Piia Pajunen
Piia Pajunen

MILTÄ NÄYTTÄVÄT RUOKA-ANNOKSENI? 8 x ARKIRUOKAA!

hyvä arkiruoka
Mitä kummia sitä tapahtuu Pajusen keittiössä, ja miltä näyttää makuhermoihini päivittäin iskevä hyvä arkiruoka? Paistinpannu kuumenee harva se päivä, ja blenderi pyörii hurjaa vauhtia. Meitsihän suorastaan rakastaa ruuanlaittoa, ja oman elämäni master chefinä painelen menemään luovasti kaappien aineksista vaikka ja mitä, ihan vain siksi, että olen melko laiska käymään kaupassa, hah! Siksipä uusia mielenkiintoisia komboja tulee heitettyä kehiin ennakkoluulottomasti köyhistäkin aineksista, ja aina sieltä keittiöstä jotain makunystyröitä kutkuttamaan löytyy. Millaista hyvää arkiruokaa mun lautaselta sitten löytyy?

HYVÄ ARKIRUOKA x 8

HIRVIBURGERI

Tämä oli muuten to-del-la kova! Sämpylä Lidlin paistopisteeltä ja pihvi hirven jauhelihasta. Välissä tomaattia, purjoa ja salaattia sekä ketsuppia ja jenkkisinappia. Tykkään itse huomattavasti enemmän noista jenkkityylisistä sinapeista, jotka eivät ole niin siirappisia kuin suomalaiset vastaavat. Burgeri toimii muutenkin aina ja joka kerta, ja täytteiden luovalla soveltamisella voi saada aikaan suorastaan tajunnanräjäyttäviä komboja. Kaiken lisäksi se on vielä kaikille aivan saletisti maistuva, jokaisen ruokailijan makuun varioituva sekä todella helppo ja hyvä arkiruoka. Ohnom!
hirviburgeri

PAPUSOSEKEITTO

Testasin eräs kaunis päivä uuden blenderini keitto-ohjelmaa, ja heittelin kannuun täydellisellä mäihällä kaksi tomaattia, purkin kidneypapuja, parin sentin pätkän purjoa, Fond du Chef-”liemikuution”, lirauksen ”texaspete”- siipikastiketta ja kreikkalaista jugurttia. Damn. Tää oli kova, ja niin helppo varsinkin, kun blenderi (Boschin Vitaboost) kuumensi jauhaessaan tämän keiton näppärästi suoraan syötäväksi. Huiviin raejuuston kanssa, ja heittämällä jatkoon!
papusosekeitto

HAUKIMUREKE & MUUSSI

Rakastan Tampereen kauppahallia, ja aika monesti päädyn tekemään sieltä heräteostoksia. Nyt matkaan lähti iso haukifile sen enempää miettimättä, että mitähän siitä voisi tehdä. Google iski taas neuvot kehiin, ja murekehan siitä pyörähti (tällä reseptillä, mutta ilman kermaa, koska ei löytynyt kotoa ja korppujauhot korvasin kaurahiutaleilla), ja vielä hemmetin hyvä sellainen! Kylkeen taioin muussit, salaatit ja kahden sipulin jugurttikastikkeen. Omnom!
haukimureke

LÄMMIN MÄTTÖSALAATTI

Kaikkea sekaisin pohjalle, mitä jääkaapista löytyy. Salaattia, punakaalta, hapankaalta, kurkkua, suolakurkkua ja tomaattia. Pannulla paistettuna sekaisin jauhelihaa, porkkanaa ja sipulia, ja päälle mäiskittynä Lidlin kreikkalaista jugurttia ja Poppamiehen valkosipuli-Rub-maustetta sekä Herbamarea. Kelpaa! Tämänkaltaiset mättösalaatit teen aina Iittalan isoon tarjoilukulhoon, ja syön koko mäjäyksen itse. Kuvassa kyllä annoksen koko hämääntyy, mutta passeli täyttämään oman massuni. Monesti tuon jauhelihan olen korvannut myös erilaisilla pavuilla tai linsseillä, koska tykkään niiden mausta vähän turhankin paljon, ah!
mättösalaatti

SMOOTHIEKULHO

Tämä on edelleen kova vakkarini aamuisin (myös tänä aamuna), välipaloilla tai iltasella ennen unille painumista. Resepti tähän superhelppoon ja maailman parhaaseen smoothiekulhoon löytyy TÄÄLTÄ. Vaihtelua tähän itse haen kulhon erittäin olennaisesta osasta, eli päälle ripoteltavista nannasattumista. Pähkinöitä, muroja, mysliä, siemensekoituksia ja mitä vain mieli tekee ja kaapista löytyy. Kuvassa pinnalla on CocoVin Super 5 -sekoitusta, joka sopii tähän komboon kuin nyrkki silmään. Ah.
smoothiekulho

LEIVÄLLE TAVARAA

No ei ne nättejä ole, mutta sitäkin maistuvampia! Leipä kunnon täytteillä toimii vain yksinkertaisesti aina. Tässä täytteenä valkosipulidippiä, jenkkisinappia, punasipulia, tomaattia, paprikaa, kurkkua, salaattia, kinkkua ja juustoa. Mitä enemmän täytettä, niin sitä parempi!

hyvä arkiruoka

ROUHEISTA RIISIÄ

Paulunsin Superriisistä tuli ehkä mun lemppari! Aivan jäätävän hyvä riisimix, ja mä jos kuka rakastan aivan yli äyräiden kunnon suutuntumaa ja rouheista menoa. Tässä alla olevassa annoksessa siis kyseistä superriisiä, broitskua, punakaalta, hapankaalta ja soosina kreikkailaista jugurttia kyljessä. Omnom!
pauluns superriisi

hyvä arkiruoka
SuperDry-college: TÄÄLTÄ*

Tässä siis pieni poikkileikkaus normaaleihin ruoka-annoksiini, jotka huiviin päivästä toiseen uppoavat huiviin yleensä alta aikayksikön. Aika erilaisia annoksia voi löytyä päivän varrelta, sillä rakastan monipuolisuutta, erilaisia ja uusia makuja sekä vaihtelua. Hyvä arkiruoka on itselleni todella olennainen elämän pieni mutta silti niin suuri nautinto, ja näistäkin tulee toisinaan poikittua. Tällä viikolla olen jo kerennyt päivien mittaan syödä myös mm. jäätelöä, laskiaispullaa, suklaata, noutothaikkua ja Sitkon (Mansen parasta) pitsaa. Nam nam!
PS. Kokosin pari päivää sitten blogini ylävalikkoon kaikki julkaisemani reseptit omalle alasivulleen, ja voit kurkata ne TÄÄLTÄ. Sinne päivittelen uusimmat reseptit myös jatkossa, joten sieltä siis ideoita ja uusia makumaailmoja bongailemaan nyt, heti tai vaikka huomenna! Jau!

Makurikasta viikonloppua joka naamariin!

Vilkaise myös:
Netti pullollaan täyttä ravintoskeidaa
& Helpot kikat paremman makuiseen ruokaan

Edellinen juttuni:
Doggie Q&A – Kumpi keksi nimen? Rotuvalinta?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram
Snapchat: piiapajunen

Kommentit (16)

  1. Sue

    Huikeen hyvä juttu tuo reseptiotsikko sydeemi!! Oiskohan mahista saada vielä treeni liikkeille vastaava josta löytyis sun jakamat treenivinkit ? =) nimim. Kun mikään ei riitä 😀

    • Piia Pajunen

      Mahtava juttu, että toi reseptisivu osuu! Jee! Toi voisi todellakin olla paikallaan koota noita treenipostauksiakin omalle sivulleen, ja tän kyllä ehdottomasti pistän toteutukseen tässä kevään aikana heti kun kerkeän! Siinä on meinaan pieni plärääminen edessä, kun niitä lähtee parilta vuodelta kaivelemaan, hah! 😀 Mutta toteutukseen menee, joten kiitos osuvasta toiveesta! 😉

  2. Hefe

    Mua hieman häiritsi, että kuhamurekkeeseen ostit haukufileen😂😅

    • Elina

      Sama! Alkoi naurattaa 😅👌

    • Piia Pajunen

      Oho! Oon liikaa kattellu kuha-meemejä, niin meni jo kalat sekaisin, mutta HAUKImureketta tosissaan tuli tehtyä HAUKIfileestä 😀 😀 😀

  3. ninna

    Noniin ei muuta kun seuraavaan masterchefiin sitten. Kiva kun jaoit suosikkiannoksesi. Kauniit kuvat. Tulee ihan nälkä..Ehkä ihan hyvä treenin jälkeen(rinta hartia salilla)Burgeri on aika kova ja kotona tehtynä oikeasti 100x parempi kun ravintolassa mielestäni. Voi soveltaa ihan kaikille vege, kala, liha, paleo, lowcarb… Mitä tarkoitit että ”annoskoko hämää”? Onko paulunsin riisisekoitus gluteeniton? Ruotsissa on kuulemma Paulunsin aterioitakin mutta Suomessa en ole löytänyt. No hänhän on Ruotsissa aikamoinen ”guru” Teetkö muusin itse? Millaisilla aineksilla? Lämpimät voileivät tuo mieleen 90luvun lapsuuden kun äiti teki uunissa paahtoleivän päällä ”pizzaleipiä” ketsuppia, leikkelettä/tonnikalaa, juustoa, oreganoa. Nostalgiaruokaa. Toisinaan myös vohveliraudalla.

    • Piia Pajunen

      No ehkä olen tällainen oman elämäni masterchef 😀 Itse tehty burgeri voi oikeasti olla todella paljon mehevämpää kuin ravintolassa syöty mäjäys, ja kun saa itse päättää kaikki täytteet ja heittää niitä niin paljon kehiin kuin vaan haluaa ja sämpylän väliin mahtuu, niin omnomnom!! 😀
      En tiedä onko tuo superriisi gluteenitonta, mutta voisin veikata, että saattaa jopa olla. Muussin teen itse ihan perunasta ja maidosta, ja välillä heitän sekaan myös kukkakaalia. Annoskokoon viittasin sillä, että tuo kulho näyttää kuvassa huomattavasti pienemmältä mitä livenä. 🙂

  4. Tiina

    Mitä uskaltaa syödä postaukseen liittyen:lasketko treenin intrahiilarit lisätyksi/teolliseksi sokeriksi (tosin esim. Vitargo on alunperin tehty tärkkelyksestä, mutta silti prosessoitua)
    <3 terkuin 'ehkä voisin miettiä tärkeämpiäkin :)'

    • Piia Pajunen

      En ole edes miettinyt asiaa, sillä ”prosessoitua” en näe itse edes huonona ominaisuutena, sillä arjessa tulee muutenkin syötyä paljon elintarvikkeita, jotka ovat jollain tavalla prosessoituja. Vitargo kuitenkin potkii treenissä sen verran lujaa, että ihan sama vaikka olisi puhdasta valkoista sokeria, jos samanlaiset hyödyt siitä saisi. 😀

  5. Jonna

    Moikka!
    Itseä kiinnostaisi myös kokeilla tota Superriisiä. Mitä mieltä itse olet? Jos aterialla syön 60g normiriisiä ja 50g avokadoa (tai 135g hedelmää, jos treenin jälkeinen ateria), niin minkä verran itse söisit Superriisiä, kun ne sisältävät ymmärrettävästi rasvaa paljon enemmän kuin normiversiot? Toivottavasti osasin selittää jotenkuten 😀
    Kiitos vielä kerran ihanan pirtsakasta ja inspiroivasta blogista! Jatka samaan malliin 🙂

    • Piia Pajunen

      Heips! Itse en muista Superriisin makroja, mutta muistaakseni makrot ovat melko lähellä kaurahiutaleita. Jos makrojen/ruokavaa’an mukaan syöt, niin kannattaa iskeä nykyinen annosmäärä esimerkiksi FatSeacretiin tai MyFitnessPal-appiin ja katsoa sen ravintosisällöt. Sitten vain tsekkaamaan millä määrällä superriisin (ja mahdollisen lisärasvan) kanssa sama jakauma (suunnilleen) toteutuisi! 🙂

  6. Terhi

    Kuha, hauki, silakka, salakka..Kuka niitä ny laskee 😂
    Mä rakastan kaikenlaisia mättösalaatteja, mut ne vaan tosiaan tuppaa tursuaan aina yli laitojen, joten oon kans jo aikoja sitten hylänny lautaset ja siirtyny syömään suoraan salaattikulhosta. Joka yleensä tyhjenee kertaheitolla. Seuraavaks pitänee siirtyä ämpäriin… 🙄

    • Piia Pajunen

      Oho oho kala kun kala! 😀 Mutta tosiaan haukimureketta taioin haukifileestä 😀 Siis tuo salaattikulho on ihan ehdoton annoskoko, jos kunnon saldemäjäyksiä lähtee tekemään, koska muuten alkaa vaan ketuttamaan ja pantaa kiristämään, kun safkat lentää yli laidan tai annos jää liian pieneksi. 😀 Volyymiruokailu on todellakin parasta! 😀

  7. Jonna / Palasia arjestani

    Oi nam jälleen kerran! Pitäis itsekin ostella mm. kaaleja enemmän. Toi kuhamureke haukifileestä ei kyllä onnistuis multa 😀

    • Piia Pajunen

      Toi punakaali on niin mahtavaa, ja koska ulkonäkö ja värikkyys on puoliruokaa, niin tämähän on aivan ykkönen! Ja hapankaali sopii niiiiiiin hyvin ihan kaikkeen. Lisukkeeksi, salaatin sekaan, hampparin väliin, leivän päälle tms tms. 🙂
      Ja joo en mäkään ihan Jeesus-skilsseillä mennyt, enkä haukea muuttanut kuhaksi. 😀 😀 😀 Eli haukimurekkeesta oli kyse, hahahaha! 😀

  8. ninna

    Paulun´s superriisi mustasilmäpapu jyväsekoitus 390kcal/100g 11g rasva 55gHH 12g Prot. Ruskea raakariisi 37 %, punainen kvinoa 17 %, auringonkukansiemen 14 %, mustasilmäpapu 11 %, tattari, vihreä linssi, mausteseos (sipuli, tomaatti, porkkana, palsternakka, herkkusieni, chili, basilika, lipstikka, oregano, valkosipuli, mustapippuri, kurkuma), kylmäpuristettu rypsiöljy. eli on gluteeniton mutta ei sovi fodmap ruokavalioon(sipuli) Vihreä linssi jyväsekoitus: 390kcal/100g 10g rasva 56g Hh 15g Prot. Punainen raakariisi 23 %, vihreä linssi 20 %, ruskea raakariisi 18 %, punainen ja valkoinen kvinoa 16 %, tattari, kurpitsansiemen 7 %, auringonkukansiemen 7 %, mausteseos (sipuli, porkkana, palsternakka, tomaatti, kurkuma, chili, lipstikka, herkkusieni, oregano, basilika, mustapippuri, valkosipulia), kylmäpuristettu rypsiöljy. Mitä mieltä kun annoskoko laitettu 45g liian vähän vai ok? Onkó granolat tuttuja?

Kommentoi »

Comments are closed