Piia Pajunen
Piia Pajunen

SAIRASTELU KURIIN – LISÄÄ VASTUSTUSKYKYÄ SAFKALLA!

Kaupallinen yhteistyö: Hyvinvoinnin.fi


Miten jatkuva sairastelu ja päättymätön sairastelukierre saataisiin stoppiin? Mitä keinoja etenkin ravinnon puolella tähän olisi, ja miten itse sain oman sairastelukierteeni kuriin?
Sairasteltuani vuosina 2013-2014 yhden vuoden aikana jopa 16 viikkoa (yli 30% vuodesta), pisti ajatukset rullaamaan sillä saralla, että pitäisiköhän asialle yrittää tehdä jotain. Sitten kun vielä vuonna 2015 nappasin päälle sen urheilijan yhdestä pahimmista riesoista, eli mykoplasman ja kärvistelin tämän kourissa pari kuukautta täyslevossa viikkokausia kestäviä todella voimakkaita antibioottikuureja popsien, vedin viimeistään paletin tositeolla suurennuslasin alle.
Urheilijalla tai kovaa treenaavalla on kohdallaan se ikävä tosi asia, että vastustuskyky (vastoin yleistä uskomusta) saattaa olla heikommalla tolalla. Kova fyysinen rasitus nimittäin usein heikentää kehon puolustuskykyä. Toki hyvän peruskunnon kehittäminen ja kuntoliikunta parantaa vastustuskykyä, mutta tietyn pisteen yli mennessä kova ja kuluttava treeni kääntää asian alamäkeen. Pitäisikö siis kovaa treenaaminen lopettaa? Älkää nyt hulluja puhuko, hah! Paljon on kuitenkin tehtävissä, ja perehdytäänpä otsikon mukaiseen asiaan:

Miten saada jatkuva sairastelu kuriin tai lyhentää flunssien kestoa ja lieventää oireita ruuan avulla?
  • Katso, että syöt päivittäin riittävästi. Riittävä kalorimäärä päivittäin on ravinnon puolelta merkittävin vaikuttava tekijä sairauksien ehkäisyyn ja lenssujen keston lyhentämiseen. Liian niukalla sapuskalla painettaessa koneiston kyky pysyä terveiden kirjoissa oikeasti ottaa hittiä.
  • Panosta hiilareiden syömiseen etenkin tiukoimpien treenijaksojen kohdalla.
  • Vältä tarpeettomia ja turhan pitkiä rasvapolttokuureja.
  • Popsi paljon kuiturikkaita ja antioksidanttipitoisia safkoja. Kuidut toimivat vatsan hyvän bakteerikannan ravintona, ja auttaa niitä lisääntymään vahvistaen puolustuskykyä. Antioksidantit taas tasaavat kehon tulehdustilaa.
  • Pistä poskeesi vahvaa D-vitamiinilisää alkusyksystä kevääseen. Sitä todellakin tarvitaan täällä Suomen pimeydessä.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä ruokia säännöllisesti mussuttamalla voidaan tutkitusti vahvistaa omaa vatsan hyvää bakteerikantaa, ja siten antaa potkua omalle vastustyskyvylle, lyhentää flunssien kestoa ja lieventää lenssujen oireita.
  • Etenkin antibioottikuurien aikana ja tämän jälkeen on hyvä nauttia vahvaa maitohappobakteerilisää. Antibiootit tuppaavat ohessa tuhoamaan myös sitä omaa kehon hyvää bakteerikantaa, ja siten heikentää entisestään omaa vastustuskykyä.

Näiden ravintoon liittyvien tekijöiden lisäksi säännöllisellä ja riittävällä unella, arjen stressin hallinnalla sekä käsihygienialla voi olla iso merkitys puolustuskyvyn terästämisellä.
Kun tätä ylläolevaa listaa niin voin löytää sieltä useitakin osatekijöitä, joilla varmasti oli kertyvää vaikutusta omaan sairastelukierteeseen. Olin tällöin kuluneen kahden vuoden ajasta miltei 60% voimakkailla miinuskaloreilla (eli en syönyt riittävästi, söin niukasti hiilareita) tiuhoista kisaprepeistä johtuen, treenimäärät olivat todella hurjia ja kuluttavia (kilpaurheilu luonnollisesti vaati), jouduin popsimaan useamman antibioottikuurin (ja skippasin ne suositellut maitohappobakteerit), väheksyin käsihygienian merkitystä ja söin kisakausien ulkopuolella aivan liian vähän kuituja ja ravintoni oli loppupeleissä melko yksipuolista ja rajattua. En siis syytä kilpaurheilua, mutta ainakin osassa asioissa olisin voinut tehdä tällöin fiksummin.

jatkuva sairastelu
Ravinnosta ja vastustuskyvyn buustaamisesta on liikkeellä paljon huuhaata, ja itse tukeudun vain niihin ravintolisiin, joilla on oikeasti luotettavaa ja tutkittua vaikutusta. Mikään yksittäinen lisä ei kuitenkaan asioita pelasta, jos kokonaiskuva ei pelaa, mutta pienistä puroista kasvaa aina iso virta, ja merkittävä osa vastustuskyvystämme luuraa meidä suolistossamme.

Näitä kahta lisää itse käytän:

Vahva D-vitamiini

Itselläni vahva D-vitamiini valmiste on päivittäisessä käytössä aina alkusyksystä loppukevääseen, koska eipä täällä Pohjalassa sitä aurinkoa paljon kesän ulkopuolella näy, ja D-vitsku tukee tutkitusti immuunijärjestelmän normaalia toimintaa monien muiden tärkeiden toimintojen lisäksi.
Tällä hetkellä popsin menemään Puhdas+:n 100 mikrogramman vahvaa D3-vitamiinia, ja on huomionarvoista, että D-vitamiinivalmisteiden pitoisuuksia on merkittäviä eroja. Hyvinvoinnin tavaratalolla on tällä hetkellä kamppanjassa kaksi vahvaa D-vitamiinipakkausta yhden hinnalla, ja tällä setillä pärjää jo pitkälle kevääseen koko talven läpi. Löydät tämän tuplapakkauksen TÄÄLTÄ.

Maitohappobakteerit

Maitohappobakteereita vedän itse pitkissä jaksoissa yleensä muutaman kerran vuodessa, ja lähinnä syksyisin ja talven tiukimpina aikoina tai muuten vain haastavina elämänjaksoina, jolloin elämän tuoma rasitus on kova. Päivittäisessä käytössä minulla on nyt tämän alkusyksyn ajan ollut Puhdas+:n Vahva Maitohappobakteeri kapselina, joka sisältää myös sinkkiä hyvin imeytyvässä muodossa, joka myös tukee immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Aika osuva kombo vastustuskyvyn kohdalle.
Mahdollisten antibioottikuurien yhteydessä ja näiden jälkimainingeissa olen aina käyttänyt vahvaa maitohappobakteerivalmistetta. Puhdas+ Extra Vahva Maitohappobakteeri sisältää 300 miljardia elävää bakteeria jokaisessa annospussi, ja itse sekoitan tämän joko mehuun, herasheikkiin, jugurttiin tai rahkan sekaan. Jatkuva sairastelu ja siihen liittyvät antibioottikuurit tuhoavat myös niitä vatsan hyviä bakteereita, jotka huolehtivat vastustuskyvystä, ja maitohappobakteereilla voidaan paikata tätä tuhoa. Tällä hetkellä Hyvinvoinnin tavaratalosta tämän Vahvan Maitohappobakteerin lisäksi kaupan päällisiksi saa tuon edellä mainitun Vahvan Maitohappobakteeri-pakkauksen.

jatkuva sairastelu
Kasviperäinen D3-vitamiini, Extra Vahva Maitohappobakteeri ja Vahva Maitohappobakteeri löytyvät kampanjatarjouksista Hyvinvoinnin Tavaratalon verkkokaupasta, jossa myös laajalti luonnonkosmetiikkaa, vitamiineja, luontaistuotteita, luomutuotteita, urheiluravinteita.


Olen siitä aivan todella kiitollinen, että nykyään olen melkoisen harvoin enää edes puolikuntoisena ja aiemmin vahvasti valloillaan ollut nihkeä ja jatkuva sairastelu on pistetty stoppiin. Lisäksi lenssujen kestot ovat pudonneet sieltä vähintään kahden viikon vakiokestosta muutamaan päivään. Itseensä panostaminen todellakin kannattaa, ja oman terveyden merkityksen usein huomaa vasta silloin, kun siinä tapahtuu kolhuja. Aina ei kannata mennä sinne asti, vaan pitää huolta itsestä jo hyvissä ajoin. <3

Vastustuskykyistä ja tervettä alkusyksyä!

EDELLINEN JUTTUNI:
Ruokakorneri – Omat lempparini valmisruoista!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

Kommentit (6)

  1. Sara

    Kiitos hyvästä tekstistä. Itsekin olen saanut sairastelukierteen kuriin kiinnittämällä huomiota näihin asioihin.
    Mistä toi ihana paita on?

    • Piia Pajunen

      Mahtava kuulla, että aihepiiri osui. Näillä osittain muka niin itsestään selvillä asioilla voi olla loppupeleissä todella iso merkitys, mutta harvoin niihin malttaa kiinnittää huomiota.
      Toi paita on itseasiassa ostettu Kanadasta reilu vuosi sitten, ja toi oli kyllä löytö! <3

  2. Luana

    Ootko lukenut tän tai muita uutisia viime päivinä liittyen siihen, että maitohappobakteereista ei aina olekaan hyötyä vaan jopa päinvastoin?
    https://www.hs.fi/tiede/art-2000005822601.html

    • Piia Pajunen

      Hei tää tulikin uutena tietona, ja tuohan onkin aika tuore tutkimus. Tiedehän korjaa koko ajan itseään, uutta päivitettyä tutkimusta tulee koko ajan ja joka hetki eletään sen nykyisen tietämyksen valossa. Nuo tietty olivat vasta yksittäisiä tutkimuksia, joissa otos oli kohtuullisen pieni (n=21-25), mutta jään kyllä mielenkiinnolla seuraamaan lisää tutkimusta aiheesta, ja pitäisi perehtyä tuonkin tutkimuksen laatuun ja luotettavuuteen entistä syvemmin, ennen kuin uskaltaisin juuta eikä jaata sanoa. Kuitenkin aiheesta on vielä tällä hetkellä huomattavasti enemmän puoltavaa laadukasta tutkimusdataa olemassa, joten jään mielenkiinnolla seuraamaan tilannetta! Kiitos tämän jakamisesta, sillä nämä ovat aina mielenkiintoisia aihepiirejä seurata!

  3. annepa

    Luin juuri tällä viikolla uutisen probiooteista: https://yle.fi/uutiset/3-10395304
    ”Niissä he toteavat, että monien ihmisten elimistö estää tavallisimpia probiootteja asettumasta heidän ruoansulatuskanavaansa. Antibioottikuurin tasapainottamiseksi syödyt probiootit voivat jopa hidastaa normaalin bakteerikannan toipumista.”
    Olen myös kuullut (tosi hyvä lähde, hehheh, ”kuullut”), että suoliston hyvinvointia yleensä ja myös toipumista antibioottikuurista voi edistää oikealla ravinnolla – pillerit ei ole oikeaa ravintoa, ne ovat ravintolisiä – esim hapantuotteilla ja runsaalla määllällä rehuja. Tai siis kuitupitoista ruokaa. En tiedä pitääkö tämä paikkaansa, mutta se hyvä puoli näiden asioiden syömisessä on, että ei niistä haittaakaan ole.

    • Piia Pajunen

      Juuri tuosta samaisesta aiheesta ja tuoreesta uutisoinnista vastailinkin tuohon ylle. 🙂
      Ja ehdottomasti hapantuotteilla ja kasviksilla aina ensisijainen paletti kuntoon. Ravintolisät ovat aina lisiä, ja suurin merkitys tulee sieltä päivittäisestä ravinnosta. Tuossa postauksen listauksessa juurikin korostinkin sitä ihan oikeaa ruokaa, ja sijoitinkin ne listaukseen ennen mitään mahdolliia lisiä. Ensisijaisesti siis olisi tärkeää, että luontaisesti maitohappopitoisten ruokien syömistä sekä kuitu- ja antioksidanttipitoisia safkojen (eli juurikin paljon niitä kasviksia) mussuttamista suosittaisiin päivittäisessä ravinnossa myös antibioottikuurien ulkopuolella, että bakteerikanta vatsassa olisi jo luontaisesti vahvempi. Olet siis ihan oikeilla jäljillä, ja usein siitä hyvästä peruspohjasta muodostuu todella vahva paketti!
      Kiitos sulle vielä mielenkiintoisesta kommentista! Mahtava, että nämä aiheet herättävät keskustelua, ja näistäkin voisin jauhaa vaikka kolme päivää putkeen. 😀

Kommentoi »

Comments are closed