Piia Pajunen
Piia Pajunen

VIIKON TREENIPÄIVÄKIRJA – MITEN TREENAAN NYT?

treenipäiväkirja
Miltä näytti meitsin viime viikon treenipäiväkirja? Miten muuten ylipäätään treenailen tällä hetkellä ja millaisella jaolla? Ajattelin hieman valottaa tämän hetkistä treenimenoani ja omaa henkilökohtaista filosofiaani fyysisien aktiviiteettien ja tavoitteiden taustalla. Otetaan tähän heti kättelyyn katsaus kuluneen viikon treeneistäni. Voila!

VIIKON TREENIPÄIVÄKIRJA

MA: Selkä-rinta-treeni
TI: Akrobatiatreeni & Cheer-treeni
KE: Jalka-olkapää-treeni
TO: Crossfit-perehdytys (tempauksen ja riven tekniikkaa)
PE: Selkä-rinta-treeni
LA: –
SU: –
Treenipäiväkirja oli ehkä siitä poikkeuksellinen, että treenejä tuli viikossa kuutisen kappaletta plakkariin, ja varsinkin viime aikoina viikottaiset treenimäärät ovat olleet huomattavasti kohtuullisemmat. Olkapäät tuli myös treenattua poikkeuksellisesti kinttujen kanssa, sillä muiden lajien vaatimuksista jouduin vähän sumplimaan mitä lihaksia väsytän minäkin päivänä. Käsiä en myöskään erikseen ole treenannut nyt hetkeen, sillä sekä hauis että ojentaja on ollut hieman turhankin tiukalla kokonaiskuvaa ajatellen, joten olen antanut niille hieman extralepiä ja välillisesti ne saavat jo ihan tarpeeksi osumaa osakseen. Vatsoja ja keskivartaloa taas tulee treenattua suoraan tai välillisesti aina treenien ohessa.
Vaikka juuri kirjoittelin siitä toimivasta treeniviikon suunnittelusta (täällä), niin tämä ei ihan suoraan tätä noudattanut. Viikonlopuksi oli tiedossa juhlia ja maalaustalkoita, joten valmiiksi jo pystyin ennustamaan, ettei silloin treenin ääreen pääse livahtamaan. Lisäksi viikolle oli tarjolla muutama otollinen tilaisuus treeniseuran, ohjatun toiminnan sekä puitteiden puolesta, joten annoin sitten treenin kulkea, heh.
treenipäiväkirja
Olen nyt muuten painanut menemään viime syksystä pitkälle kevääseen pääosin 2+2-jakoisella treenijaolla salilla, joka tarkoittaa siis, että viikkoon on tullut neljä salitreeniä. Alkuviikosta olen treenannut kahdessa treenissä kaikki lihasryhmät läpi, ja loppuviikosta paukuttanut lopuissa kahdessa treenissä samat lihasryhmät, mutta eri liikkeillä. Tämä on tuntunut toimivan aivan julmentun hyvin, mutta nyt kuitenkin mukaan on astunut hieman suuremmalla painotuksella muitakin lajeja kuin tuo bodaaminen, joten olen ajatellut siirtyä joko kaksi- tai kolmijakoiseen treeniohjelmaan salilla ainakin toistaiseksi. Cheerleadingia käyn vetämässä kerran viikkoon ja crossfittiä olisi nyt ohessa tarkoitus lähteä myös testailemaan uutena tuttavuutena, joten katsotaan millaiseksi oma kokonaisuus nyt muotoutuu.
Itselläni meno on siis astunut sieltä ammattimaisen kilpaurheilun puolelta hieman vähemmän tavoitteellisen treenaamisen puolelle. Okei okei. Menoni on silti moniin nähden melkoisen tavoitteellista, mutta aiempiin tavoitteisiini nähden selkeästi rennommalla ja fiilispohjaisemmalla tasolla. Ehkä painopiste on astunut yhä enemmän sieltä tarkkojen lajikriteereiden ja spesifimmän erikoistumisen maailmasta sinne entistä kokonaisvaltaisempaan ja monipuolisempaan menoon.
Lihasmassaa tuli kerrytettyä luiden ympärille vaparifitnessin parissa omaan makuuni ihan riittävästi, niin olen tinkinyt jonkin verran optimoidummasta menosta siellä salinkin puolella. Toki aika selkeä punainen lanka mulla on kokemuksen kautta iskostuneena takaraivoon treeneissä, eikä itseäni kiinnosta esimerkiksi salille mennä muuten vain heilumaan. Itseäni ei myöskään kiinnosta tippaakaan pilipalijumppaaminen vain kulutuksen ”tikissä” pysymisen vuoksi tai siksi, että voisin tyytyväisenä pistää päivän päätteeksi rastin ruutuun kohtaan ”olen aikaansaava ja yhteiskuntakelpoinen ihminen, koska treenasin”. Haluan, että treenini on jollain tapaa kehittävää ja pitkällä tähtäimellä motivoivaa. Oli kyse sitten taidoista tai ominaisuuksista, niin haluan saada jotain aikaiseksi.

treenipäiväkirja
Adidas-treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Korkeavyötäröiset trikoot: TÄÄLTÄ*

Viikonloppu menikin siskon tyttöjen synttäreillä, joka kääntyi eilisen kohdalla talon ulkoseinien maalaustalkoisiin, jotka jatkuivat tämän päivän puolelle asti. Äsken päästiinkin takaisin kotiin Tampereelle, ja illasta ajattelin mennä painamaan salitreeniä kehiin, mikäli vain illan ohjelmilta ja dediksiltä kerkeän. Pari hommaa on vielä tekemättä ja Pöpökin pitäisi käyttää eläinlääkärissä tikkien poistossa. Liian myöhäisellä treenaaminen taas voi riipaista siivun yöunista, joten katsellaan tuleeko kolmas lepopäivä peräkkäin kehiin. Jos yhtään itseäni tunnen ja arjen perinteistä kulkua osaan ennustaa, niin voipi hyvinkin olla, että voimapyörän sijaan pyörii tänä iltana Viaplay, hah!

Tujakkaa treeniviikkoa joka kolkkaan!

Vilkaise myös:
Milloin ja miksi skippaan treenin?
& Treenaatko vatsoja väärin? Vältä näitä!

Edellinen juttuni:
Mitä päälle? Upeat kesämekot x 7

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram