Piia Pajunen
Piia Pajunen

AKTIIVITREENAAJA VAIN SAIRASTAA ENEMMÄN?

Kaupallinen yhteistyö: Actimel


Flunssa iskee ja tuntuu kestävän ikuisuuden. Hyvä treenimeno tuppaa TAAS katkeamaan, ja jumppamonot vaihtuvatkin villasukkiin. Niinhän sitä usein luullaan, että kun pidät itsestäsi huolta ja urheilet paljon, niin vastustuskyky olisi myös muovautunut oikein teräksiseksi. Noot. Näinhän se ei usein juurikaan mene. Hyvä peruskunto ja liikkuminen auttaa toki terästämään oman koneiston puolustusmekanismejä pöpöjen joukkohyökkäyksiä vastaan, mutta siinä vaiheessa, kun aletaan paukuttamaan yhä kovempaa ja fyysisesti hurjempaa treeniä, niin homma immuunijärjestelmän puolesta lähtee harmi kyllä luisumaan alamäkeen. Tämä jos jokin vasta pistääkin kovaa ja kehityksen nälkäistä treenaajaa harmittamaan!
Kovalla fyysisellä rasituksella oleva keho ei ole se parhain ase sairastumista vastaan, ja kun tähän päälle isketään myös kaikki arjessa pörräävä henkinen stressi, niin kyllähän siinä on jo ihan tarpeeksi palaa purtavanaan koko keholla. Tavoitteellisesti lujaa treenaava jantteri on siis todellinen pöpörysä, ja eikä tätä edesauta sitä, että pörrätään treenimestoilla ristiin rastiin lähmäisiä käsipainoja ja treenivempaimia käpälöidessä. No mikä tässä neuvoksi? Poppaskonsteja, valkosipulia ja iltarukouksia? Kovan treenin vaihtaminen kokonaan villasukkien kudontaan ja rauhalliseen pitsinnypläykseen?
vastustuskyky
Treenin hylkääminen ei nyt tuskin kenellekään tule varteenotettavaksi vaihtoehdoksi, eikä siihen kannata kenenkään vain pöpöjen välttämiseksi lähteä. Ravinnon puolella voidaan kuitenkin tehdä ja paljon, sillä vatsa ja suolisto on yksi merkittävimmistä vastustuskyvyn suojakilvistä ihmiskehossa. Sieltä navan takaa katseilta piilosta löytyykin se suurin ase pöpöjä vastaan eli kehon oma bakteerikanta. Se miten siihen voidaan vaikuttaa vaatii jatkuvaa pitkäjänteistä työtä, eikä yksi terveyssmoothie tai marjapussi viikossa tähän auta, jos kokonaiskuva ei ole kunnossa.
Ensinnäkin yksi isoimmista oikeista kuningastekijöistä on se riittävän sapuskan nauttiminen. Kun fyysinen vääntö on hurjaa (hellurei hellurei), niin keho tarvitsee niitä kaloreita koneeseen tästä palautuakseen. Riittävän energiansaannin jälkeen etenkin se riittävä hiilihydraatin mussuttaminen on todella kova ase kortisolitasojen (stressihormoonien) pitämiseen inhimillisellä tasolla kovimman treenimenon ympärillä. Ja tästä fiksuimmat voivatkin laskea yhteen yks plus yks, että se jatkuva kiinteytymisen tavoittelu ja rasvan tiristäminen varsinkin pidemmällä tähtäimellä ei myöskään luonnollisesti ole otollisinta puolustuskyvyn terästämiseen vaan päinvastoin. Safkaa siis huuleen ja lenssut niskalenkkiotteella kuriin!
vastustuskyky
Miten muuten sitä vastustuskykyä voisi sitten kovastakin treenimeiningistä huolimatta buustata ravinnon osalta? Pistetään tähän tiivistetysti osuva checklist oikeasti osuvista toimenpiteistä jo edellä mainitut seikat mukaanlukien:

  • Syö ihan ekana päivittäin riittävästi. Kitukaloreilla porskuttelu ei tässäkään asiassa ihan oikeasti toimi ja heikentää koneiston kykyä pysyä terveenä. Popsittu riittävä kalorimäärä on siis ravinnon osalta ensisijainen asia.
  • Panosta hiilareiden saantiin varsinkin kovimpien treenijaksojen aikaan.
  • Vältä tarpeettoman pitkiä tai rajuja kropan kiristelytalkoita.
  • Ime kiduksiisi kuiturikasta ja antioksidanttipitoista sapuskaa. Kuidut toimivat sen vastustuskyvylle tärkeän hyvän bakteerikannan ravintona (auttaa lisääntymään) ja antioksidantit tasaavat kehon tulehdustilaa.
  • Älä pyri silti liian terveelliseen ruokavalioon, sillä se voi helposti johtaa liian alhaiseen energiansaantiin tai tarpeettomaan stressiin, jotka eivät ainakaan edesauta sitä terveenä pysymistä.
  • Popsi sitä D-vitamiinilisää syksystä kevääseen asti täällä pohjoisen pimeydessä.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä sapuskoja säännöllisesti nauttimalla voidaan myös tutkitusti vahvistaa omaa bakteerikantaa, ja siten buustata vastustuskykyä, lieventää flunssan oireita sekä lyhentää lenssujen kestoa.

Jos myös käy niinkin köpelösti, että joudut sen antibioottikuurin lääkärin suosituksesta syystä tai toisesta kiskaisemaan, niin en voi kuin lämmöllä suositella siihen kylkeen laadukasta maitohappobakteerivahvistusta kuurin ajaksi sekä sen jälkeen vatsan oman bakteerikannan vahvistamiseksi ja palauttamiseksi. Antibioottikuurit tuppaavat hyvän hyvyydensä ohessa myös tuhoamaan niiden ilkeiden pöpöjen lisäksi vahingossa myös niitä omia hyviä bakteeriyksilöitä, joiden tuhoutuminen voi heikentää sitä vastustuskykyä ja aiheuttaa vatsavaivoja.
vastustuskyky
Tältä teemoilta aloitin jonkin aikaa sitten yhteistyön Actimelin kanssa, ja olenkin huitaissut nyt aamuisin jo pidemmän aikaa tehoavuksi putelin tätä juotavaa jugurttia, jota vihdoin saa myös sokeroimattomana versiona (propsit ja raikuva yläemma tuotekehitykselle). Jos ihan oikeasti totta puhutaan, niin ennakkoasenteena luulin, että Actimelin sisältö olisi huomattavasti ”vajaavaisempi”, mutta ennen tähän pulkkaan hyppäämistä suorittamani perehtymisen ja tuotevertailujen pohjalta oli pakko todeta, että kyllähän tällä tarkenee. Minähän en meinaan kaikkeen joka juttuun lähde ja varsinkaan ravinnon osalta huuhaaseen usko. Mikään yksittäinen osio ei kuitenkaan aisoita pelasta, jos kokonaiskuva ei pelaa, mutta pienistä puroista kasvaa aina iso virta.
Yhdessä jugurttijuomaputelista löytyy 10 miljadia L. Casei-maitohappobakteeria sekä B6- ja D-vitskua, joista etenkin viimeisintä täällä perä-Pohjolassa ihan todentotta tarvitsee synkempään aikaan. Ei laisinkaan huono kombo vastustuskyvyn buustaamiseen, ja itsellä sain tästä osuvan avun myös äskettäin pakon vuoksi popsimani antibioottikuurin sivutuhoista yli pääsemiseen. Ainakaan hetkeen ei ole tullut otettua lenssua tai yhtäkään pöpöä, joten ainakin oma vastustuskyky taitaa olla tällä hetkellä iskussa. Tähän tuskin lienee yksiselitteistä syytä, mutta tuskin tästäkään on haittaa ollut.
Ja vaikka aamuisin tulee huitaistua siis huiviin tämä pieni puteli, mutta niin sinne hujahtaa paljon muutakin. Julkaisin eilen YouTuben puolelle vähän raotusta kulissien takaa, että mitä täällä Leivo(ksie)n residenssissä tapahtuu oikeasti arkiaamuisin. Miksi mies ei anna mun pedata sänkyä, ja mitä kumpikin meistä kokonaisuudessaan syö aamulla? Video löytyy tästä alta, joten pistähän spektaakkeli pyörimään!

Nyt siis huulet tötterölle ja videota toljottamaan, jollet sitä eilen vielä kerennyt tube-kanavaltani tsekata ensimmäisen 12 tuhannen muun joukossa, hah! Vahvana suosituksena tähän kylkeen myös iso lautasellinen maistuvaa sapuskaa sitä hyvin palvellutta kroppaa ja vastustuskykyä lataamaan. Stay strong, baby. Stay strong! 😉

Rautaisen vastustuskykyistä viikon puoltaväliä joka nassuun!

Edellinen juttuni:
7 x Hetket kun hävetti !

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Kommentit (18)

  1. Ninna

    Ihailtavan pirteä olet aamuisin. Vähän teillä on siistiä ja puhasta *kade* kuin sisustuslehdestä. Voisitte tarjota asuntoanne jonkin lehden sivuille näytiksi? Upea sänky ja sisustus. Ja olette niin ihana pari, aamuhalaus tekisi itsellekin hyvää nyt täytyy tyytyä Elis-kaniin ja pehmoleluun… Eikös aamulla olisi hyvä ”tankata” valoa, mietin kun olit hämärässä. Teetkö töitä aina istuen vai seisten(istumisen haitat)? Ehdottomasti valmistaa aamupala valmiiksi kuten tuorepuuron olit tehnyt. Aamu+kiire kauhea yhdistelmä. Ja apua! Älä enää nuole sauvasekoitinta teki pahaa katsoa. Samanlainen video iltapuuhista(ainakin osa…)?

    • Piia Pajunen

      No kyllä tuo tuo eka 20 min menee vielä aika unessa, ja sitten lähtee silmät aukeamaan 😀 No ei meilläkään aina niin siistiä ole, ja toki raivasin isoimmat sotkut alta pois edellisenä iltana. 🙂 Katsotaan mitä seuraaville videoille tallentuu!

  2. Jaas

    Yks juttu on myös se, että jos käy salilla jossa ei pyyhitä laitteita kunnolla niin voi olla että niitä bakteereja on ihan mukavasti 😀

    • Piia Pajunen

      Erittäin hyvä pointti!

  3. Siiri

    Oot tosi inspiroiva ja positiivinen tyyppi! Tykkään tosi paljon seurailla sun juttuja ja erityisesti nää videot on mun lemppareita. Niitä olis kiva nähdä lisää 🙂

    • Piia Pajunen

      Voi vitsit, kiitos! Videoita on kyllä tulossa aivan varmasti lisää!

  4. Minna

    Kiitos taas hyvin kirjoitetusta postauksesta! Itse olen ollut kipeänä melkein 2kk eikä flunssa tunnu hellittävän. Tekstiä lukiessa tunnistan vahvasti riskini tähän eli kovan treenin ja stressin. Hyviä pointteja siis tekstissäsi! Masentaa ajatuskin palata flunssapöhösenä takaisin, kunhan joskus edes parantuisin 🙁

    • Piia Pajunen

      Nyt siis vain lepoa kehiin, käsien pesua ja monipuolista safkaa. Kun treenille taas pääset, niin lähde varovasti liikkeelle ja huolehdi käsihygieniasta. Olen itse noi loputtomat sairastelut aikoinani kanssa kokenut, ja tästä onkin mulla tulossa pian uutta postausta kehiin! Tsemppiä sinne pöpöjen taltuttamiseen!

  5. Essi

    Sulta unohtui yksi tärkeä seikka flunssan ehkäisyssä – uni. Mulle on viime vuosina flunssat iskeneet silloin, jos on useampi huonosti nukuttu yö peräjälkeen ja kovaa treeniä ja stressiä alla niin, että käy ylikierroksilla. Immuunijärjestelmä on riippuvainen säännöllisestä ja riittävästä unesta. Kovaa treenatessa kiepsahtaa helposti alipalautumisen puolelle ja silloin ei unikaan maita enää yhtä hyvin. Olen kantapään kautta oppinut, että lepoviikot tai kevyemmät ovat tärkeitä sairastelua ehkäistäessä ja hyvää treenikehitystä ylläpidettäessä.

    • Piia Pajunen

      Moikka! Rajailin tämän tekstin tarkoituksella enemmän ravintopuolelle, ja tästä unesta ja muista tekijöistä onkin tulossa oma postauksensa perästä päin. Meinasi meinaan tulla niin pitkä opus, niin oli pakko vähän halkaista postausta pariin osaan. 😀 Uni sekä lepo ovat ehdottomasti myös todella olennaisia tässä hommassa, ja alipalautuneena tuo immuunijärjestelmäkään ei suoriudu täysillä. Erittäin hyviä pointteja sulla siis!

  6. Hanna

    Mä oon kanssa miettiny noita maitohappobakteerituotteita, mutta lueskelin tiettyjen valmistusmenetelmien tappavan suurimman osan em bakteereista. Tarpeeksi kova kuumuus kaiketi ainakin tappaa ja osa kuluttajille myytävistä valmisteista sisältäisi siis kuolleita maitohappobakteereita. 🤔 pitänee ottaa tarkemmin selvää, mitkä kaikki tuotteet sisältää ”kunnon kamaa” 😁

    • Piia Pajunen

      Tästä olin itsekin juuri lueskellut, ja siksi etukäteen ennen mukaan lähtemistä aiheeseen itsekin tartuin, mutta Actimelin kohdalla pitäisi homman olla tosiaan kunnossa. Tuotekehitys- ja tutkimustyö on sen verran pitkälle mennyt kyseisessä globaalissa yrityksessä, ja valmistustavat ja bakteerikantojen säilyvyys on pyritty optimoimaan. 🙂 Tuo on kyllä totta, että noissa kannattaa olla tarkkana.

  7. MinnaK

    Kiitos iloa ja hyöytyä tuottavista hengentuotoksistasi! Hirvittävän norotaudin joskus sairastaneena olen aina karsastanut keittämättömiä ulkomaisia marjoja, sinä näytät olevan rohkeampi (videon vatut), onko koskaan tullut sulle mitään?

    • Piia Pajunen

      Kiitos puolestaan sulle kivasta palautteesta! 🙂 Joo noita on jotkut muutkin joskus kauhistelleet, kun en niitä keitä, mutta itse ei ole tässä vuosien aikana tullut koskaan mitään näistä. Lähipiirissä usealla on myös jatkuvalla päivittäisellä käytöllä ulkomaisia pakastemarjoja, ja ilman keittämistä sielläkin on menty vuodesta toiseen ilman minkäänlaisia oireita. 🙂

  8. PikkuMyy

    Ei kaiveta sitä nenää sarjatauolla ja pestään kädet mennen tullen niin ei pääse pöpöt iskemään 😉
    No mutta joo, tottahan se on että aina siltä taudilta vaan ei voi välttyä vaikka mitä tekis. Itse olen huomannut, että kun liikun ja syön hyvin niin olen vähemmän sairaana kuin aiempina vuosina jolloin en treenannut ollenkaan.
    Kiitos Piia inspiroivista blogipostauksista sekä videoista ja infektion lailla leviävästä positiivisesta energiasta <3

    • Piia Pajunen

      Juu eipä sitä 100% teholla kukaan pysty pöpöiltä suojatumaan, ja tuo nenän kaivaminen ja käsienpesu ovat erittäin olennaisia myös! 🙂 Iso kiitos myös sulle ihanasta palautteesta! <3

  9. lukija

    Hei, vaikka haluat varmasti kirjoittaa rennolla otteella ja puhekielellä, niin tekstissäsi on todella paljon täytesanoja, mitkä vaikeuttivat lukemista hyvin paljon. Tämän takia lukeminen jäi minulta kesken. Tämä siis kehityskohteena, ei moitteena.

    • Piia Pajunen

      Haha! Joo, tiedostan tän mun ”vitsaukseni”, ja joskus niitä livahtaa sinne laittoman paljon. Hups! Asiallista kritiikkiä ja kehityskohteita otan aina mielelläni vastaan! 🙂

Kommentoi »

Comments are closed