Anna Saivosalmi
Anna Saivosalmi

Kaksi viikkoa ilman sokeria – vaikutukset näkyvät jo!

Projektini sokerin vähentämiseksi marraskuun aikana on nyt puolivälissä. Mukaan ”Marraskuuhun ilman makeaa” lähti iso joukko ystäviäni, bloginlukijoita sekä muita somekanaviani seuraavia. Miten ensimmäiset kaksi viikkoa ovat sujuneet? Millaisia vaikutuksia näin lyhyessä ajassa voi havaita? Omien kokemusteni lisäksi kerron tässä puoliväliraportissa myös muutaman mukanaolevan ajatuksia sokerittomuudesta ja sen vaikutuksista.

fullsizerender-34
Marjoja olen syönyt pakkasesta ennätyspaljon

Kahden viikon ajan olen nyt siis jättänyt ruokavaliostani pois makeat herkut, kuten karkit, pullat, suklaan ja keksit. Erityisesti ongelmani on karkin syönti. Olen myös pyrkinyt vähentämään piilosokerin saantia. Siksi en ole syönyt myöskään esim makeutettuja rahkoja, jugurtteja, makeita kastikkeita, levitteitä enkä myslejä. Mehuja, tai limuja en ole myöskään juonut, edes sokerittomina. Hysteerinen en sokerin kanssa ole ollut. Hedelmiä olen nauttinut normaaliin tapaan, enkä ole tutkinut kaikkien ruokien ainesosaluetteloita. Isänpäivän kaffeilla oli kuitenkin helppoa jättää kakkua ottamatta ja keskittyä tarjolla oleviin lohileipiin.

fullsizerender-33
Iho on paremmassa kunnossa

Ensimmäinen viikko ilman ruuan jälkeistä makeapalaa oli hankalin. Iltaisin tuli myös usein halu napostella jotain. Varsinkin kun muu perhe mässytti karkkia tai donitseja, olisi itsekin tehnyt mieli. Ekalla viikolla myös päällä olleet PMS-oireet vaikuttivat nähdäkseni mielihaluihin. Ennen kuukautisia minun tekee kovasti mieli makeaa ja hiilihydraattipitoisia ruokia. Nyt keskityin syömään terveellisiä vaihtoehtoja karkkien ja suklaan tilalla: marjoja, hedelmiä, vihanneksia, ruisleipää tai rahkaa.

img_9421
Perjantaina syötiin dippivihanneksia

Omat tavat on tullut tiedostettua näiden kahden viikon aikana, ne kun ovat niin automatisoituneita. Huomasin, miten usein käsi käy normiarjessa karkkipussilla tai opehuoneen pullatarjottimella. Ehkä parasta tässä kahdessa viikossa on ollut taas herääminen näihin omiin toimintamalleihin: joka päivä jotain makeaa. Siitä syntyy kierre, joka tarkoittaa isoja määriä makeaa viikko-, kuukausi tai vuositasolla. Ja sitä kautta myös valtava määrä ylimääräistä turhaa höttöenergiaa. Riippuvainen tuskin sokerista kuitenkaan olen. On tämä pariviikkoinen kuitenkin sen verran helposti mennyt.

fullsizerender-41

Olen huomannut, että syömäni normaalin ruuan määrä on lisääntynyt näiden kahden viikon aikana. Koska en saa makeista herkuista lisäenergiaa kuten ennen, olen nyt korvannut tämän syömällä enemmän monipuolista, terveellistä ja laadukasta OIKEAA ruokaa. Tästä olen erittäin tyytyväinen, koska nyt kehoni saa nauttimastani ravinnosta aidosti hyviä rakennusaineita, vitamiineja ja kivennäisaineita, joita ei sokeriherkuista taatusti saa.

img_9060
Smoothieita on tullut syötyä monena päivänä välipalaksi

Ihoni ei ole pitkiin aikoihin ollut näin hyvä! Aloin jopa miettiä, että voiko todella sokerin poisjättäminen vaikuttaa ihoon näin paljon. En saanut edes normaaleita hormoninappylöitä ennen kuukautisia. Iho on erinomaisessa kunnossa, heleä, eikä turvotusta esiinny. Olo on myös kaikin puolin kevyt. Vatsavaivoja ei ole ollut lainkaan. Tähän uskon sokerittomuudella olleen suuria vaikutuksia. Vaa’alla en ole käynyt, mutta vatsa on litteä, eikä yhtään turvonnut, edes iltaisin.

fullsizerender-32
Kaurapuuroa ja marjoja – lemppari väli- ja iltapalani

Muuten en ole ruokavaliotani muuttanut millään tavalla. Olen myös kuullut positiivisia kommentteja muilta haasteessa mukanaolevilta. Yhdeltä on lähtenyt alle kahdessa viikossa jo 1,5kg. Siis vain sokerittomuuden ansiosta. Toinen kertoi, että on kokenut olonsa virkeämmäksi ja kolmas ihmetteli huomanneensa, miten piintyneistä tavoista karkin syömisessä on omalla kohdalla ollut kysymys. Minulle on myös tunnustettu, jos päätöksestä on lipsuttu. Parasta on ollut se, että kaikki, jotka ovat kertoneet syöneensä suklaata/karkkia tai muuta makeaa, ovat silti päättäneet jatkaa marraskuuta sokerittomina. Ei kahden karkin syöminen ole epäonnistumista!

fullsizerender-42

Seuraavat kaksi viikkoa tulevat olemaan varmasti helpompia, kuin alku, uskon näin. Kovasti toivon, että marraskuun jälkeenkään sokerinsyönti ei jatkuisi entisenlaisena. Nyt on ollut nimittäin niin hyvä olla! Unikin on erilaista. Syvempää ja levollisempaa. Olen tullut myös siihen tulokseen, että illalla sokeriövereiden vetäminen saa aikaan seuraavana aamuna krapulan: turvotusta, huonon ja tunkkaisen olon! Kokemus on ollut tähän asti siis kaikinpuolin hyvä.

Miten teidän marraskuunne on sujunut? Oletteko pysyneet haasteessa mukana? Onko se tuottanut vaikeuksia? Minkälaisia vaikutuksia on jo ilmennyt, vai onko mitään?

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni naisjuoksijan turvattomuudesta sekä sokerittoman kuukauden taustoista.

Kommentit (13)

  1. Ei lisättyä sokeria, kiitos! Pakkausselosteet syyniin – Anna Saivosalmi

    […] ja väsyneeksi. Lisäksi nukun huonommin. Sokerin ja sokerittomuuden vaikutuksista itseeni kerron tässä postauksessa. Otan ilolla vastaan Paulúnsin tuotteet, jotka ovat herkullisia, mutta eivät sisällä lainkaan […]

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *