Verkkovalmennus – Mikä on paras? – Lue tämä ennen kuin aloitat

Uusi vuosi ja lupaukset sen myötä lähenevät. On upea juttu, jos olet miettinyt tekeväsi muutoksia elintapoihisi. Haluaisin kuitenkin, että pohdit muutamaa asiaa ennen kuin laitat rahasi verkkovalmennukseen tai aloitat dieetin.

Ennen kuin ostat verkkovalmennuksen kysy itseltäsi ja valmennuksen järjestäjältä muutamia kysymyksiä.

Kysy valmennuksen järjestäjältä

Kuinka kauan valmennus kestää?

Lyhyet, muutaman viikon mittaiset valmennukset harvoin riittävät juurruttamaan uusia ruokailu- tai liikuntatottumuksia. Lyhyet dieetit saattavat houkuttaa, mutta pitkäkestoisia tuloksia niillä on vaikea saada. Oppiminen tapahtuu pikkuhiljaa ja yksi asia kerrallaan. Siksi, mitä pidempi valmennus, sen parempi.

Mikä koulutus/tausta/ järjestäjillä on?

Onko valmennuksen myyjä asiantuntija? Onko hän ravitsemusterapeutti tai ravintoasioihin muuten kouluttautunut henkilö, jonka valmennus pohjautuu tieteelliseen tutkimukseen? Vai onko valmennuksen järjestäjä itseoppinut kokemusasiantuntija?

Saako valmennuksen kuluessa henkilökohtaista ohjausta, neuvontaa sekä vertaistukea?

Mitä enemmän voi saada tukea ja apua valmennuksen aikana, sen parempi. Voit kysyä neuvoa tilanteissa, joissa kohtaat ongelmia ja saat tsemppiä muilta valmennukseen osallistujilta. Jos jäät yksin, häviää motivaatiokin usein sen myötä. Saatko pitää valmennuksen materiaalit myös valmennusajan loputtua?

Mihin verkkovalmennuksen terveyttä edistävä tai painoa pudottava teho perustuu?

Perustuuko se ruokien punnitsemiseen, makrojen laskemiseen, tai ehkä rankkaan ruoka-aineiden rajoittamiseen? Vai perustuuko valmennus sallivuuteen, joustavuuteen ja oman kehon ja nälän kuuntelemiseen? Onko valmennuksen ohjeita helppo noudattaa kiireisessä arjessa?

Rajoitetaanko ruokavaliossa runsaasti sitä, mitä saa syödä?

Oletko valmis jättämään ruokavaliostasi pois esimerkiksi maito- tai viljatuotteet? Kannattaa pohtia, haluaako lähteä linjalle, jossa kielletään syömästä tiettyjä ruokia ja rajoitetaan ruokamääriä kohtuuttomasti. Jaksatko todella alle 2000 kilokalorilla? Oletko varma, että haluat luopua marjoista, hedelmistä tai aamupuurostasi?

Kysy itseltäsi

Mihin olet valmis sitoutumaan?

Jos kaipaat kepeää potkua takamukselle näin vuoden aluksi, voi muutaman viikon pikadieetti olla hyvä herätys, mutta kilot ovat tuskin muutamassa viikossa kerääntyneet, joten eivät ne siinä ajassa myöskään lähde. Pohdi, mihin olet valmis sitoutumaan ja mitkä ovat tarpeesi? Haluatko tehdä muutoksia koko loppuelämääsi varten vai vain pikafiksauksen?

Eroaako valmennuksen ruokavalio tai liikuntasuunnitelma selvästi siitä, mihin olet tottunut?

Jos valmennuksessa syödään kvinoaa, spirulinaa ja macadamia, etkä edes tiedä, mitä ne ovat, kannattaa ehkä miettiä, onko tämä valmennus sinua varten. Voi olla raskasta opetella sata uutta tapaa yhdellä kertaa ja kokata uusia ruokia joka päivä. Löytyisikö valmennusta, jossa voit pysytellä lähellä tämänhetkistä ruokavaliotasi, poimien siitä parhaat palat, kuitenkin hienosäätäen ruokailutottumuksia kohti terveellisempiä tapoja syödä ja liikkua?

Liikuntavalmennuksissa kannattaa pohtia rehellisesti omaa lähtötasoa ja esimerkiksi sitä, onko valmis lähtemään useamman kerran viikossa treeneihin kodin ulkopuolelle.

Miten syöt työpaikallasi/työpaikkaruokalassa?

Ennen kuin ostat ravintovalmennuksen pohdi omaa arkirytmiäsi. Syötkö joka päivä henkilöstöruokalassa? Soveltuuko oman henkilöstöruokalasi tarjonta valmennukseen, jota olet hankkimassa? Oletko varma, että jaksat valmistaa eväät itsellesi joka päivä?

Syökö koko perhe samaa ruokaa?

Ennen kuin hankit valmennuksen pohdi, tuleeko koko perhe syömään samaa ruokaa, vai onko valmennuksen ruuat vain sinulle?

Miten valmennus sopii omaan elämäntilanteeseesi?

Kannattaa myös pohtia, miten valmennus sopii elämäntilanteeseesi. Onko elämäsi tällä hetkellä kovin stressaavaa? Minkälaisia motiiveja sinulla on valmennukseen lähtemisen taustalla? Oletko valmis tekemään töitä ja kuinka paljon? Tarjoaako valmennus vaihtoehdon sinulle, joka olet vaikkapa kasvissyöjä tai ruoka-aineallergikko?

Jaksaako ruokamäärillä liikkua?

Jos liikut paljon, pidä huolta, että valmennus antaa luvan syödä riittävästi monipuolista ja laadukasta ruokaa. Hiilihydraatit ovat paljon treenaavan kavereita, eivät vihollisia.

Olen itse ostanut ihan uteliaisuuttani ja kokeilumielessä muutamia verkkovalmennuksia ja nämä kysymykset ovat heränneet käydessäni valmennusten ohjeita läpi. Verkkovalmennus voi olla oiva apu elämänmuutoksessa, varsinkin, koska valmennuksen saa selkeästi huokeampaan hintaan, kuin vaikkapa oman personal trainerin palkkaamalla. Valmennukset voivat motivoida eteenpäin kohti terveempiä elämäntapoja. Mutta ole tarkkana, kysy ja vaadi vastauksia, jotta rahasi eivät mene hukkaan!

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Exit on järkyttävä! – Näin norjalaiset finanssihait sikailevat

Tuu instaan: @ansaivo

Postauksen kuvat: Jenni Virta kirjassa Vartti riittää (2020,Tammi)

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *