautoja liikkeelle.
  • Suurille kahvin ystäville vinkkinä ladata kahvinkeitin valmiiksi edellisenä iltana, jolloin herätessäsi sen voi vain napsauttaa päälle, ja pukiessasi tuore lisäbuusteri valuu valmiiksi kannuun. Jos kahvi ei maistu, ja eikä aamupalakaan herätä nuppia ja kroppaa täydestä unesta, niin latausjuoma (tarvittaessa itse otan TÄTÄ*) voi tällöin olla hyvä pika-apu.
  • Treenin jälkeen palautusjuomaa ja/tai kunnon aamupalaa massuun. Mikäli haluat kovan treenisi oikeasti kehittävän, niin anna kropallesi riittävästi ravintoa palautumiseen ja treenitehojen uudelleen lataamiseen sekä takaamiseen myös seuraavissa (aamu)treeneissä.

 
Ravintopuolta ei siis kannata unohtaa, ja senkin osilta kannattaa laittaa hommat pitkälle valmiiksi jo edellisenä iltana. Kun kaikki sujuu aamulla kuin tanssi ja liukuhihnalta, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä sieltä sängystä oikeasti päätyy aamutreenin pariin, ja kaiken kukkuraksi vielä saa mainion ja kehittävän session kunnialla pakettiin!

Koodilla PIIA20 saat koko Fastin verkkokaupasta* -20% alennuksen ostoskorisi loppusummasta.

aamutreeni miten syödä
Korkeakauluksinen Adidas-treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Saumattomat trikoot: TÄÄLTÄ* // 1,3 litran treenisheikkeri: TÄÄLTÄ*

Täytyy loppuun vielä todeta, että aamutreenaaminen voi olla osittain myös totuttelukysymys. Kun jaksaa päättäväisesti jatkaa itselleen uuden toimintamallin toteuttamista, niin kyllä se hiljalleen usein lähtee pelittämään. Totuttelua tämä voi vaatia sekä vintillä että itse koneistolla, mutta päättäväisesti toistamalla aamut alkavat lutviutua huomattavasti helpommin, vaikka ensimmäiset aamut voivat olla täyttä tuskaa.
Tuskin minustakaan koskaan tulee maailman tykeintä aamupaukuttelijaa, mutta on se lähtö vaan kummasti helpottunut ajansaatossa tällä paatuneella iltatreenajallakin. Tossu luistaa ja pomppu irtoaa entistä paremmin, vaikka pidempää lämmittelyä se aamutreeni ehdottomasti vaatii verrattaessa iltaiseen menoon. Pistä siis testiin, sillä aamulla treenatessa päivä lähtee aika näppärästi käyntiin, ja treenit onkin jo paketissa koko loppupäivää ajatellen! Boom! 😉

Vipinää tossuihin ja aamuihin!

Vilkaise myös:
Tuloksia ilman tarkkaa ruokavaliota – Miten syödä?
& Onko hiilareiden ajoituksella väliä?

Edellinen juttuni:
Polttarit lusittu & ensi viikolla naimisiin!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Kommentit (18)

  1. E

    Siun blogista on tullut ihan lempparini! Aina, kun vaikka snäpistä bongaan uuden postauksen, pitää se heti käydä lukemassa 🙂 Paljon fiksua asiaa ja taidolla tehtyä tekstiä, jatka samaan malliin!
    Treenailetko ikinä juoksua? Olen aina sitä inhonnut, mutta nyt olosuhteiden pakosta joutunut harrastamaan aika paljonkin ja ehkä vähän alkanut lämmetä lajille. Kehonhuoltovinkeistäsi on ollut paljon apua näistä treeneistä palautumiseen! Ootko muuten koskaan testannut, paljon menee cooperissa? 😀
    Mukavaa talven jatkoa sinne!

    • Piia Pajunen

      Moikka ja kiitos ihan mahtavasta palautteesta! Huippua kuulla, että jutut uppoavat! <3
      Juoksuhommia on tullut tehtyä jokseenkin vähemmän, mutta onhan sitä välillä tullut paineltua tossua toisen eteen enemmänkin. Cooperia en ole ikinä testannut, ja tuota lenkkeilyä on enemmänkin tullut tehtyä kuntoilumielessä ja suorituskykyä ajatellen. Itseasiassa juokseminen on aikas kivaa puuhaa, kun vauhdin huumaan pääsee, ja jälkifiilis lenkin jälkeen on kyllä 5/5 🙂

  2. Jenni

    Mä treenaan aina aamuisin. Arkisin kun käyn ennen töitä herään jo klo 4.45. Aluksi herääminen oli aika vaikeaa, mutta nykyään sujuu aika ongelmitta. Itsellä se hyvä puoli, että asun aivan salin vieressä. Tietty kun herää näin aikasin pitää illalla mennä petiin jo yhdeksältä. Yksi suuri syy, miksi suosin aikaisia aamuja on se että inhoan ruuhkaisia saleja, missä joutuu koko ajan sumplimaan omien treenien kanssa, Kyttäämään mikä laite on milloinkin vapaa ja taistelemaan vapaista penkeistä 😀

    • Piia Pajunen

      Tuo ruuhkien välttäminen on kyllä ehdottomasti yksi aamutreenaamisen parhaita puolia! Itsekin olen onneksi melkein aina asunut salin vieressä, jolloin aamulla on päässyt tarvittaessa näppärästi treenille ja tietty ulkonakin on ollut herätessä aika passeli sudittaa lenkkitossua. 🙂

  3. Essi

    Olen välillä kerran käynyt aamusalilla ennen töitä ihan aikataulusyistä. Jokaisella kerralla olen nukkunut edellisyön huonosti, kun jotenkin tiedostan tulevan aamun aikaisemman herätyksen. Toiset saavat työpäivään virtaa aamutreenistä, mutta mulla on ollut yleensä tavallista sumeampi pää, johon varmaan just huonosti nukkuminen on vaikuttanut. Pitäisi varmaan ottaa säännöllisemmäksi aamutreenaaminen, niin varmaan nukkuisi yötkin hyvin ilman jännittämistä ja näkisi sen oikean vaikutuksen. Kesälomalla ja viikonloppuisin itse asiassa tykkään käydä salilla tai lenkillä aamupäivästä, kunhan aamiainen on rauhassa imeytynyt.

    • Piia Pajunen

      Se voi muuten olla, että ”odotusjännäri” voi alkaa häiritä yöunia, ja tietty pidemmän päälle ei kyllä treenin takia kannatakaan yöunista lähteä ikinä tinkimään. Tietty tuohonhan voisi oppia, mutta jos se uni menee pidemmäksi aikaa alussa aivan plörinäksi, niin silloin tietty iltatreenaaminen on ehdottomasti parempi. 🙂

  4. Tipa

    En oo aiemmin kommentoinu, vaikka oon aktiivisesti seuraillu ja tykkään todella paljon sun tyylistä bloggailla! Muutenki sun asenne on ihan huikee, ei turhaa nipotusta ja esim. suhtautuminen ruokaan ja omaan kroppaan on semmonen, että ei voi kuin ihailla!
    Sitte toiseksi, tämä postaus sai oikeen haluamaan aamutreenille 😀 Aamulla fiilis voi siltikin olla vähän eri, joten vinkit tulee varmasti käyttöön!
    Vikana aiheeseen liittymätön kysymys. Oon innostunut erilaisista ryhmäliikuntatunneista nyt hulluna. Haaveilen lihaksikkaammasta ja vahvemmasta kropasta: haluaisin kehittää kestävyyttä mutta myös voimaa. Onko se käytännössä mahdollista yhtä aikaa? Ja jos haaveena on esim pyöreet lihaksikkaat olkapäät (toki se ulkonäkö ei se pääjuttu oo mutta yks kiva juttu kuitenkin), niin onko semmosia tuloksia mahdollista saavuttaa muuten kuin salitreenillä?
    Lopuksi vielä kiitokset ihan mahtavasta blogista! Niin siistiä, että näitten tekstien (ja videoiden) välityksellä oikeen huokuu semmosta upeeta rentoa asennetta.

    • Piia Pajunen

      Mahtista että uskaltauduin heittämään kommenttia kehiin, jes! Ja kiitos sulle ennen kaikkea ihanasta palautteesta! 🙂
      Kestävyyttä ja voimaa pystyy fiksulla toteutuksella kehittämään yhtäaikaisesti, kunhan ei lähde kummallakaan osa-alueella liian laukalle, jolloin kroppa ei kerkeä palautumaan. Kohtuudella laadukasta ärsykettä molemmille osa-alueille, niin hyvä tulee. Ryhmäliikunta on hyvä etenkin hapenottokykyyn ja kestovoimaan, mutta määräänsä enempää sillä ei pystytä lihasmassaa kasvattamaan. Lihasmassan kehittämiseen suosittelen ihan perinteistä salitreeniä fiksulla ohjelmalla, eikä se tarkoita, että siellä tarvitsi joka ilta treenata, jos muutakin treeniä on jo viikossa paljon. Treeniohjelmaa käyttöön osaavalta taholta, niin sillä ainakin pitäisi hyvä tulla!

  5. bea

    Itseäni on helpottanut se, että syön edellisenä iltana seuraavan aamun aamupalan ”valmiiksi” ja meen täydellä mahalla nukkumaan. Aamulla nappaan vaan jonkun hedelmän tms pienen. Treenin jälkeen sit palkkaria ja yleensä mun päivärytmi menee niin, että sit kohta onkin jo lounasaika.
    Itestä ainakin tuntuu että aamuisin ei oikein meinaa olla potkua koneessa, niin tää on auttanut. On energiaa aamulla ilman, että pitää herätä tyyliin keskellä yötä syömään aamupala valmiiksi ettei tarvii lähteä treenille täydellä mahalla. Toimii myös jos pitää tehdä aamulla jotain kestävyysharjoittelua, koska itse en normaalisti pysty tyyliin edes kävelemään pidemmälle kuin bussipysäkille tyhjällä mahalla tai saan nälkähepulin.

    • Piia Pajunen

      Tuo riittävä syöminen vuorokauden ympäri todellakin on treenitehojen ja palautumisen kulmakivi, ja sulle todellakin propsit tästä toimintamallista! On oikeasti tärkeä syödä myös iltaisin hyvin, jos haluaa treenitehojen olevan iskussa seuraavana aamuna + että iltahiilari parantaa sitä unen laatua 😉

  6. t

    Aamutreenit on parhautta! Itse jaksan aamuisin huomattavasti paremmin kuin väsyneenä täysillä sykityn työpäivän jälkeen. Ja ihan parasta, kun voi duunin jälkeen vaan avata Netflixin, koska treenit on hoidettu aamulla.
    Tankkaan illalla kunnon puuron heralla, joka tainnuttaa ajoissa unille ja aamulla sitten kahvi ja smoothie heralla. Toimii!
    Kiitos FF:n parhaasta blogista 🙂

    • Piia Pajunen

      Aamutreenissä tuo on juurikin sitä parhautta, että ilta jää vapaaksi aivan kaikelle muulle kuin treenihommille ja voi vaikka vain rojahtaa sohvalle tuijottelemaan sitä Netflixiä, ah! Ja tuo safkarutiini kuulostaa erittäin toimivalta!
      Ja kiitos sulle aivan mahtavasta tituleerauksesta! PUS! <3

  7. ninna

    itse Vedan aina päästöjä.oma rutiini6.15ylös herätyskello kaukana nukkua treenivaatteissa kassi valmiina pakattu ja eväät kevyt kotivenyttely salille 1.5h 30min cardio hiit15 lihaskunto 8.30heti puuroa prot jauhetta marjoja hedelmää vettä puol litraa iltapalan syön kl22edellisel päiväl sama kun aamu plus kookosöljy ja pähkinöitä.vaihtoehto salille lenkki ja kotihiit tunti.

    • Piia Pajunen

      Omat rutiinit ovat aina yksinkertaisesti parhaat! 🙂

  8. pejpe

    Heheii, nyt on tultava kertomaan ihan reaaliajassa tuotesuositus jäätelöiden osalta: 3 Kaverin Lakritsi&Kookos ! Mmmmmmh, jotain aivan tajuttoman hyvää, ja mieletön makukombo! Koostumus oli ihanan pehmeä ja lusikka vain sujahti kermaiseen purkkiin. Aiemmin olin maistanut 3Kaverilta vain Mustikka-Kardemummaa ja jotain Ananasta, niistä kummatkaan ei erityisemmin vakuuttanut, mutta nyt tämä Lakritsi-Kookos taisi nousta jäätelöfanin ehdottomasti ainakin top 3:een! Kova! <3

    • Piia Pajunen

      Ai saateri! Nyt alkoi himottamaan! Lakritsi sekä kookos uppoaa makumaailmaltaan meikäläiseen kuin kuuma lusikka jätskiin, eli toi ei voi olla muuta kuin hyvä! <3

  9. Annie

    Aamutreenit on parhautta! Ahdistun ruuhkassa, jota salilla oletettavasti (en ole uskaltautunut tarkastamaan :D) alkuillasta on, ja koska en pysy hereillä iltamyöhään, on aamutreeni ollut jo vuosien ajan vakkari! Arkisin olen salilla viideltä tai hieman ennen, viikonloppuisinkin jo viimeistään seiskan jälkeen. Taidan elää vähän ”mummorytmissä”, kun nukkumaan menen viikonloppuisinkin jo aikaisin, oli aamulla treeni odottamassa tai ei 😀 Ainoa miinus aamutreenissä on, että kun muutoinkin olen aika jäykkä kropastani, niin yön jäljiltä asia vaivaa kahta kauheammin, joten joutuu olemaan tarkkani että verryttelee kunnolla. MIkä taas tarkoittaa, että treeniin pitää varata enemmän aikaa, kuin jos treenaisi illalla.
    Salin lisäksi lenkkeilen kävellen tai hölkäten silloin kun siltä tuntuu ja siihen taas ilta sopii parhaiten. Aamulla ei jotenkin aerobinen niin kulje ja sitä paitsi tunkkaisessa sisätilassa vietetyn työpäivän jälkeen raitis ilma tuntuu ihanalta 🙂

  10. Jullellson

    Fastin porukalle ja Pajusen Piialle ehdotus yhteistyön syventämisestä: Voisitteko tehdä ”Pajunen-packin”, jossa olisi tarjouksessa kaikki käyttämäsi&/suosittelemasi Fastin tuotteet? Olen kiinnostunut 🙂

Kommentoi »

Comments are closed