Nopeampaa kehitystä treenaamiseen (3 keinoa)

Nopeampaa kehitystä treenaamiseen

 Syksyn alkaessa normi rutiinit valtaavat taas alaa ja salitreeni alkaa taas monilla meistä kesätauon (tai pidemmänkin) jälkeen. Treenamisessa pätee moni sama laki kuin muussakin elämässä; työssä, syömisessä ja ihmissuhteissa. Kaikessa voi mennä hölläillen ja puolilla tehoilla tai sitten panostaa kunnolla siihen, mitä kussakin hetkessä on tekemässä.

Varmasti riippuu myös paljon elämäntilanteesta, minkälainen intensiivisyys on parasta. Mutta yleisesti ottaen sanoisin, että vaikka on helppoa mennä sieltä missä aita on (lähes) matalin, on palkitsevinta tehdä asiat kunnolla ja pyrkiä kehittymään elämän eri osa-alueilla. Olen aina lapsillenikin puhunut, että kun kuitenkin käytät aikaasi ja läsnäoloasi johonkin, istut koulussa tai töissä, rentoudut tai treenaat, voit yhtä hyvin tehdä sen kunnolla. Usein tehokkaammalla tekemisellä voi tekemiseen käytetty aikakin lyhentyä ja myös vapaa-aikaa jää lopulta enemmän.

Nopeampaa kehitystä treenaamiseen

Nyt voisi ola hyvä aika nostaa omaa motivaatio- ja intensiivisyystasoa treenaaminsessa ja kääntää vaihdetta mukavasta puuhastelusta kehittyvään tekemiseen. Asenne ratkaisee.

Keskity 100%

Kun treeniin keskittyy kunnolla, tulee siitä myös psyykkisen kehityksen tie. On sitten kyse joogasta, lenkistä tai salitreenistä, tekemiseen keskittyminen (tee kaikki niin hyvin kuin pysty!) estää muiden asioiden pyörimisen päässä, vapauttaa ajatuksia ja kehittää keskittymiskykyä. Silloin ei tarvitse kiinnittää huomilta kelloon, muistella duunijuttuja tai miettiä, mitä tekee seuraavaksi, vaan keskittyä siihen mitä juuri sillä hetkellä on tekemässä.

 Haasta liikkeillä ja painoilla

Kun minuutin lankku sujuu hyvin, nosta jalat ylös renkaisiin. Lisää seuraavaksi edestakaiset liikkeet suorin jaloin ja sitten polvet eteen -vedot vuorotellen.

Kun treenaat penkkiä esim. 3 x 10 toistoilla, käytä niin suuria painoja, että jaksat juuri ja juuri tehdä sarjat – tai tarvitset vielä apua viimeisiin vetoihin. Lihakset oppivat nopeasti ja vain uudet liikeradat ja / tai painojen lisääminen takaavat kehityksen.

Palaudu kunnolla

Lihakset eivät kehity treenissä, vaan palautuessa. Esim. kunnon jalkapäivän jälkeen kestää palautuminen useita päiviä. Palautuminen voi olla myös kevyttä, palauttavaa treeniä.

Riittävä lepo ja tarpeeksi proteiinia sisältävä ravinto edistävät hyvää palautumista ja estävät loukkaantumisilta ja rasitusmurtumilta. Kun mikä tahansa osa-alue (treeni / lepo / ravinto) on puutteellinen, ei kehitystä pääse tapahtumaan kunnolla.

Kuvissa tytär aamuteeenissä Rodoksen lomamme hotellin kuntosalilla. Levante Beach kuuluu Apollomatkojen sporttihotelliketjuun , johon olimme koko perheen kesken tutustumassa. Suosittelen lämpimästi kaikille aktiivisista lomakohteista kiinnostuneille.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *