PROVE Q&A – VALMENNUSMATSKUT NYT AUKI!

Whoop whoop! Syksyn Prove-valmennusstartit on muutaman päivän päästä vihdoin täällä, ja kattavat alkumateriaalit, ohjemat ja FB-ryhmä on nyt mukana oleville jo auki! Sen vuoksi päätkinkin pistää monia askarruttavia kysymyksiä Q&A:n muodoissa ilmoille, sillä moni asia aivan luonnollisesti mietityttää täällä nettivalmennusten suuressa kirjossa. Ihanan rohkeasti olette uskaltaneet kysellä etukäteen, ja tässä viime aikoina toistuneita kysymyksiä sekä tottahan toki myös vastauksia näihin!

TREENIT

Mikä ero Pro- ja Basic valmennuksella on? Mistä tiedän kumpi sopii minulle?

Merkittävin ero valmennuksissa on viikottainen treenimäärä, ja Basicissä treenataan salilla kolmesti viikossa (2+1-jakoinen treeniohjelma) ja Prossa neljä kertaa viikossa (2+2-jakoinen treeniohjelma). Molemmissa valmennuksissa siis lihasryhmät treenataan kahdesti viikossa läpi. Suosittelen aina valitsemaan sen, joka sopii treenimäärältään realistisesti omaan arkeen ja elämään paremmin, jotta oikeasti saadaan homma kestävälle pohjalle.

Haluaisin sekä lihasmassaa että voimaa, joten sopiiko valmennukset minulle?

Varsinaista maksimivoiman kehittämistä valmennukseen ei kuulu, mutta lihaskasvun maksimoinnissa voimatasojen kehittäminen on aivan äärimmäisen tärkeässä osassa (mikä usein unohtuu ”polttelevissa ja trendikkäissä pumppitreeneissä”), ja siihen keskitytään todella selkeästi. Aiemmissa valmennuksissa onkin osallistujilta tullut ihan älyttömiä kehityshyppäyksiä voimatasoissa, ja monet ovatkin ihmetelleet, että voiko oikeasti pystyäkään liikuttamaan tällaisia painoja, ja ei ihmekään kun lihas pyöristyy. 😉

Kuinka pitkään treeni kestää, jos lihasryhmät treenataan kahdesti viikossa?

Lihasryhmät treenaat läpi kahdesti viikossa siksi, koska rakentava vaihe on kohollaan yleensä vain 1-3 päivää treenistä (jos lihaskipusi kestää lähes viikon, niin treenisi on enemmänkin väsyttävää kuin kehittävää), ja näin voidaan pyrkiä maksimoimaan lihaskasvu ja tulokset. Treenit eivät suinkaan ole tuplamittaisia verrattuna perinteisiin 3- tai 4-jakoisiin, vaan lihasryhmien treeniannos on jaettu ikäänkuin kahteen eri treeniin. Yleisesti lämmittelyineen yhdessä treenissä kestää noin 1h 15min (voi vaihdella yksilöllisesti), mutta ensimmäisellä viikolla voi mennä hieman enemmän uuteen ohjelmaan tutustuessa.

Tavoitteenani on vahvistaa keskivartalon lihaksia, joten keskitytäänkö tähän valmennuksissa?

Vohoi, olet aivan oikean valmennuksen äärellä! Keskivartaloa opetellaan työstämään ja vahvistamaan pohjia myöten, ja tekniikkaopetusvideoiden avulla varmistetaan, ettei hommat mene muutenkaan hutiin, ja myös jokaisessa saliliikkeessä keskivartalon käyttö on huomioitu tekniikkavideoiden puolesta. Lisäksi jokaisen treenin lämmittelyissä kehitetään liikkuvuutta sekä kropan ”käyttöä”, ja sekä keskivartalon voiman ja hallinnan että liikkuvuuden kehittymisessä ihan huomaamatta on tullut huikeaa palautetta. Enkä liioittele.

Omalla salilla ei ole kovin suurta laitevalikoimaa, joten onnistuvatko treenit?

Kyllä onnistuu! Treenit ovat suunniteltu niin, että perusvälineistöllä pärjää. Useisiin liikeisiin on valmiiksi myös vaihtoehtoiset variaatiot (ja näihin yhtälailla laadukkaat tekniikkaopetusvideot), ja mikäli näistä ei ole apua tai joku liikevariaatoista ei myöskään fyysisten rajoitteiden kohdalla tunnu hyvälle, niin kysymällä saat aivan taatusti saat selkeät ohjeet, joilla pääset yhtälailla tuloksiin käsiksi!

MUUT

Onko tarjolla mitään pidempää valmennusjatkumoa? Vai pärjäänkö tämän jälkeen yksin?

Aiempien valmennusten palautteissa on noussut esille vahvasti se, kuinka varma ja ”huolehdittu” olo jatkon suhteen valmennusten päättyessä on. Jatkoa varten on siis tarjolla selkeät ohjeistukset, eli valmennettavista huolehditaan loppuun asti, eikä osallistujia jätetä oman onnensa nojaan, mikä on itselle itsestäänselvyys kun puhutaan oikeasta urheiluvalmennuksesta.

Tarjolla on myös halukkaille heti perään 15 viikon syventävä jatkovalmennus Advanced (edellyttää, että Pron tai Basic on käyty), ja kevään toteutus oli sekä palautteiden että oman näkemykseni mukaan ihan mieletön. Tästä kertoo myös se, että jatkovalmennuksen osallistujat toivoivat vieläkin lisää jatkoa, joten marraskuussa seuraavan kerran starttaavan Advancedin jatkoksi olemme suunnitelleet vielä syvempää jatkoa halukkaille (koska Advancedissa tähän oli kiinnostusta)!

Valmennatko oikeasti itse mukana vai oletko lähinnä ”rakentanut matskut”?

Olen itse mukana jokaisessa valmennuksessa todella aktiivisesti valmentamassa ja vastailemassa itse Facebook-ryhmässä kysymyksiin sekä keskustelemassa eri aiheista. Tämä on minulle äärimmäisen tärkeää, ja Prove-valmennusten ideana onkin, että saat oikeasti valmennusta etkä osta vain puhelimesta luettavaa treeniohjelmaa. Eli kyllä, saat mut valmentajaksi, etkä vain mun luomia ohjeita.

Mukana valmentajana on myös puolisoni Johannes, jonka ammattitaidosta ja älyttömän kattavista vastauksista onkin tullut  ihan älyttömän paljon kiitosta. Vastaukset eivät siis kummallakaan meistä koskaan ole luokkaa kyllä tai ei, vaan oikeasti saat perustelut ja kattavan vastauksen mieltä askarruttaviin asioihin, ja jokaisen yksittäisiin haasteisiin tai tilanteisiin paneudutaan oikeasti huolella. Koska oikeasti välitetään ja halutaan auttaa.

Miten eroaa muista valmennuksista?

En voi tietty jokaikiseen valmennukseen verrata, mutta oma vahvuus on se, että teen oikeasti aktiivista ja kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Pelkkä raudan pumppaus ei ole se juttu, vaikka kehittävään treeniin valmennus toki kulminoituu. Kokonaisuuteen on vahvasti sidottu myös kokonaisvaltainen urheilullinen kehittyminen (oikeat tekniikat, core, kehonhallinta, liikkuvuus), henkinen puoli, joustavuus tuloksista tinkimättä, palautuminen, inhimillisyys sekä opettaminen ja ymmärryksen lisääminen (jotta tuloksia osaat tehdä jatkossakin).

Kuulostaa sananhelinältä, mutta kumma kyllä, näillä on tehty aika kovia tuloksia valmennuksien aikana. Ja kuten aiemmin jo sanoin, mä oikeasti välitän valmennettavista, ja miten heillä menee.

Käykö liikuntasetelit?

Käytössä ovat myös Smartum sekä ePassi (Sporttipassi), eli näillä voit maksaa valmennuksen!

Voiko valmennusta yhdistää muihin lajeihin?

Yleensä suosittelen, että viikossa olisi maksimissaan viisi kovatehoista treeniä. Siten esimerksi Basicin kolmeen viikkotreeniin voi oman tahtotilan ja aikataulujen puitteissa yhdistää 1-2 muuta treeniä viikkoon (esim. sähly, hölkkä, spinning tms.). Pro-valmennukseen neljään treeniin taas mielelläään maksimissaan yksi lisätreeni, mutta kevyt liikunta, kuten jooga, pilates tai koiran kanssa ulkoilu ei näissä yhtälöissä lainkaan hallaa tee. Pointtinahan tässä on, ettei kuluteta itseään loppuun, vaan treenataan niin, että palaudut ja kehityt oikeasti hyvin!

Lokakuussa pistetään taas vauhtiin paljon kehuttu Simple-valmennus, joka on nimenomaan rakennettu nimenomaan superhelposti yhdistettäväksi muihin urheilulajeihin tai ihan sellaisenaan treenaajille, joilla on mahdollisuus treenata salilla vain 1-2 kertaa viikossa, tai jotka haluavat yhdistää salitreeneihin oikeasti kehittäviä kotitreenejä.

RAVINTO

Tarvitsenko ruokavaakaa?

Et tarvitse. Treeniä tukeva ruokavalio on ylipäätään täysin vapaaehtoinen, eikä sitä ole pakko noudattaa. Mukana halukkaille on sekä vaa’aton että kolme eri energiamäärän sisältävää todella joustavaa ruokavaliopohjaa (ja selkeät ohjeet energiasisällön säätämiseen). Ravintopuolella muutenkin ehdoton prioriteetti on joustavuus ja yksilöllisyys, ja ravintopuoli pohjautuukin oikeasti urheiluravitsemusoppiin eikä trendiruokavalioihin tai perusteettomiin rajoituksiin.

Tavoitteenani on kiinteämpi ja timmimpi kroppa. Voiko valmennuksessa polttaa rasvaa?

Kehonmuokkaukseen tähdätään ensisijaisesti lihasmassan avulla, jolla saadaan atleettisia muotoja ”oikeaan paikkaan”. Valmennus siis ei ole dieetti, mutta valmennuksen kevyimmällä tai vaa’attomalla ruokavaliolla voi halutessaan tukea rasvanpolttoa. Jatkovalmennus Advancedissa on taas mukana halukkaille todella kattava ja syventävä dieettilisäosio, mutta valmennuksen vastuullisuuden ja ihan totta kestävämmän lopputuloksen vuoksi Basic- ja Pro-valmennuksissa ensin opetellaan pohjalle tasapainoiset ja joustavat ruokailutottumukset. Näin lopputuloksia valmentajan silmin katsellessa ja palautteita lukiessa kyllä on kannattanut!

Onko ruokavalioissa valittavissa myös kasvipohjainen vaihtoehto?

Kyllä vain, ja kasvipohjaisten vaihtoehtojen määrästä ja ylipäätään toteutuksesta on tullut huimasti kiitoksia osallistujilta! Lisäksi yhtälailla myös sekasyömäreiden on mahdollista yhtälailla valita kasvipohjaisia vaihtoehtoja, joten jokaiselle löytyy kyllä vaihtoehdot (myös reseptikirjan puolelta).

Maanantaina 2.9. siis mennään, ja suosittelen lämpimästi paneutumaan jo osallistujille avoinna oleviin alkumateriaaleihin ja ohjelmiin etukäteen, jotta oikeasti pääset ensi viikolla kunnolla hommaan kiinni!

Prove Pro-valmennuksen (4 treeniä viikossa) löydät TÄÄLTÄ ja Prove Basic-valmennuksen (3 treeniä viikossa) TÄÄLTÄ. Törmäillään valmennuksen merkeissä, ja lisää saa ehdottomasti kysellä, mikäli jokin vielä mietityttää!

Potkua viikon puoleen väliin!

TSEKKAA MYÖS:
Hyvät tulokset salilla naisella? Tarkista millä tasolla olet!
EDELLINEN JUTTUNI:
11 x Asiat, joista en todellakaan tykkää

prove-valmennus

Kommentit (4)
  1. Hei ihanaa kun oot tullu takas!! Oot ihanan aito ja innostava, tykkään kun postaat usein ja eri aihealueista. Instassa on ihana seurata sun kässäri- ym taitoja, voi vaan kateellisena ja kankeena ihailla. Oho, tulipas monta ihana-sanaa 🙂 Ja vaatepostaukset on kans huippuja, itsellä on kans takalistoo ja reittä paljon suhteessa vyötäröön ja pituutta ei hirveesti, ni saa inspiksia. Iso kiitos että oot <3

    1. piiapajunen
      30.8.2019, 18:03

      Kiitos sulle aivan ihanasta palautteesta, ja et arvaakaan kuinka hyvä fiilis näistä sun sanoista tuli. Kiitos sinä ihana, ja sun kaltaisten seuraajien takia tätä hommaa tosiaan tekee! <3

  2. Hei Piia! Kertoisitko sinun näkemyksesi lihaskasvusta ja ketogeenisestä ruokavaliosta. Noudatan ketogeenistä ja kun sitä hiilaria tulee todella vähän (n. 20-30g) ja vain rehusta, niin saako sen pihvin kasvamaan ylipäätään edes treenaamalla kovilla painoilla? Aina toitotetaan, että lihas kasvaa vaan sillä hiilarilla..? Kaloreita tulee muuten kyllä. Olisin hyvin kiinnostunut ostamaan tuon valmennuksesi, mutta kannattaako jos ruokavalio ei tuekaan tarpeeksi treeniä. Jatkanko vain rimpuilua vanhaan malliin, kunnes alan ehkä sitä hiilaria taas joskus syömään? Pidän kovasti jutuistasi! 🙂

    1. piiapajunen
      2.9.2019, 11:33

      Moikka! Mitä urheiluravitsemuksen perusopinnoista (opiskelen tätä etänä tällä hetkellä Itä-Suomen yliopistossa) olen oppinut, niin ketogeeninen ruokavalio ei sinänsä ole paras ja kovinkaan optimaalinen vaihtoehto silloin, jo on tarkoitus on keskittyä vahvasti lihaskasvuun tai treenata keskipitkillä sarjapituuksilla salilla. Teho- ja voimalajeissa (johon salitreenaaminen lukeutuu) energia suorituksen aikana otetaan lihasten glykogeenivarastoissa (lihaksiin varastoituneista hiilihydraateista), ja ketogeenistä ruokavaliota noudattaessa nämä eivät pääse täyttymään. Hiilihydraatit myös auttavat tutkitusti kovatehoisten lajien treenaajan palautumisessa, suorituskyvyssä, glykogeenivarastojen täydentymisessä, ylirasitustilojen ehkäisyssä, kortisolitasojen (stressihormoonin) laskemisessa ja unen laadun parantamisessa, mitkä taas ovat kovaa treenatessa melko olennaisia tekijöitä.

      Se kuitenkin on jo tärkeää urheiluun (tai ylipäänsä) ketogeenistä ruokavaliota yhdistäessä, että kaloreita tulee riittävästi. En ole kuitenkaan ketogeenisen ruokavalion asiantuntija, joten ihan kaikkeen en tässä osaa vastata. Joillekin voi toimia kovatehoisen treenin yhdistäminen ketoruokavalioon, mutta yleiseksi suositukseksi en uskaltaisi antaa, että ketogeeninen ruokavalio sopisi esimerkiksi oman valmennukseni treenipuoleen. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *