Stressin vaikutukset ihoon – tunnista ja hoida stressi-iho oikein

Kaupallinen yhteistyö: Nivea

Leukaan puskee näppylöitä, kasvoja punoittaa, kutittaa tai jopa kirvelee. Iho voi tuntua kireältä ja ärtyneeltä, tai oudon rasvaiselta. Kuulostaako tutulta? Stressivatsa on monelle (myös minulle!) tuttu, mutta entäpä stressi-iho?

Luulin pitkään, että silloin tällöin esiin pompsahtavat iho-ongelmani johtuvat jostain, mitä olen syönyt tai juonut. Tulkitsin näppylät ja finnit ”suklaan aiheuttamiksi” tai kuivan rohtuman ja punoituksen ”sään seuraukseksi”.

Mutta herkut tai sää ei välttämättä selitäkään iho-ongelmiani. Ongelmien syy löytyy todennäköisemmin muualta: Ihoni vain reagoi herkästi muutoksiin ja stressiin. Stressi vaikuttaa ihoon enemmän kuin uskommekaan.

Stressi on ihon(kin) pahin vihollinen

Arki tuo mukanaan taas tutut rutiinit ja aikataulut. Mutta arki tuo tullessaan myös epämiellyttävämmän vieraan: stressin. Minun on välillä vaikea tunnistaa sitä, että olen stressaantunut. Stressi nimittäin ilmoittaa itsestään erilaisin kiertoilmauksin.

Pitkäkestoisen stressin vaikutukset hiipivät usein pikkuhiljaa. Epämääräinen ärtymys, väsymys, ahdistuksen tunteet, riittämättömyyden kokemus, uniongelmat, vatsakivut ja iho-ongelmat. Usein tunnistankin jostain näistä oireista, että stressiä on liikaa.

Hämmästyin, kun luin tutkimuksesta, jossa todettiin, että jopa 75% iho-ongelmista on juuri hormonaalisten muutosten ja stressin aiheuttamia. Tällaisia ongelmia ovat esimerkiksi punoitus, kutina, rohtuminen, näppylät ja sitkeät finnit ja jopa akne. Toki geeneillä ja ympäristötekijöilläkin on vaikutusta, mutta stressin vaikutukset ovat hämmästyttävän suuret.

Ihon stressioireiden syynä hormoniepätasapaino

Iho reagoi kaikenlaisiin muutoksiin. Muutoksen ei tarvitse olla sen kummoisempi, kuin vaikka loman loppuminen ja töiden alkaminen. Leukaan ilmestyy näppylöitä, ihoa alkaa kutittaa, se saattaa hilseillä, mutta toisaalta rasvoittua ikävästi. Kesän jälkeen ihoni on onneksi suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta haluan ehkäistä jo ennalta mahdollisia stressin aiheuttamia iho-ongelmia.

Stressin ikävät vaikutukset selittyvät hormoneilla. Stressihormonit, erityisesti pitkään korkealla huitelevat kortisolitasot, voivat saada aikaan kaaoksen, myös iholla. Korkea kortisolitaso voi sekoittaa edelleen testosteronitasot ja lisätä sen kautta ihon talineritystä. Ihon huonontunut kunto aiheuttaa lisää stressiä, ja kierre on valmis!

Stressin vaikutuksesta iho reagoi ulkoisiin ja sisäisiin rasitustekijöihin voimakkaammin. Huomaan, että esimerkiksi tietyt ruuat, kuten tuliset tai äklömakeat ruuat saavatkin yllättäen ihon ärtymään. Puhumattakaan vaikkapa tuulesta, kylmästä tai kuumasta ilmasta. Jopa hiki tuntuu ärsyttävän stressi-ihoa.

Yhtälailla hormonit vaikuttavat ihooni vaikkapa ennen kuukautisia, saaden sen kukkimaan. Hormonit sekoittivat ihoni myös noin vuosi viimeisen raskauteni jälkeen. Kärsin pitkään kipeistä finneistä erityisesti leuassa.

Näin hoidan stressi-ihoa

Hormoniepätasapainon aiheuttama stressi voi tehdä ihosta todella haasteellisen hoitaa. Aiemmin sopineet tuotteet aiheuttavatkin yhtäkkiä kutinaa ja kirvelyä.

Minä olen todennut, että sekä puhdistustuotteet että kosteusvoiteet ovat merkittävässä asemassa stressi-ihon hoidossa. Herkälle iholle suunnitellut Nivea Sensitive sarjan –tuotteet saavat ihoni rauhoittumaan.

Nivea Q10 Power Sensitive –sarjan tuotteet eivät sisällä hajusteita ja niissä on ihoa rauhoittavaa lakritsijuuriuutetta.

Minulla on käytössäni Nivea Q10 Power sensitive –sarjan päivävoide (SK15) sekä yövoide. Ne hoitavat stressaantunutta ja väsähtänyttä ihoa. Lisäksi näiden tuotteiden Q10 -ainesosa auttaa vähentämään juonteita, ryppyjä ja muita ikääntymisen merkkejä kasvoilla.

Puhdistan ihon aamuin illoin ja kosteutan sitä reilusti. Puhdistuksen viimeistelen Nivea Micellair Skin Breath Sensitive Skin  –puhdistusvedellä. Se ei tuki ihohuokosia, joten iho voi hengittää. Juon lisäksi riittävästi vettä ja pyrin myös olemaan nyppimättä näppylöitä. Puhdas iho voi selkeästi paremmin.

Vähennä stressiä – hoida myös ihoa!

Ihon hoito voi turhauttaa silloin, kun iho aiheuttaa ongelmia. Mutta säännöllisellä hoidolla ja oikeilla tuotteilla iho kyllä rauhoittuu. Tärkeää on tietysti myös stressin vähentäminen. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty.

Liikunta auttaa minulla useisiin stressioireisiin. Liian raskas ja kovatehoinen liikunta voi kuitenkin pahentaa stressaantunutta kehoa ja mieltä. Silloin lempeämmät lajit, kuten kävely, mielellään luonnossa, auttaa. Myös jooga toimii minulla. Uskon, että vaikutus liittyy siihen, että joogassa keskitytään hengittämiseen. Rauhallinen hengitys rauhoittaa hermostoa ja laskee siten kierroksia.

Kuten kerroin, en välttämättä aina itse tiedosta sitä, että stressiä on liikaa. Silloin mies usein puuttuu peliin ja ehdottaa rauhoittumista tai tehtävien vähentämistä. Kun minulla on paljon töitä (kuten tällä hetkellä) saan Jaakolta hyviä neuvoja, kuten sen, että listaan nykyään kaikki tehtävät asiat paperille. Sitten teen ne tärkeysjärjestyksessä, yksi kerrallaan.

Liikunta, mökkeily, luonnossa liikkuminen, yhdessäoleminen ja tahdin tietoinen rauhoittaminen vähentävät stressiä. Hidastaa pitää varsinkin silloin, kun tuntuu ”ettei millään voisi hidastaa juuri nyt.”

Rutiinit tärkeitä sekä stressinhallinnassa että ihonhoidossa

Ulkoilu auttaa minua myös. Ulkona saan etäisyyttä stressaaviin ajatuksiin. Olen opetellut myös vain olemaan. Tähän minulla auttavat eniten rutiinit, esimerkiksi löhövartti iltapäivisin, sekä kiitollisuusharjoitus aamuisin.

Vaikka töiden tekemistä tekisi mieli jatkaa illalla kotona, olen sopinut lapsen kanssa, että katsomme yhdessä jakson lempisarjaamme Netflixistä. Näin saan ajatukset pois stressaavista asioista ja työteon katkeamaan.

Hellävarainen ja säännöllinen hoito takaa stressi-ihon toipumisen. Yhdessä yössä ei tapahdu vielä ihmeitä, mutta säännölliset ihonhoitotutiinit rauhoittavat minua jo itsessäänkin. Iho kyllä kiittää ajan myötä. Avainsanoja ovat suojaaminen ja hyvä kosteutus.

Suosittelen kokeilemaan Nivea Sensitive -sarjan tuotteita. Ihoni voi, ajoittaisesta stressistä huolimatta, hyvin.

<3 Anna

Kuvat meidän mökiltä Nauvosta, jossa pääsee todella irti arjesta. Mieli rauhoittuu ja kierrokset laskevat.

P.s. Kyselin instastooreissani tänään teiltä siitä, mistä huomaatte sen, että stressiä on liikaa. Kiitos vastauksista, niitä on tullut jo nyt ihan hurjasti!

Kommentit (5)
  1. Mitä sarjaa katsotte yhdessä lasten kanssa? Hyvät vinkit olisi tervetulleita, kiva olisi katsoa lasten kanssa yhdessä jos löytyisi semmonen sarja!

    1. annasaivosalmi
      20.8.2019, 17:03

      Moikka! No nyt on kuule sellainen sarja juuri saatu päätökseen(itseasiassa eilen), jonka katsomisesta neuvoteltiin pitkään. Poika, joka on kohta 12 -vuotias mankui aikansa, että haluaa nähdä Stranger Things -sarjan. Myönnyin sillä ehdolla, että katsotaan sitä yhdessä (koska on tosi jännä). Katsottiin kaikki kolme kautta ja tykättiin kyllä molemmat. Minäkin! Kyseinen sarja ei sovellu kyllä pienille lapsille, voipi tulla pahoja unia. Eli ei ehkä vastaa sun kysymykseen 🙂

  2. Itselläni kuukautiskierto vaikuttaa hurjasti ihon kuntoon, stressitilahan sekin on. Teen myös stressaavaa työtä (joskin kivaa) ja minulle puskee stressaavan vuoron aikana AINA finnejä! Se on jännä ilmiö. Sitten taas iho rauhoittuu, kun stressitila laskee.
    Olen sairastunut muutaman kerran ylirasitustilaan liian kuntoilun ja arjen raskauden vuoksi. Viimeisimmän taustalla oli erittäin haastava työ kahden vuoden ajan. Liikuin paljon, koska liikunta laukaisi stressiä hetkellisesti, mutta kulutti kynttilää valitettavasti molemmista päistä. Samalla tuli ylitettyä aika ratkaiseva 40-kympin raja eritoten palautumista ajatellen.
    Harrastin joka toinen päivä voimaa ja jkt pvä juoksua ja lopulta olin niin huonossa kunnossa, että en jaksanut enää mitään 🙁 Jäin sairauslomalle.
    Maltoin olla kuukauden poissa töistä, ja lopulta sitten irtisanouduin. Liikunnasta totaalitaukoa oli vajaa vuosi. Tai no, trekkasin kyllä, se oli henkireikä ja jotenkuten ylläpiti kuntoa.
    Stressi, paha sellainen, on monimuotoinen asia, joka on nykypäivänä jo ilmiö ja sen taustalla on suorittaminen ja osansa tuo somemaailma ja vertailu. Aloin parantua, mun tajusin nuo asiat.
    Edelleen teen paljon asoita, mutta joka ilta sohvaudun n.klo 19 ja aloitan sarjamaratonit ja kudon sukkia ja pidän huoli, että nukun vähintään 7h ja vapailla jopa 10-11.
    On hyvä, että stressi otetaan esiin somessa, jatka ihmeessä aihetta, jos se innostaa 🙂

    1. annasaivosalmi
      20.8.2019, 17:09

      Moikka ja kiitos tuhannesti, kun jaoit tarinasi! Todella isoja asioita on sulle tapahtunut. Hämmästelen välillä sitä, että jotkut vähättelevät pitkäkaestoisen stressin vaikutuksia meihin. Ihan kuin kyse olisi jostain ”henkimaailman asiasta”. Kyseessä on kuitenkin kehon fysiologinen reaktio, joka vaikuttaa monella tavalla esim mielialaan, kudoksiin, hormoneihin, sairauksien syntyyn.

      Sä olet kulkenut kyllä aikamoisen matkan, mutta mahtava kuulla, että olet tehnyt elämän suhteen oivalluksia, joiden kautta voit nyt paremmin.

      Noista finneistä vielä. Mä huomaan niin selkeästi kuukautisiin liittyvät hormonivaihtelut ja niiden vaikutuksen ihoon, ettei erehtyä voi. Oikeastaan nyt, kun tätä postausta varten aloin tutkia asiaa tarkemmin ymmärsin, miten suuri merkitys hormoneilla (esim stressihormoneilla) on ihon kuntoon. Tosi monet on laittaneet mulle viestiä tähän liittyen ja iho tuntuu olevan melkeinpä joka toisella se, mikä reagoi stressiin.

      Mukavaa syksyä!

      Anna

      1. Kiitos vastauksestasi <3 Pitkä tie on kuljettu ja nyt alkaa balanssi olla kunnosssa. Keho myös varoittaa mua heti, kun menee yli, tulee tykyttelyä (sydämen) levossakin ja se on inhottava tunne. Sitten tietää, että no nin, huominen juoksulenkki saa jäädä välin, työpvän n. 7000 askelta saa riittää. Sekin on asia, mikä jää usein fyysistä työtä tekevältä noteeraamatta, päivän rasitus voi olla punaisella jo työpvän jälkeenkin.
        Ja juu, kuukautiskierrolla on suuri merkitys, hormoneilla siis ylipäätään. Mä käytän kasvoissa voidetta apteekista, joka nitistää heti finnit, mutta hassua että kyllä sitten puskee jostain muualta 😀 Esim kaulaan ja hiusrajaan tulee.
        Mukavaa syksyä sinullekin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *