Tuliset paahdetut ruusukaalit – sekä ruusukaalien maustamis- ja käyttövinkkejä

Tuliset paahdetut ruusukaalit

Ruusukaalien käyttö on yleistynyt viime vuosien aikana paljon. Vanhat kokemukset vetisistä keitetyistä pakasteruusukaaleista on unohdettu aikoja sitten, koska tuoreita ruusukaaleja on useimmiten tarjolla kaupoissa ja niistä saa helposti hyviä makupaloja tai lisukkeita monenlaisiin ruokiin.

Ruusukaalit paahtuvat helposti uunissa tai pannulla, kuten tässä reseptissä. Viime aikoina olen innostunut tekemään ruusukaaleista entistä maukkaampia ja tulisempiakin ja tämä chilinen resepti on ehdottomasti tämän hetken suosikkini.

Ruusukaali on terveysruokaa

Kaalit ovat oikeaa terveysruokaa, eikä ruusukaali ole poikkeus. Ne ovat vähähiilihydraattisia ja ravinnerikkaita. Ruusukaalissa on kuitua enemmän kuin muissa kaaleissa. Siinä on reilusti C-, K- ja A-vitamiineja sekä B-ryhmän folaattia. Ruusukaalissa on myös reilusti elimistöä suojaavia flavonoideja.

Paahdettuja ruusukaaleja

Tuliset paahdetut ruusukaalit

Ruusukaaleja

Oliiviöljyä

Paprikajauhetta, suolaa, chilihiutaleita, sitruunaa

  1. Poista ruusukaaleista kanta.
  2. Jos kaali ei näytä tuoreelta ja puhtaalta, poista myös uloimmat lehdet.
  3. Halkaise ruusukaalit. Kaikkein pienimmät voi jättää kokonaisiksi.
  4. Hiero ruusukaalien pintaan käsin reilusti oliiviöljyä.
  5. Lämmitä pannulla oliiviöljyä ja laita kaalit paistumaan.
  6. Mausta ne ripauksella suolaa, paprikajauheella, chilihiutaleilla ja sitruunanmehulla.
  7. Jos ruusukaalit ovat liian tulisia , lisää niihin hieman hunajaa.

Kokeile maustaa ruusukaaleja myös

  • yrteillä; esim. persilja, timjami
  • valkosipulilla
  • inkiväärillä
  • pippureilla
  • viinietikalla
  • hunajalla

Paahdetut ruusukaalit sopivat hyvin

  • Naposteltavaksi sellaisenaan
  • Lämpimien ja kylmien salaattien sekaan
  • Keittoihin
  • Vuokiin
  • Pastoihin
  • Lisukkeeksi voimakkaille liharuoille, kuten riistan tai chorizojen kanssa, broilerille ja ahvenelle
  • Kasvislisukkeiksi ruusukaalin kanssa sopivat esim. saksan- ja pekaanipähkinät, pinjansiemenet ja purjosipulit, juurekset ja omenat

 

 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *