Ihanteellinen treenimäärä viikossa

Ihanteellinen treenimäärä viikossa

Vaihdoin tällä viikolla kuntosalia ja samalla olen vähän muutenkin järjestellyt viikkorytmiäni uudelleen ja miettinyt myös, mikä on minulle tällä hetkellä ihanteellinen treenimäärä viikossa. Haluan käydä myös säännöllisesti joogatunneilla, joillain aerobisemilla tunneilla, uimahallissa vesijuoksemassa ja ulkoilla raikkaassa ilmassa. Mutta nyt mietinnässä siis kutosalitreenin määrä.

Ihanteellinen treenimäärä viikossa

Yleisesti ottaenhan se riippuu tietysti täysin omista tavoitteista. Jos treenaa usein ja eri lihasryhmät kerralla, tulee treenikertoja kolmesta viiteen kertaan viikossa. Kuntoon pääsee ja siinä pysyy hyvin myös treenaamalla koko kropan kerralla salilla parina kolmena kertana viikossa.

Kuntosali

Sanotaan, että ihanteellinen salitreenin pituus on tunti kerralla, mutta huomaan että 30-40 minuutin tehokas treeni on myös ihan riittävä. Riippuu paljon siitä miten treenaa, pitääkö taukoja jne. Viime aikoina olen käynyt läpi koko kropan ja useimmiten vaihdellut liikkeitä ja laitteita. Vaihtelevuus on hyväksi. Se lisää motivaatiota tekemällä treenikerroista erilaisia, mutta on myös kehityksen kannalta hyväksi. Kroppakin tottuu samoihin liikesarjoihin tosi nopeasti eli parempaa kehitystä saa vaihtamalla liikkeitä ainakin noin kuukauden tai puolentoista välein. Nyt ajattelin käydä salilla 4-5 arkipäivänä ja ehkä käydä taas eri lihasryhmiä läpi omina kertoinaan, jolloin vaihtelevuutta tulee  enemmän. Väleissä on tarkoitus palautella kroppaa ja tehdä aerobista tai kokonaan venyttelevää treeniä.

Laatu on tässäkin tekemisessä määrää tärkeämpää eli ajattelin seuraavan kuukauden kuulostella mieltä ja kroppaa – onko parempi käydä lähes päivittäin eli jaksanko silloinkin treenata laadukkaasti – vai pitäisikö vähentää treenimääriä kuitenkin.

Mikä on sinun mielestäsi paras treenimäärä viikossa?

 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *