Joka ikinen päivä – 6 hyvää tekevää tapaa lomalta arkeen

Meditointi

Kesälomat ovat jo ohi ja paluu arkeen voi olla jopa normaalia vaikeampaa tänä vuonna kevään etätöiden jäljiltä. Keräsin tähän itselleni ehdottomasti tärkeimmät keinot, jotka ovat osa arkeani auttamassa pitämään arkeni energisenä, tehokkaana ja nautinnollisena.

Paljon ulkoilua – Kesälomalla käytännössä asun kokonaan ulkona. Sateisenakin päivänä meillä lämmitetään sauna aamupäivällä ja sieltä käydään uimassa vaikka kuinka monta kertaa. Hyvällä kelillä kaikki toiminnot ovat ulkona. Ulkoilulla on aina ollut tosi iso merkitys hyvinvoinnillemme ja olen saanut niin paljon energiaa happirikkaasta ilmasta ja luonnonvalosta, että sitä haluan tuoda jatkossa enemmän myös arkeeni.

Kasoittain kasviksia – Kesällä kauppakärrystäni löytyy aina valtava pussi kotimaisia tomaatteja, useampi kilo tuoreita persikoita, marjoja, salaatteja, sipuleita, porkkanoita, kaaleja ja niin edelleen. Kasviksista tulee valtavan hyvä olo. Eikä ihme, ne ovat täynnä hyviä vitamiineja ja muita ravintoaineita sekä hyviä bakteereita,  joita elimistömme tarvitsee pysyäkseen energisenä ja terveenä. Niillä on todella hyvä vaikutus myös mieleen. Mitä enemmän ravinto sisältää kasviksia, sen selkeämpi ja rauhallisempi on mielikin. Ehdottomasti asia, jonka haluan tuoda myös arkeeni. Olen aina tykännyt syödä paljon kasviksia, mutta huomaan taas, että lomalla syön niitä vielä paljon enemmän kuin muulloin.

Kasviksia

Terveyden ja mielen hoitoa joka päivä

Kirjojen lukemista –  tänä kesänä olen pitkästä aikaa taas lukenut paljon kirjoja. Heinäkuun pilvisempinä päivinä päätin että läppärin sijasta avaan kirjan. Otin myös saareen mukaan monia sellaisia kirjoja, joita olen halunnut lukea jo pitkään. Kirjojen lukemisesta tulee todella hyvä mieli, lukeminen on melkein meditatiivista toimintaa, jolloin ajatukset eivät voi harhailla missään muualla. Lisäksi hyvistä kirjoista saa paljon inspiraatiota, ja monia hyviä ideoita omaan elämään. Lomalla olen nukahtanut monena iltana heti sen jälkeen, kun olen uppoutunut hyvään kirjaan. Tätä haluan myös jatkaa arkenakin.

Meditointi – Nyt jälkeenpäin huomaan olleeni keväällä usein aika hermostunut. Huomaan myös, että olin jättänyt säännöllisen meditoinnin melkein kokonaan pois arjestani. Nyt lomalla meditointi on taas ollut osa päivärutiiniani. On myös ihanaa, että 25 vuotias poikani on innostunut meditoinnista. Monet jutut on ihana tehdä yhdessä ja se myös muistuttaa ja motivoi meditoimaan, kun toinenkin on innostunut. Istun usein laiturinnokassa, keskityn kuuntelemaan vain meren liplatusta ja vapautan mieleni muutamaksi minuutiksi kaikista ajatuksista. Uimisen jälkeen rentoudun makaamalla kuumalla kalliolla ja tyhjennän taas mieleni noin 10:ksi minuutiksi kaikista ajatuksista. Parinkymmenen om-ääneen mittainen meditointi joka päivä tuo pysyviä muutoksia mieleen ja aivotoimintaan. Nyt huomaan taas, että päivänä, jolloin olen meditoinut, mieleni pysyy paljon tasaisempaana, eikä säntäile hermostuneesti turhasta ajatuksesta toiseen. Pyrin tekemään ainakin pari meditaatiota päivittäin. Meditoinnilla on myös mieletön vaikutus uneen. Silloin on paljon helpompi myös olla tyytyväinen kaikkeen siihen mitään jo elämässä on. Arjen palatessa tarvitaan taas enemmän keskittymiskykyä ja jaksamista ja silloin meditoinnilla on suuri vaikutus mieleen toimintaan.

Joka ikinen päivä

Säännöllisyys on tärkeintä

Aikaiset nukkumaanmenoajat – olen loman aikana mitannut Ouralla eli älysorumksella omaa nukkumistani. Huomaan nyt entistäkin paremmin, että on tärkeää mennä nukkumaan ajoissa. Uni ei ole yhtä hyvää ja palauttavaa, vaikka se kestäisi yhtä kauan, jos nukkumaan meno siirtyy myöhäiseksi. Kesällä minulle aikainen nukkumaanmenoaika on ennen klo 11:tä. Arjessa haluan mennä nukkumaan vielä aikaisemmin, ja tavoitteeni on nykyään olla sängyssä 10:ltä.

Säännöllinen liike koko päivän mittaan – liikkuminen on yksi niistä hyvinvoinnin asioista, joita teen todella mielelläni. Käytännössä treenaan tavalla tai toisella muutenkin joka päivä niin arkena kuin lomallakin. Nyt kuitenkin huomaan, että on tärkeää myös jakaa liikkumista pitkin päivää. Ihanteellinen tilanne ei ole se, että treenaa vaikka tunnin, ja on täysin epäaktiivinen 5 tuntia. Jo tunti täysin liikkumatta on huonoksi elimistöllemme ja kaikelle toiminnallemme hereillä ollessamme. Lomalla liikuskelen automaattisesti paljon pitkin päivää. Sekä ihan harkitusti, kuten joogaan, uin ja teen kävelyitä. Mutta lisäksi pelkkä ulkona oleminen tuo päivään paljon askeleita ja liikettä. Tämä on arkena paljon vaikeampaa, mutta niin tärkeää, että aion opetella esim. keskeyttämään tietokoneen näpyttelyn säännöllisesti ja pitämään välissä vaikka vain parin minuutin venyttelyn on tai kävelyn mittaisen tauon.

Oletko sinäkin huomannut sellaisia tapoja, joita hiipii lomalla melkein itsestään päiviisi, ja jotka tuovat niin paljon hyvää oloa, että haluat jatkaa niin että myös loman jälkeen?

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *