Lihaskuntoharjoittelun aloittaminen oli käännekohta

Reilu kolmekymppisenä, kymmenisen vuotta sitten, aloitin lihaskuntoharjoittelun. Sitä ennen olin harrastanut vain ns. kestävyyslajeja, kuten juoksua ja spinningiä. Miesten punnerruksia en saanut tehtyä ilman ongelmia, kyykkytekniikkani oli pielessä (polvet kääntyivät sisäänpäin, enkä saanut pakaroita aktivoitua kunnolla), enkä voinut edes kuvitella, että voisin vetää joskus leukoja.

Nyt reilu nelikymppisenä olen treenannut lihaskuntoa noin kymmenisen vuotta, ja voin sanoa olevani, myös lihaksistoltani, hyvässä kunnossa. Yllättävää kyllä, lihaskuntotreeni on vaikuttanut merkittävästi myös liikkuvuuteni lisääntymiseen! Tällä hetkellä tunnen itseni voimakkaaksi, vahvaksi ja kykeneväksi.

Vaikka lihaskuntoharjoittelun aloittaminen tapahtui kohdallani sattuman myötä ja pakon sanelemana (sain pahan rasitusvamman kantapäähäni, enkä siksi voinut enää juosta), niin täytyy todeta, että onneksi aloitin!

Kropasta rasvanpolttokone

Iän karttuminen on yksi erinomainen syy aloittaa lihasten treenaaminen. Lihasmassa alkaa hävitä vääjäämättä iän myötä, jo alle kolmekymppisestä alkaen, jos sitä ei harjoita säännöllisesti.

Voi siis olla, että vaikka vuosien vieriessä paino tuntuu pysyvän lähes samana, niin ilman lihaskuntoa ylläpitävää tai kehittävää treeniä muutumme silti väistämättä vuosi vuodelta rasvaisempaan suuntaan. Kehonkoostumuksen muuttumiseen voi kuitenkin vaikuttaa: lihaskuntotreenin myötä kehon rasvan ja lihaksen suhteisiin, ja esim rasvaprosenttiin voi vaikuttaa siten, että se muuttuu edullisemmaksi.

Iän myötä minulle on tullut yhä tärkeämmäksi se fakta, että lihaskuntotreeni ehkäisee selkävaivoja. Mitä paremmassa kunnossa  lihakseni ovat, sitä paremmin pystyn hallitsemaan kehoani ja tukemaan esimerkiksi nivelten toimintaa. Vahva keskivartalo on tässä avainasemassa.Lihasten käyttäminen parantaa myös veren rasva-arvoja ja sokeriaineenvaihduntaa sekä ehkäisee näin esim riskiä lihoa ja sairastua kakkostyypin diabetekseen(joihin minun suvussani riskiä on).

Ja toki lihaskuntoharjoittelu vaikuttaa myös ulkonäköön. Lihas tekee meistä kiinteitä, mutta muodokkaita! Voimaharjoittelu onkin loistava tapa pitää kiinni lihaksista myös esimerkiksi painoa pudottaessa. Emmehän me lihaksistamme halua luopua, vaan ylimääräisestä rasvasta.

Inhokit ovat must!

Olen nyt viimeviikkoina vetänyt MyBnB:ssä livetreenejä ja saanut niiden myötä paljon kommentteja, myös monilta, jotka ovat vasta aloittelemassa lihaskuntotreenejä. Mehän siis treenaamme MyBnB:ssä ihan kehonpainolla tai kuminauhaa apuna käyttäen. Kyseessä ei siis ole salitreeni tms. Silti moni on yllätyksekseen huomannut, miten tehokkaita treenejä ihan ilman painoakin voi tehdä!

Erilaiset kyykyt, askelkyykyt, staattiset pidot, punnerrukset, soudut ja coreliikkeet voivat olla todella haastavia ja kehittävät kehonhallintaa ja lihaksistoa monipuolisesti. Toki välineillä, kuten kahvakuulalla, kuminauhalla tai käsipainoilla saa vielä extratuntumaa liikkeisiin. Monet aloittelevat treenaajat ovat laittaneet minulle viestiä, kuinka vaikeilta esimerkiksi punnerrukset tai ojentajapunnerrukset tuntuvat, ja joillain esimerkiksi ranteet kipeytyvät punnerrusasennossa.

Keho vahvistuu pikkuhiljaa ja juuri niitä inhokkiliikkeitä olisi syytä tehdä (tietysti mikäli vamma tai kipu eivät estä tekemästä), koska ne ovat usein niitä heikoimpia alueitamme. Punnertamaan oppii vain punnertamalla, ja yhtäkkiä huomaakin, että kahden punnerruksen sijaan meneekin jo kahdeksan punnerrusta.

Vasemmalla Kreikassa (jäätävä bruna..!!) 2000 -luvun alkupuolella. Treenasin juoksua ja spinningiä. Oikealla noin 20 vuotta myöhemmin. Säännöllistä lihaskuntotreeniä kymmenen vuotta. Paino uudemmassa kuvassa muutaman kilon enemmän.

Minäkin aloitin lihaskuntotreenit lähes nollilta(erityisesti yläkropan suhteen, kuten moni nainen). Kotijumpan kautta huomasin, miten vahvistuin pikkuhiljaa! Uskaltauduin lopulta treenaamaan jopa leuanvetoa. Sinnikkään treenin ansioista sain lopulta vedettyä ensimmäisen puhtaan leukani. Sen jälkeen olen asettanut tavoitetta asteittain korkeammalle. Esimerkiksi sinä vuonna kun täytin 40 halusin pystyä vetämään 10 leukaa. Ja onnistuin tavoittessani!

Se, että olen hankkinut vahvat lihakset on auttanut minua toimintakykyni lisäksi myös siinä, että normaalia painoa on ollut helpompi ylläpitää. Lihakset ovat aktiivista kudosta, jotka kuluttavat energiaa levossakin ja näin ollen peruskulutukseni pysyy korkealla ja aineenvaihdunta hyrrää. Lihasten ansiosta kroppani on oikea rasvanpolttokone!  Lihakset myös painavat enemmän, kuin rasvakudos, joten vaakaa ei kannata tuijotella. Kehonkoostumukseni on nyt edullisempi kuin aikaisemmin, vaikka painoa onkin saman verran.

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Minun työviikkoni

Tuu someen: @ansaivo

Kommentit (3)
  1. Hyvältä näytät, energiseltä ja voimakkaalta itse myös hurahdin lihaskuntoharjoitteluun reilu kolmikymppisenä. Kolmannen lapseni kanssa lähdin ensin vauvajumppaan liittymällä Elixian jäseneksi. Nyt tuo ”vauva” on jo melkein 8v, enkä oo kertaakaan katunut. Minä siis pääsääntöisesti treenaan salilla ja ryhmäliikunnassa, mutta nyt korona-aikana yhä enemmän kotona.

    1. annasaivosalmi
      19.5.2020, 07:20

      Kiitos! Sun tarina kuulostaa niin hyvältä 🙂 Säännöllisyys tuottaa kyllä tulosta ja on niin mahtava nähdä ja tuntea, kun kehittyy ja tulee koko ajan vahvemmaksi.

  2. Hei!

    Ongelmanani on ollut se, että kyllästyn kun tuloksia ei ala näkyä. Kysyisin vinkkiä siihen, millainen tavoite kannattaisi ottaa kun aloittaa lihaskuntoharjoittelun?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *