Piia Pajunen
Piia Pajunen

MITEN VALITA PALKKARI? – NYT TIEDÄT!

Kaupallinen yhteistyö: FAST Finland

miten valita palkkari
Miten valita palkkari? Mistä tiedän, mikä palautusjuoma olisi hyvä? Mihin lajeihin palkkari ylipäätään sopii, ja tarvitseeko sitä? Onhan tämä lisäravinne- ja palautusjuomaviidakko totta puhuen aikamoinen, ja ei ihme, että siinä menee yksi jos toinenkin vintti pyörälle sekä sormi suuhun lisäravinnehyllyn ääressä. Tänään isketään siis käsittelyyn napakka tehoisku palautusjuomista ja läväytetään näytölle konkreettiset tärpit, joista voit mahdollisesti löytää itsellesi sopivan palkkarin.

Tarvitseeko palkkaria? Millaisten suoritusten jälkeen?

Palkkari ei ole koskaan välttämätön kehityksen aikaansaamiseksi, mutta sillä voidaan edistää palautumista ja käynnistää palautumisprosessi tehokkaammin heti urheilusuorituksen jälkeen. Palautusjuomassa yleisimmin käytettävällä heraproteiinilla on vahvaa ja luotettavaa tutkimusnäyttöä lihasmassan kasvattamisen tukemisessa ja ylläpitämisen osalta. Heraproteiini on erinomainen valinta palautusjuoman proteiininlähteeksi, sillä sen aminohappoprofiili sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja sopivassa suhteessa. Lisäksi heraproteiini imeytyy hyvin ja on siten helposti elimistön hyödynnettävissä.
Palautusjuoma ei ole todellakaan vaan Puntti-Penojen ja Fitness-Pirkkojen juttu, vaan sitä voidaan hyödyntää kaikissa urheilulajeissa palautumisen tukena. Ehkä kevyen hölkkä- tai kävelylenkin jälkeen en väittäisi palkkaria erityisen hyödylliseksi, mutta minkä tahansa kovatehoisen treenin jälkeen palkkari voi olla paikallaan. Olit sitten hurja salihiiri, antaumuksellinen crossfit-treenaaja, intohimoinen yleisurheilija tai omistautunut jalkapalloilija, niin palautusjuomasta voi olla sinulle hyötyä.
miten valita palkkari

Miten valita palkkari?

Mistä sitä sitten osaisi tietää, mikä palkkari olisi hyvä, ja mikä sopisi juuri minulle? Otetaan tähän käsittelyyn neljä erilaista palautusjuomavaihtoehtoa ja pohditaan lyhyesti ja ytimekkäästi niiden eroja ja soveltuvuutta eri tarpeisiin.

FAST Hera80

FASTin Hera80 on hyvä perusvarma valinta heraproteiinipalkkaria etsivälle. Hera80 valmistetaan Suomessa kuusamolaisten lehmien maidosta, ja suomalaista heraproteiinia ei olekaan ihan joka valmistajalla tarjolla, mistä suuri plussa.

  • Laadukas ja varma valinta ilman mitään ylimääräistä
  • Laaja valikoima osuvia makuvaihtoehtoja (Vanilja, Cookies&Creme ja mustikka-vanilja omat lempparit)
  • Maustamattomassa versiossa vain kaksi ainesosaa: heraproteiinia ja piioksidia (paakkuuntumista estämään)
  • Hyvä sekoittuvuus
  • Kotimaisuutta ja laatua kannattaville
  • Sopii myös mm. välipalaksi, smoothiehin ja puuroihin
  • Löydät tuotteen TÄÄLTÄ

miten valita palkkari

FAST Natural Protein

FAST Natural Protein on luonnollinen ja riisuttu vaihtoehto heraproteiinipalkkaria etsivälle. Esimerkiksi lakritsiversio (oma makusuosikkini) sisältää vain kolmea ainesosaa: heraproteiinia, lakritsiuutetta ja steviaa. Muissa mauissa neljäs ainesosa tulee kalaharin suolasta. Kuten myös Hera80, niin Natural-sarjan heraproteiini valmistetaan myös Kuusamon lehmien maidosta.

  • Ei laisinkaan keinotekoisia makeutusaineita (maustettu stevialla ja ”maulla itsellään”)
  • Kolme luonnollista ja aitoa makuvaihtoehtoa (banaani, raakakaakao ja lakritsi)
  • Kotimaisuutta ja luonnollisuutta arvostaville
  • Sopii lisäksi mm. välipalaksi nautittavaksi ja smoothieiden sekaan
  • Löydät tuotteen TÄÄLTÄ

miten valita palkkari

FAST Reload

FAST Reload on yksi markkinoiden hiotuimmista palkkarikokonaisuuksista, ja päällisin puolin tarkasteltuna edellisiin yksi isoimmista eroista syntyy sen sisältämästä hiilihydraatista. Reloadiin on lisätty tarkkaan valittujen ainesosien joukkoon myös riittävä annos kreatiinia, joka on yksi harvoista lisäravinteista, jolla on vahvaa ja luotettavaa tutkimusnäyttöä parantavan suorituskykyä sekä voiman ja lihasmassan kehittymistä.

  • Kovalle tekijälle, joka haluaa tinkimättömän koko paketin palautusjuoman
  • Todella hyvänmakuiset ja hiotut maut (suklaa & mustaherukka)
  • Sisältää kreatiinia sekä muita tarkkaan valikoituja aminohappoja sekä ainesosia
  • Vähälaktoosista vaihtoehtoa etsiville
  • Erityisen hyvä kovaa kuluttavalle urheilijalle, jolla ruoka ei meinaa upota treenin jälkeen
  • Löydät tuotteen TÄÄLTÄ

Kreatiinia saa toki hankittua myös halutessaan erikseen (TÄÄLTÄ), mutta yhteen tuotteeseen yhdistettynä säästyy eri purnukoiden haalimiselta ja jauheiden sekoittelulta.
miten valita palkkari

CocoVi SuperVegeproteiini

Koska vegaanivaihtoehtoa kysellään myös tiuhaan, niin extrana vielä laadukas ja toimiva tärppi heraproteiinien ulkopuolelta. CocoVin SuperVegeproteiini on sellaisenaan nautittavaksi soveltuva vegeproteiini, jonka eri kasviperäiset proteiininlähteet muodostavat toisiaan täydentävän aminohappoprofiilin.

  • Laadukasta vegaanista ja luomulaatuista palkkarivaihtoehtoa etsiville
  • Herneen, riisin, hampun ja auringonkukan proteiinien yhdistelmä takaa tasapainoisen aminohappoprofiilin
  • Makeutettu luontaisesti kookossokerilla
  • Voidaan sheikata sellaisenaan veteen, mehuun tai esim. matelijuomaan
  • Soveltuu erinomaisesti myös smoothieihin
  • Löydät tuotteen TÄÄLTÄ



Selventikö tämä postaus yhtään palautusjuomaviidakkoa, ja onko nyt yhtään selkeämpää, miten valita palkkari omiin tarpeisiin?
Ja hox! Koodilla PIIA20 saat -20% normaalihintaisista tuotteista FASTin verkkokaupasta kaikista lisäravinteista, protskupatukoista, vanukkaista ja superfoodeista (myös Celsius- ja Pudix-lavat sekä Nix-, Nax- ja Rox- patukat sekä CocoVi-tuotteet). Kurkkaa siis koko kaupan valikoima TÄÄLTÄ!

Voimakasta viikon puolta väliä!

VILKAISE MYÖS:
Lisäravinne Q&A – Mikä toimii? Mihin lajeihin?
& 5 x Fiksumpaa välipalaideaa

EDELLINEN JUTTUNI:
10 x Asiat, jotka ärsyttävän aivan liikaa!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

Kommentit (11)

  1. Hensuli

    Hyvä kirjoitus! Hetken olenkin jo pähkäillyt itselle sopivaa palkkaria. Vielä jäin miettimään tarvitseeko salitreenin jälkeisessä palkkarissa olla hiilareita vai riittäkö hera+kreatiini? 🙂 Tällä hetkellä olen käyttänyt fastin muscle + ja reco2 sekoituksia. Kuinka sopivia ne mahtavat olla? 🙂 Kiitos vastauksestasi!

    • Piia Pajunen

      Moikka! Tuo sun kombo kuulostaa todella hyvälta, ja palkkarihiilarin tarve yleensä riippuu yksilön kokonaiskuvasta. Jos muun ravinnon aikana ei tahdo upota tarpeeksi hiilareita (kulutus kova suhteessa syötyyn energiamäärään), tai niiden saanti jää treenin ympärillä usein vajaaksi, niin tällöin palkkarin hiilarilisä voi olla paikallaan. Hiilarista palkkarissa ei siis tuskin ole haittaakaan, mutta jos safkaa uppoaa hyvin, niin hera+kreatiini usein riittää. 🙂

  2. Heraaks?!
    • Piia Pajunen

      No nyt meinasi livahtaa multa höpöjä! Kiitos tän bongauksesta, korjasin tuon lauseen!

  3. Tuulian

    En tiedä tuliko äskenen kommentti perille kun nettiyhteys lagaili (mikä onkaan ärsyttävämpää!), mut laitetaas varalta uudestaan!
    Olipa kiva postaus, kun just tässä mietiskelen mitä protskua ostais, edellinen kohta jo loppuu. Kuinka pitään tuo alekoodi on voimassa? 🙂

    • Piia Pajunen

      No nyt tuli perille! Mahtava kuulla, että tästä postauksesta oli jeesiä! 🙂 Tuo alekoodi on voimassa toistaiseksi (ainakin tämän vuoden loppuun).

  4. Puunukke

    Äh, ei. Tää käsittelikin proteiinijauheita (plus yksi prode-hiilariseos) eikä niitä itse juomia. Ite vedän kovemman salin jälkeen valmiin palarin jossa on kreatiinia, mutta en oo varma onko se tarpeen. Kamppailulajitreenin päälle tarviikin jo reilummin hiilaria juomaan, mutta omatekoinen banaani-marjat-prode-kauramaito versioni vie myös ruokahaluja. Se on huonompi juttu, kun kulutus on kovaa joten syödä täytyy mutta treeni on sen verran myöhään ettei syömistäkään voi oikein kauaa lykätä että pääsee nukkumaan. Haastavaa. Millanen palari olis järkevä?

    • Piia Pajunen

      Palautusjuomalla usein tarkoitetaan yleisessä terminologiassa yleensä juuri proteiinipitoisia juomia, jotka yleensä valmistetaan proteiinijauheista. Nestettä lisäämällä siitä syntyy se itse juoma. Suosittelen kovemman salitreenin päätteeksi (ainakin sulle ilmeisen kovan fyysisen rasituksen vuoksi) juotavaksi palkkaria, ja tässä heraproteiinin ja kreatiinin kombo on usein toimiva. Näitä toki on saatavilla myös monilla salilla myytävissä valmiissa muodoissa, joka ei ole yhtään huono vaihtoehto. Jos kulutus on muuten hurja, ja ruuan alas saaminen tuntuu päivittäin haastavalta, niin tällöin salin jälkeiseen palkkariin voisi harkita myös hiilarilisää.
      Nuo omatekoisesi palkkarit voivat etenkin runsaiden kuitujensa puolesta (marjat&banaani) täyttää vatsaa ja voivat lisätä kylläisyyden tunnetta. Tämä varmasti toimii todella hyvin, mutta noille myöhäisemmille treeneille suosittelisin ehdottomasti palkkaria, jossa olisi heraproteiinia+hiilaria jauheesta (esim. malto/vitargo) ja kreatiinia ilman kuitupitoisia ainesosia. Nämä imeytyvät nopeasti treenin jälkeen vatsasta eteenpäin (kropan helposti hyödynnettävissä) eivätkä jää pyörimään vatsaan. Näin viimeinen ateria ennen nukkumaan menoa saattaisi upota hieman helpommin alas, eikä vatsa tuntuisi niin täydeltä.
      Toivottavasti tästä oli yhtään apua!

  5. Janina k

    Maistuuko nuo maustamattomat esim smoothiessa tai puurossa?

    • Piia Pajunen

      Smoothieissa oon käyttänyt jo vuosikauden maustamatonta heraa, ja ei maistu sieltä yhtään mihinkään. 🙂
      Maustamatonta en oo testannut puurossa koskaan, mutta veikkaisin, että jos puuroon heittää sekaan sopivasti marjoja tai muita höysteitä, niin se ei välttis sieltä sen suuremmin maistu. Heraa ei kuitenkaan kannata heittää tulikuumaan puuroon, vaan jäähdyttää sitä hetki joko sellaisenaan tai jäisten marjojen avulla. Kuumentuessaan hera saattaa meinaan paakkuuntua.

    • Tiina

      Mun vakkari aamupala on ollut jo vuoden ajan puuro Fastin whey+ maustamattomalla, ja se ainakin sekoittuu tosi hyvin myös kuumaan puuroon, eikä sitä huomaa sieltä mitenkään! 🙂

Kommentoi »

Comments are closed