Anna Saivosalmi
Anna Saivosalmi

Voiko pähkinöitä syödä liikaa? Entä mikä on sopiva määrä?

Aamulla kourallinen rahkan ja marjojen sekaan, välipaloilla suuhun suoraan pussista ja illalla vielä smoothien joukkoon. Syön pähkinöitä joka päivä, itseasiassa useamman kerran päivässä. Olen tehnyt näin jo lähemmäs kymmenen vuotta. Lisäksi höystän lounaani usein siemensekoituksella. Aloin pohtia, syönkö pähkinöitä jo liikaa?

fullsizerender-33
Rahkaa, marjoja ja manteleita.
fullsizerender-31
Roppakaupalla hyviä rasvoja: lohta, avokadoa ja pähkinöitä.

Pähkinöiden monet terveyshyödyt tunnetaan. Terveyshyödyistä lisää esim täällä. Lisäksi pähkinöitä säännöllisesti syövät näyttävät tutkimusten mukaan pysyvän hoikempina, kuin niitä syömättömät lajitoverinsa. Pähkinät ovat kuitenkin runsasenergisiä ja rasvaisia. Reilu kourallinen pähkinöitä voi sisältää energiaa yhtä paljon, kuin kevyehkö lounas.

fullsizerender-32
Nam! Aamupalani.

Luotan kuitenkin pähkinöiden hyvää tekevään voimaan. Söin kymmenisen vuotta sitten hyvin vähärasvaisesti ja omasta mielestäni terveellisesti. En ymmärtänyt, miten tärkeää ns. hyvien rasvojen saanti ruokavaliosta on meille kaikille, myös laihduttajille. Painoin kymmenisen vuotta sitten enemmän kuin nyt, vaikka olin minimoinut rasvan saannin.

fullsizerender-33
Monipuolinen ruokavalio on hyvinvoinnin kulmakivi.

Kun lisäsin pehmeitä (tyydyttymättömät ja monityydyttymättömät) rasvoja, mm. pähkinöiden muodossa ruokavaliooni, myös painoni putosi ja kehoni rasvaprosentti pieneni. Tuntuu nurinkuriselta, mutta näin elimistömme toimii. Ihoni on ollut pähkinöiden syönnin aloittamisen jälkeen myös selkeästi paremmassa kunnossa ja hormonaalinen tasapainoni parempi.

smoo
Smoothien joukkoon lisään aina pähkinää.

Pähkinät sisältävät hyvien rasvojen lisäksi myös runsaasti proteiinia ja kuitua. Varsinkin kasvissyöjälle pähkinät toimivat siis hyvänä proteiinin lähteenä ja esim gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle loistavana kuidun lähteenä. Pähkinät pienentävät veren huonon kolesterolin (LDL) ja nostavat hyvän kolesterolin (HDL) määrää.

FullSizeRender 46
Viikonloppuna luisteltiin.

Tutkimukset osoittavat, että vaikka pähkinöitä on montaa erilaista, pääsee parhaisiin hyötyihin pähkinäcocktaililla, eli syömällä erilaisia pähkinöitä. Itse ostan kaupasta joko natural -pähkinäsekoitusta tai erillisissä pusseissa ainakin cashewpähkinöitä, saksanpähkinöitä ja manteleita, jotka kaadan keittiössäni näkyvillä olevaan lasipurkkiin. Ja tuon lasipurkin kansi siis käy tiuhaan.

FullSizeRender 48
Kun syö tarpeeksi, treeni kulkee ja kehittyy! Kuva eilisitä treeneistä.

Sopiva määrä pähkinöitä on suositusten mukaan noin 30g päivässä. Tähän määrään mahtuu reilu kaksikymmentä kappaletta cashewpähkinää tai mantelia(tarkistin ihan vaa’alla äsken). Tällä määrällä saa kaikki terveyshyödyt, kuitenkaan energiansaantia tarpeettomasti kasvattamatta.

Minun pitää myöntää, että tuo suositusmäärä ylittyy useimpina päivinä. Energiansaantini ja –kulutukseni on kuitenkin siinä määrin tasapinossa, ettei paino pääse pähkinöiden syönnin takia nousemaan. Siksi aion popsia niitä jatkossakin. Itseasiassa, uskon, että ne ovat yksi tämänhetkisen kehonkoostumukseni ja hyvinvointini kulmakivistä.

Miten teille maistuvat pähkinät? Vinkkaa minulle suosikkipähkinäsi. Entä mistä niitä voisi ostaa edullisemmin? Tällä kulutuksella kukkaro kevenee.

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni Olen ollut hyvä huono äiti sekä omasta ravitsemuksestani Näitä ruokia syön joka päivä ja En ole luontaisesti hoikka

fullsizerender-41

Kommentit (20)

  1. Mari

    Hei, minä ”joudun” tyytymään manteleihin. Pähkinöistä, varsinkin cashew, tuntuu menevän vatsa
    sekaisin. En tiedä onko pähkinöissä jotenkin erilainen rasvakoostumus, mutta mantelit onneksi sopii. Nappailen niitä aina n.10 kpl välipalahedelmien seuraksi ja illalla heitän vielä smoothieen.

    • annasaivosalmi

      Mantelit on mun suosikkeja! Onneksi vatsasi kestää edes niitä. Ootko kokeillut ostaa luomuna muita pähkinöitä? En tiedä onko vaikutusta. T. Anna

    • Elina

      Luomuversiot saattavat tosiaan sopia, mutta ainakin ärtyvän suolen oireyhtymässä juurikin esim. cashewt ja pistaasit voivat aiheuttaa vatsavaivoja.

    • Tuula

      Olen syönyt jo vuosien ajan erilaisia pähkinöitä lähinnä manteleita, cashewpähkinöitä, saksanpähkinöitä, pekaanipähkinöitä. En kyllä syö kourallista, noin 6-8 kpl, lisäksi pari luomutaatelia. Syön myös marjoja nykyään, mitä ennen en tehnyt. Lisään joko puuron päälle tai laitan smoothien sekaan, jonka teen mantelimaitoon, Voimajauhe 360 on suosikkini, samoin Sun Warrior blend vanilja. Paino on pysynyt samana. Suklaan olen vaihtanut tummaan suklaaseen lähes kokonaan. Onneksi muukin perhe on alkanut tykätä pähkinöistä ja taateleista.

  2. Elämänhallinnan ja ajanhallinnan ABC – Kauneus & Terveys -blogit

    […] myös edelliset postaukseni Pähkinöiden syönnistäni, […]

  3. Bodari

    Joo rasvaa on paljon joten liikuntaa pitää lisätä paljonkin.

  4. Bodari

    Niin ja normaali ihmiselle max määrä Ravitsemussuositusten mukaan sopiva pähkinöiden määrä on 2 ruokalusikallista päivässä.

  5. Salliina

    Rakastan kaikkia pähkinöitä (paitsi hassel) suosikkeja on parapähkinä, saksanpähkinä ja pekaanipähkinä. Ah. Lidl:istä ostan suurimmanosan. Syön luultavasti liikaa pähkinöitä.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *