Anna Saivosalmi
Anna Saivosalmi

Paras palkinto on, kun huomaa sokerittomuuden vaikutukset!

Olen jo useamman vuoden pitänyt kaksi sokeritonta kuukautta vuodessa. Toinen on ”herkuton huhtikuu” ja toinen on ”marraskuu ilman makeaa”.  Minulle erityisen merkityksellinen on ollut juuri marraskuu, joka on onneksi juuri ovella. Olen oikein odottanut tätä! Marraskuu on pimeä kuukausi, jolloin energiatasot helposti laskevat, väsyttää ja uuvuttaa. Liikuttuakin tulee vähemmän. Ehkäpä juuri siksi marraskuun sokerittomuus näkyy selvimpinä positiivisina vaikutuksina niin kehossa kuin mielessänikin.

mustikka

En tiedä, onko minulla sokeririippuvuutta, mutta makeat herkut vetävät minua kyllä puoleensa. Olen kuitenkin huomannut, että ne tuovat mukanaan vain hetken hurmion. Seuraukset ovat usein katalat:  kipeä vatsa ja nuutunut sekä turvonnut olo. Karkkien poisjättäminen ja muunkin ylimääräisen sokerin siivoaminen ruokavaliosta, näkyy nopeasti. Jo viikossa parissa huomaan selkeitä muutoksia: olen virkeämpi, nukun paremmin ja vatsani voi hyvin. Olo on keveämpi ja turvotus kaikkoaa. Myös iho on kirkkaampi.

smoothiekulho
smoothiekulho

Karkit ja muut herkut on helppo karsia ruokavaliosta, mutta haluan marraskuun aikana kiinnittää huomiota myös piilosokeriin, jota tuntuu olevan kaikkialla: makurahkoissa, jugurteissa, mysleissä, leivissä, tuoremehuissa ja kastikkeissa. Hedelmiä aion silti syödä ensi kuussakin, vaikka ne sokeria sisältävätkin. Mehujen ystävä en ole koskaan ollut, mutta tiesitkö, että keskikokoisessa omenamehulasillisessa on saman verran sokeria, kuin coca-colatölkissä?

IMG_4531

Sokerin vähentäminen näyttää vaikuttavan minulla myös myönteisesti siihen, kuinka kylläiseksi tunnen itseni. Tutkimuksissa onkin huomattu, että kylläisyyshormonimme leptiini ei pääse toimimaan normaalisti silloin, kun syömme sokeria. Siksi sokerihiiri syö jatkuvasti. Ja lihoo.

viherkasvit

Moni teistä on jo useana vuotena lähtenyt kanssani mukaan marraskuuhun ilman makeaa, mahtavin tuloksin. Eiköhän tehdä tämä tänä vuonnakin yhdessä? Haastathan myös ystäväsi messiin! Paras palkinto on, kun vaikutukset alkaa huomata kehossaan ja mielessään sekä yleisessä jaksamisessa.

välipala
välipala

Tietysti voisi kysyä, miksei sokeria voisi jättää kokonaan pois, koko vuodeksi. Uskon itse kuitenkin kohtuuteen kaikessa, ja totaalikieltäytyminen, paitsi tällaisissa pienissä osissa, ei minulle sovi.  Kuukausi on kuitenkin sopivan pitkä aika muistuttamaan minua siitä, että ilman herkkujakin voi elää. Ilman sokerikuorrutteita voi olla aivan mahtava olo! Lisäksi tulen usein myös tietoisemmaksi siitä, kuinka paljon meille sokeria jokapaikassa tuputetaan. Olen myös joka vuosi kehitellyt korvaavia ja terveellisiä vaihtoehtoja karkeille ja muille herkuille.

Marraskuu ilman makeaa. Olethan mukana?

<3 Anna

P.s. Kirjoittelin jokin aika sitten kieltäymyskuukausista ja siitä, mistä ne kertovat. Löydät tekstin täältä.

Kommentit (17)

  1. Oona

    Olen uusi lukija ja haluan ehdottomasti lähteä mukaan tähän haasteeseen! Viime vuonna pidin herkuttoman syyskuun ja silloin huomasin, että minulle totaalikieltäytyminen ei sovi, tykkään esimerkiksi käyttää vähäsokerisia jugurtteja smoothiessa ja niistä en siis aio luopua Mutta karkit ja muut herkut pysyvät kyllä kaupan hyllyllä! Haluan vielä kiittää Anna sinua viikoittaisista kotitreeneistä, joita instagramista seurailen, ne ovat antaneet minulle hurjan paljon motivaatiota näin syksyn pimeinä iltoina, kun lenkille ei välttämättä aina tarkene lähteä! Iso Kiitos siis. Liikunnantäyteistä syksyn jatkoa!

    • annasaivosalmi

      Moikka Oona! Kiitos viestistä. Tosi kiva, kun oot mukana. Mä ajattelen myös niin, että tämän kuukauden keskityn niihin juttuihin, joissa itse koen ”ongelmaa” eli juuri herkkuihin, karkkeihin jne. Töissä on usein herkkuja tarjolla ja niistä aion pysyä erossa 🙂 Lisäksi haluan päästä irti tavasta, että aina ruuan jälkeen syön jotain makeaa. Ihan mahtava kuulla, että instatreeneistä on ollut sulle hyötyä. Paras palaute, mitä voi saada! Siksi niitä just teen. Samoin sulle, ihanaa syksyä! T. Anna

  2. Oona

    Haasteessa ollaan mukana! Onko sulla jotain ehdotuksia ilta- tai aamupalaksi, kun aamusinkin vain noin 5 minuuttia aikaa laittaa ruokaa? 2 viikon jälkeen kreikkalainen joghurtti alkaa vähän tökkimään ja yritän syödä mahdollisimman vähähiilihydraattisesti…
    Kiitos paljon kaikista vinkeistä ja varsinkin instagramin treenivideoista. Hyvää syksyn jatkoa!

    • annasaivosalmi

      Mahtavaa, että oot mukana! Mites olis tuorepuurot? Laitat puuron illalla jääkaappiin tekeytymään ja aamulla ei tarvitse muuta kuin syödä. Onko sulla joku syy, miksi syöt vähähiilihydraattisesti? Aamupuuron hiilarit eivät varmastikaan tätä kaada, ellet sitten ihan karppaa. Tuorepuuroon voi laittaa melkein mitä vain, suhteessa 1 kiinteää (esim kauraryynit, marjat ym) ja 2 vettä/nestettä.Itse syön kiireaamuina rahkan lisukkeilla. Tai jos on tosi kiire, otan töihin mukaan.
      Ihanaa syksynjatkoa sulle!

  3. Janika

    Mä itse olen ollut sokerittomana nyt kuukauden, sillä sokeri ei mun elimistöön sovi. Olen ajatellut jättää ne kokonaan pois eikä nyt edes enään ole paluuta entiseen! Sokeria en itse ainakaan tarvi, sillä raakakakut ja -suklaat käy ihan yhtälailla sokeriherkkujen tilasta! 🙂 Sen muuten huomaa, että kaupoissa ei myydä melkeen mitään sokeritonta kahvileipää; isossa marketissakin oli vain yksi ainut sokeriton keksipaketti ja sokerittomat piparitkin täytyi tehdä itse.
    PS. Sun blogia on kiva lukea!!

    • annasaivosalmi

      Kiitos Janika! Huippua, et olet ollut ilman sokeria noin pitkään. Vaikutukset huomaa kyllä tosi nopsaa. Oon tehnyt ihan samoja havaintoja, kuin säkin: KAIKESSA on sokeria. Mulla kului jouluna herkkuja, mutta nyt taas olen kiinnittänyt asiaan huomiota. Mua sokerin syönti väsyttää, enkä tosiaankaan toivo vireystilan laskua talven keskelle. Ihanaa vuodenalkua sulle! Kiva, kun tulit kommentoimaan. T. Anna

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *