Millä tavoin myönteisiä tunteita voi luoda?

Kaikki kokemuksemme muovaavat aivojamme. Mitä voimakkaampi kokemuksemme on, sitä varmemmin siitä jää muistijälki aivoihin. Voimme varmasti jokainen palauttaa mieliimme jonkin tapahtuman tai tilanteen, joka on sattunut jo aikaa sitten, mutta jonka muistamme kuin eilisen päivän. Nämä muistamamme kokemukset ovat aina sisältäneet voimakkaan tunteen. Sen vuoksi muistamme ne jälkeenpäin niin hyvin.

Myönteisiä tunteita luodaan kokemalla

Kielteiset kokemukset ja ajatukset tarraavat hieman helpommin aivoihimme, kuin myönteiset. Jos kielteiset ajatusradat saavat aivoissamme liikaa tilaa, joudumme helposti ikävään kielteisyyden noidankehään. Kielteisyys nimittäin lisää kielteisyyttä. Ei siis ole ollenkaan merkityksetöntä, mitä päivittäin ajattelemme ja tunnemme, tai mitä ympärillämme aistimme. Meidän on tunnettava ja koettava myönteiset tunteet, jos haluamme että ne oikeasti vaikuttavat elämässämme.

7 keinoa luoda lisää myönteisiä tunteita

Jos haluamme elämäämme lisää myönteisyyttä ja lisää positiivisia tunteita, meidän on toimittava siten, että annamme myönteisyydelle mahdollisuuden. Tässä eräitä positiivisen psykologian keinoja, joita voi kokeilla myönteisten tunteiden lisäämiseksi:

1.Ole avoin.

Meillä kaikilla on ennakko-oletuksia siitä, miten eri asioiden kuuluisi olla tai miten tiettyjen tilanteiden tulisi edetä. Kokeile muutamana päivänä pyristellä irti ennakko-oletuksistasi. Hyväksy se mitä tapahtuu ja, ole läsnä ja avoin tilanteelle. Ennakko-oletuksemme saa meidät helposti taistelemaan asioita tai tilanteita vastaan. Joskus kuitenkin myönteisemmän lopputuloksen saa läsnäololla ja hyväksymällä tilanteen kulun.

2. Panosta laadukkaaseen vuorovaikutukseen.

Laadukkaaseen vuorovaikutukseen voi panostaa eri tavoin. Kuuntele, mitä toinen sanoo. Esitä lisäkysymyksiä etenkin, jos huomaat että asia on toiselle osapuolelle tärkeä. Kuuntelemalla ja kysymällä viestität toiselle, että olet aidosti kiinnostunut hänestä ja hänen asiastaan. Osoita, että kunnioitat toista. Kunnioitusta ja lempeyttä voit välittää olemalla ihminen ihmiselle ja kohtaamalla toisen tasavertaisena.

3. Ole ystävällinen.

Ystävällisyys toisia kohtaan on yksi yksinkertaisimmista keinoista luoda itselleen myönteisiä tunteita. Ystävällisyyttä voi harjoittaa lähes missä ja milloin vain. Jo pienet eleet ja avunannot tekevät ihmeitä. Ystävällisyys ei tarkoita sitä, että tyrkytät neuvoja ja apuasi puoliväkisin. Ystävällisyys on toisten huomioimista.

4. Löydä luonto.

Vaikka olisit millainen kaupunkikettu hyvänsä, luonto on ihmiselle kuin ihmiselle hyvää tekevä asia. Luontoa voi tuoda monin eri tavoin lähemmäksi omaa elämää. Voit lähteä istumaan ja lukemaan läheiseen puistoon, voit lähteä kävelylle metsään, rannalle heittelemään kiviä tai patikkaretkelle luontoon. Voit laittaa talvella linnuille ruokintapisteen ja seurata lintujen elämää. Tai tuoda kasan viherkasveja, yrttejä tai kukkia kotiisi ja nauttia niistä. Käydä talvipuutarhassa. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka. Etsi itsellesi sopivin tapa olla kosketuksissa luontoon.

5. Ajattele asioita, joista olet kiitollinen.

Mikäli et ole keskellä täydellistä katastrofia (lähimmäisesi on juuri menehtynyt tms.), voit yleensä aina löytää elämästäsi asioita, jotka ovat hyvin. Huomion kiinnittäminen hyviin asioihin on varma tapa lisätä myönteisiä tunteita. Vaikka saisimme kuinka paljon hyviä asioita elämäämme, jonkin ajan kuluttua totumme niihin. Ja kun olemme tottuneet, niistä tulee arkipäiväisiä asioita, joita tuskin edes huomioimme. Tämän tottumisen takia on hyvä säännöllisesti viikoittain tai jopa päivittäin miettiä, mistä kaikista asioista on kiitollinen. Silloin ei tule pitäneeksi asioita niin helposti itsestäänselvyytenä, vaan voi päinvastoin kokea niistä myönteisiä tunteita.

6. Tee jotain, jonka tekemisestä aidosti pidät.

Tee jotain sellaista, jonka tekemisestä pidät niin paljon, että teet sitä sen itsensä vuoksi. Voit valita jotain sellaista tekemistä, joka on sinulle luontevaa ja jossa olet hyvä. Tai sitten jotain sellaista, jota vielä opettelet. Pääasia on, että pidät tekemisestä.

7. Nautiskele hyvistä hetkistä.

Kun koet jonkin hyvän hetken ja tunnet olevasi iloinen, tyytyväinen, rauhallinen tai onnellinen, nautiskele tietoisesti siitä hetkestä. Yritä aistia joka aistillasi hetki ja sen tuoma myönteinen tunne. Mitä syvemmin nautiskelet hetkestä, sitä syvemmin tunnet olevasi läsnä. Lisäksi tällaiset hetket jäävät hyviksi muistoiksi ja palaavat mieleesi yhä uudestaan myönteisinä tunnekokemuksina.

myönteiset tunteet

Lähteenä käytetty Barbara Fredricksonin kirjaa Positivity. 

Kuva: Noah Silliman

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *