Tunteiden tukahduttaminen voi sairastuttaa

Muistatko lapsuudestasi tilanteita, joissa olisit halunnut itkeä, mutta sinua kiellettiin itkemästä? Tai jossa koit, että tulit kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti ja halusit kertoa siitä, mutta sinun käskettiin olla hiljaa? Entä oletko aikuisena ollut usein tilanteissa, joissa jätät kertomatta muille, miltä sinusta tuntuu jokin asia?

Tunteiden tukahduttaminen opitaan lapsena

Jos meillä ei ole ollut lapsena mahdollista tuoda esille kielteisiä tunteita, kuten vihaa, pettymystä, surua, on hyvin todennäköistä, että olemme oppineet nielemään vaikeat tunteet ja pitämään ne sisällämme. Jos meiltä on aina vaadittu reippautta ja pärjäämistä, pelkoa ja itkua ei ole siedetty. Tai jos on edellytetty kiltin lapsen roolia, vihan tunteet eivät ole kuuluneet siihen rooliin. Tällöin on todennäköistä, että aikuiset eivät ole sietäneet myöskään itsensä kohdalla pelkoa, vihaa tai muita vaikeita tunteita, eivätkä ole tienneet, mitä tällaisten tunteiden kanssa pitäisi tehdä.

Tunteilla on aina kehossamme biologinen vaste. Kun tunnemme vihaa, pelkoa, surua, myös kehomme reagoi siihen eri tavoin. Tunteiden tukahduttaminen ei poista kehomme reaktioita, päinvastoin. Kun tunteita tukahdutetaan, se pitkittää tunteeseen liittyvää kehon fysiologista reaktiota. Tunteiden tukahduttaminen on yhdistetty heikompaan immuunijärjestelmän toimintaan. Eräässä 17 vuoden seurantatutkimuksessa havaittiin, että vihan tukahduttaminen epäoikeudenmukaiseksi koetuissa tilanteissa ennusti sydänkohtauksia, aikaisempaa kuolleisuutta ja sairastumista keuhkoputkentulehduksiin.

Jos omia tunteita on joutunut peittämään ja piilottamaan kauan, voi olla, että tunteiden tunnistaminen on haastavaa. Asiat tai tilanteet saattavat tuntua yhdeltä epämääräiseltä ahdistavalta möykyltä, josta on vaikea erotella, mitä tunteita sen alle kätkeytyy. Esimerkiksi vihan tunteen alta voi löytyä joukko muita tunteita, kuten häpeää, riittämättömyyttä, epävarmuutta, arvottomuutta, pelkoa.

Tunteiden ilmaisua voi opetella

Neuropsykologi Heli Isomäen ja Nina Uusitalon mukaan aivojen limbisten osien eli ns. tunneaivojen välittämä tiedon kulku aivojen eri osien välillä on yksi tärkeimmistä edellytyksistä hyvinvoinnille. Tunneaivot vaikuttavat ajatteluumme ja toimintaamme, ja aivojen kuorikerroksessa sijaitsevat ns. järkiaivot vastaavat toiminnan ohjaamisesta ja tunteiden säätelystä. Järkiaivoihin kuuluva aivokuoren etuotsalohko kehittyy yli 20 ikävuoteen asti, jonka takia lapset ja nuoret tarvitsevat aikuisen apua tunteiden säätelyssä. Aikuisenakin voimme auttaa toistemme tunteiden säätelyä siten, että kohtaamme, kannustamme ja tuemme toinen toisiamme.

Jos yhteys järkiaivojen ja tunneaivojen välillä ei toimi sujuvasti, voi tunneaivojen viestit olla hankalasti tulkittavia tai ne tulevat esille fyysisinä oireina, kuten päänsärkynä tai erilaisina kiputiloina. Fyysiset oireet voivat kertoa siitä, että tunneaivot yrittävät viestiä epätasapainosta, kuten liiallisesta stressistä tai käsittelemättömästä traumasta.

Tunteiden tunnistamista, säätelyä ja ilmaisua voi kuitenkin opetella. Ensimmäinen askel on yrittää tunnistaa tunne tai kehon tuntemus.

1. Pysähdy ja tunnustele.

Kun tunnet ahdistusta, jännitystä, pelkoa, ärsyyntymistä tai muuta vaikeaa tunnetta, pysähdy ja tunnustele: Missä kohtaa kehoa tunne tuntuu? Ovatko hartiat jännittyneet ja nousseet korviin? Puretko hampaita tiukasti yhteen? Hengitä muutama syvä henkäys ja päästä jännittyneet kohdat kehossa rennoksi.

Jos et tunnista helposti vaikeita tunteita, voit myös tarkkailla ensisijaisesti kehosi tuntemuksia. Kun huomaat jännittyväsi tai havaitset kireyksiä kehossasi pohdi, mitä äskettäin tapahtui tai mitä tapahtumia elämässäsi on hiljattain ollut.

2. Nimeä tunne.

Kun olet tunnistanut vaikean tunteen, nimeä se. Onko se pelkoa, surua, ärtymystä, vihaa? Voit myös sanallistaa tunteen itse itsellesi:

Olen tosi vihainen, kun…

Tuntuu pahalta, että…

Pelkään sitä, että…

Tunteen nimeäminen ja sanallistaminen ovat olennainen osa tunteiden säätelyä. Tällöin aktivoimme tunteiden säätelystä vastaavan aivokuoren etuotsalohkon.

3. Hyväksy tunne ja anna sen olla.

Kun olet tunnistanut ja nimennyt tunteen, voit antaa sen olla ja kohdata tunteen. Siitä ei tarvitse pyristellä eroon. Hengitä rauhallisesti ja hyväksy, että tunnet mitä tunnet. Mikään tunne ei kestä loputtomiin.

Pikku hiljaa voi opetella sanallistamaan omia tunteitaan myös muille. Kertomalla rauhallisesti, mutta selvästi, miltä tilanne tai asia itsestä tuntuu, ei niele ja tukahduta omia tunteita. Samalla toinen ihminen saa mahdollisuuden oppia ymmärtämään ja tuntemaan meitä paremmin.

Lue myös:

Päästä irti liiallisesta miellyttämisestä

Huolehditko muiden hyvinvoinnista itsesi kustannuksella?

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

tunteiden tukahduttaminen sairastuttaa

Lähteenä käytetty kirjaa Isomäki & Uusitalo. Aivotaidot. Käytä päätäsi paremmin. 

Kuva: Dmitry Ratushny

 

 

 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *