Piia Pajunen
Piia Pajunen

TARVITSEEKO NAISEN TREENATA TISSEJÄ?

rintatreeni naiselle
Kuuluko naisten penkata tai treenata rintalihaksia? Eihän ne rintalihakset edes näy sieltä tissien takaa? Mitä liikkeitä rintatreeni naiselle voi sisältää?
Itse kun salitreenin pariin eksyin, niin aika nopeasti pääsin todentamaan tilannetta, jossa oma rintavarustukseni otti aimo harppauksen kohti ryhdikkäämpää ja terhakkaampaa ulkomuotoa. Pari kaveriakin lähipiiristäkin pääsi ihmeissään kysäisemään, että onko sun tissit oikeasti kasvaneet, vai kuvittelevatko he tämän pelkästään. Rintakudoksen alle kun pamahtaa ”pulleaa pihviä” niin kyllähän siinä tulee aika ilmainen tissien kohotus.
Voin myös kertoa, etten todellakaan ole ainut nainen, joka tämän efektin on kokenut, ja ihan tässä muutama päivä sitten viimeksi sain kuulla, kuinka parin kuukauden penkkipunnertamisen jäljiltä mies oli kotona kummastellut, kuinka rintavarustus kiinteämmän näköinen. Eli mitä vielä odotat? Nyt niitä tissejä pumppaamaan!
Muutenkin ihan kropan lihastasapainon vuoksi olisi ihan hyvä asia, että koko kroppaa treenataan edes jossain määrin tasapuolisesti. Rintalihakset muodostavat kuitenkin melko ison lihasryhmän yläkropan alueella, ja lihasten epätasapaino voi vaikuttaa ikävästi ryhtiin ja kehon toimintaan. Sitä paitsi mielestäni vähänkään liikunnallisen naisen pitäisi pystyä punnertamaan ”miesten asennossa” helpostikin ihan minimissään kymmenen punnerrusta. Tavallista punnerrusvoimaa voi toki kasvatella kotosalla ilman lisäpainojakin, mutta jos salilla muutenkin käyt, niin miksi et siellä rintaa yhtälailla treenaisi. Penkkipunnerrus on jokanaisen oikeus. 😉

rintatreeni naiselle
Adidas-treenipussi: TÄÄLTÄ*
 
No mitä hyviä liikkeitä rintatreeni naiselle voisi sisältää? Esimerkiksi penkkipunnerrus tai vinopenkkipunnerrus rintatreenissä on myös erinomainen koko yläkroppaa vahvistava massaliike, joka kaiken lisäksi on mielestäni äärimmäisen upeaa ja tyylikästä katseltavaa naisten suorittamana.
Ja ei, sinusta ei tule heti hirvittävää lihasmassaa pursuavaa mörköä vaan päinvastoin. Ryhdikkäämpi olemus ja muoto oikeissa paikoissa tekee sinusta enemmänkin entistä kurvikkaamman, naisellisemman ja sporttisemman näköisen edustavan paketin. Myös raskaiden moninivelliikkeiden treenaaminen kiristelytalkoiden yhteydessä on erittäin osuva tapa buustata rasvanpolttoa (lisää kulutusta sekä ”jälkipolttoa”) ja ylläpitää lihasmassaa (lue: muotoa), joten ei muuta kuin punnerrusliikkeitä kehiin!

Omat suosikkini rintalihastreeniin:
  • Penkkipunnerrus tangolla
  • Vinopenkkipunnerrus tangolla/käsipainoilla
  • Punnerrusliikkeet erilaisissa rintalaitteissa
  • Yhteenpuristus ristikkäistaljassa
  • Pec Deck-laite
  • Punnerrukset kehonpainolla (erityisesti treenin viimeistelijänä)

rintatreeni naiselle
Älä siis ensi kerralla raahaudu salille tekemään pelkkiä pakarapotkuja tai vipunostoja vaaleanpunaisilla painoilla. Tartu rohkeasti edes siihen tyhjään tankoon, ja pistä penkkipunnerrusta liikkeelle. Jokaisen on aloitettava jostain!

Tissintäyteistä loppuviikkoa joka iikalle! 😉

Tsekkaa myös: Onnistuneen dieettaamisen ainekset

Edellinen juttuni: Kukaan ei varoittanut minua aikuisuudesta

♥  SEURAA MINUA  ♥
Bloglovin // Blogit.fi // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Kommentit (19)

  1. Juliet

    Hmm, musta kun on juuri tuntunut siltä et jos treenaan rintaa niin pienet rintani katoavat ihan näkymättömiin… sen takia olen tuon rintojen treenaamisen jättänyt pois. :/

    1. Piia Pajunen

      Onko sulta palanut samaan aikaan rasvaa kehosta, eli oletko kiristellyt kuntoa samanaikaisesti? Tällöinhän rinnat luonnollisesti monilla pienenevät, mutta ei rintojen lihaskasvun osalta pitäisi rintaa pienentää. 😮

    2. Jenni

      Mulla jää yleensä rinnan treenaaminen valitettavasti yhteen liikkeeseen (vinopenkki).. Treenaan nelijakoisella ohjelmalla ja treenaan samana päivänä rinnan kanssa olkapäitä ja ojentajia. Olkapäille teen yleensä 4-5 liikettä, ojentajille kaksi, joten tuntuu, ettei rinnan treenaamiselle jää tilaa/ aikaa :/

      1. Piia Pajunen

        Itse treenaan kanssa nelijakoisella ohjelmalla, ja treenaan suurimman osan lihasryhmistä nyt kahdesti viikossa. Itse olen ratkaissut tuon saman rintaongelman sillä, että teen olkapäiden kanssa juurikin yhden raskaan liikkeen (yleensä myös vinopenkki ja tätä 5-6 sarjaa) ja toisena yläkropan päivänä teen supersarjana (3 sarjaa) kaksi liikettä putkeen. Näin rinnan saa aika tehokkaasti ympättyä mukaan niiden entistä ”oleellisempien” ja ”näkyvämpien” lihasryhmien kylkeen, ja kuitenkin niin, ettei tarvitse rinnan kehityksestä tinkiä, eikä se pidennä muita treenejä kovinkaan merkittävästi. 🙂

      Comments are closed.