Piia Pajunen
Piia Pajunen

MITEN SYÖMISENI ON MUUTTUNUT KILPAURHEILUN JÄLKEEN?

Kaupallinen yhteistyö: Bioteekin Elinvoima

ruokavalio
Hoii ja huikeaa perjantaita! Viime viikolla julkaisinkin jo itselleni jokseenkin vanhan päätöksen, että kilpaurheilu-urani ammattilaisena on tullut päätökseen. Paljon multa on kyselty nyt siitä, että miten tämä päätös on vaikuttanut treenaamiseen ja syömiseen, joten pureudutaanpa tänään tuohon jälkimmäiseen eli safkapolitiikkaan. Miten kilpaurheilun pistäminen purkkiin on näkynyt lautasellani tai päivittäisissä ruokailutottumuksissani?

En enää punnitse tai noudata tiettyä ruokavaliota

Viime syyskuun jälkeen en ole puntaria ei ole sen suuremmin safkaillessa käytetty. Itseasiassa ruokavaaka taisi hajota tammikuussa, eikä uutta ole keretty hankkia tilalle, ja ainut, jolloin sitä olisi kaivattu, on ollut leivonnassa. Heh. Mitään ruokavaliota tai erityistä ruokafilosofiaa en noudata, ja syön yleensä riittävästi (toisinaan aika reilustikin) ja rennolla otteella ilman paperilappusia tai safkalaskureita.
Ei siis sillä, että kritisoisin ruokavalioita tai jämptimpää menoa, mutta en vain ole enää nähnyt mitään syytä jatkaa optimoitua ja tarkempaa menoa. Tällä hetkellä minulle optimaalisin on juurikin se, että syön ja ravitsen itseäni monipuolisesti ja elämää eläen. Kun on syönyt ”fiksusti” ja järkeviin perusperiaatteisiin panostaen pidemmän aikaa, niin kyllä se iskostuu luonnollisesti sinne takaraivoon ilman, että tarvitsisi lappu kädessä koko elämäänsä mussutella. Syömisen ei tarvitse olla arjessa ydinfysiikkaa ja kehitystä myös treenirintamalla on enemmän kuin mahdollista saada ihan jo sillä, että kokonaiskuva on kunnossa.

Syön hieman harvemmin

Ennen söin jämptisti aina sen viisi kertaa päivässä. Kellon aikoja en nyt silloinkaan tuijotellut, vaan nälkä ilmoitteli aika tunnollisesti, kun oli sopiva hetki syödä tai aikataulut antoivat sille tilaisuudeen. Nykyään syön useinmiten sen neljä kertaa päivässä, ja toki silloin viisi, jos nälkä iskee. Myös aikaisempaa useammin ruokaväli pääsee venähtämään vähän pidemmäksikin, mutta toistaalta kun syö kerralla enemmän, niin ei ole heti parin tunnin päästä nälkä. Ja ei. Lihakset eivät sula, jos olet viisi tuntia syömättä.

bioteekin elinvoima

Syön entistä monipuolisemmin

Nyt kun en syö minkään ruokavalion tai makrojakauman mukaan, on jotenkin vaivattomampi heittää lautasen kautta suuhun oikeastaan ihan mitä vaan. Ruokiin voi aina heittää mäihällä vähän kaikkea kiinnostavaa lisäkettä, mitä kaapista (ja kauppojen hyllyiltä) vain löytyy. Lautaselle eksyy yhä enemmän jotain muitakin kuin selkeitä proteiinin, hiilarin tai rasvojen lähteitä, joissa löytyy makumaailmoja ja ravintorikasta sisältöä entistä laajemmalla skaalalla. Toki kasviksia ja marjoja en muutenkaan ikinä ole sen suuremmin rajoittanut, eivätkä kasvikset menneet ikinä edes kisaprepin tiukimmissa vaiheissa puntarin kautta.

Syön enemmän kasviperäisiä tuotteita

Olen oikeasti syttynyt aika paljon kasviperäisistä safkoista ja vegetuotteista. Proteiininlähteinä käytän toisinaan aiempaa enemmän kasviperäsiä versioita, kuten papuja, nyhtökauraa, härkäpapuvalmisteita, kasviprotskuja tai soijatuotteita. Nykyään markkinoilta meinaan löytyy ihan järkyttävän hyvänmakuisia kasviperäisiä tuotteita, ja rehellisesti sanottuna maun perässähän tämä likka juuri meneekin, hah! Jopa miehellekin on maistunut mukinoitta kaikki nämä mun kokkaukset.
Bioteekin Elinvoima Kasviproteiini sisältää hernettä, härkäpapua, kauralesettä ja porkkanaa, ja on oikeasti yllättävän jees maultaan ruuanlaitossa, ja maku on itselläni ruuassa oikeastaan se ykkösprioriteetti. Tunnustan, että olen ollut aiemmin kasviprotskujauheiden osalta melkoisen skeptinen juuri sen maun vuoksi. Itseni jostain syystä yllätti, että jauhe ei ollutkaan vihreää tai ”maistunut vihreälle” vaan maistui ruokien seassa enemmänkin ”ruokaisalle”. Tätä kasviproteiinia on mennytkin itselläni näppärästi smoothiessa, pannareissa ja jopa marjoilla höystetyn jugurtinkin seassa, ja sillä onkin saanut myös kivaa rakennetta erilaisiin tahnoihin, hummuksiin ja pannareihin.
Toki ravitsevuus nousee myös olennaiseksi osaksi itselläni ravintoa, joten propsit myös Bioteekin Elinvoiman Kasviproteiinin kattavasta aminohappoprofiilista, joka tekee siitä oikeasti pätevän proteiininlähteen. Mukana kun on kasviproteiineja eri lähteistä, niin aminohappoprofiili täydentyy välttämättömien aminohappojen osalta oikein passelisti. Lisäpropsit myös mukana tulevista kuiduista. Bioteekin Elinvoima-sarjan tuotteita voi bongailla terveys- ja luontaistuotekaupoista sekä -osastoilta markettien hyllyistä.
bioteekin elinvoima
ruokavalio
Minä tästä hiippailen nuuhkimaan miehen Ruotsin työreissun tuliaisia, jotka itseasiassa koostuvat kuulemma tällä(kin) kertaa  juurikin sieltä safka- ja juomapuolelta, haha! Meillä meinaan on tapana tuoda tuliaisiksi paikallisten markettien parhaimpia anteja sekä muita paikallisia herkkuja ja kiinnostavia uutuustuotteita, ja testailla näitä sitten yhdessä kotosalla. Ihan parasta! Niin, ja eka kyllä syön ton kuvan pannarin! 😀

Mahtavan maistuvaa viikonloppua joka massuun!

Tsekkaa myös:
Mitä hyvää smoothieen? 3 x Smoothieresepti!

Edellinen juttuni:
11 x Asiat, jotka ärsyttävät vähän liikaa

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

Kommentit (7)

  1. Hanna

    Sun rentous on niin huippua! :’) Ite oon just opettelemassa itseasiassa takaisin viiden kerran päivärytmiin, sillä en yksinkertaisesti saanut riittävästi alas, kun neljä kertaa söin, vaikka isoja annokset olikin. Niiden kasvisten/hedelmien/marjojen suurkuluttajana kun saa ne saavit aika täyteetn ilman mieletöntä energialatausta…
    Mutta samaan aikaan haen just sitä rentoutta, toki ruokavaa’an kautta, mutta että jos joku nyt pyytää ulos syömään, tai tekee mieli väsätä pannarit ja tunkea lusikalla siihen puoli purkkia (no jos nyt ei ihan niin melkein) maapähkinävoita, niin menkööt ilman ruokavaakaa – sillon ei ainakaan ihistä ja ahista ! ; )
    Mieletöntä viikonloppua ja tuliaiset esittelyyn vähintään instastoryssä 8)

    • Piia Pajunen

      Tuo viiden safkan popsiminen on kyllä etenkin silloin todella kohdillaan, jos kerta-annokset eivät meinaa upota alas, ja eihän syömisessä muutenkaan mitään oikeaa tapaa ole. Ja sun kohdallahan tuo ulkona syöminen ja herkutteluhan on enemmän kuin kohdillaan, jos se siitä ”puhtaasta” ruuasta ei meinaa saada tarpeeksi energiaa suun kautta alas. Eli toisin sanottuna, sullahan on äärimmäisen positiivinen ongelma, ja ei sen ruuan just tarvitsekaan olla joka hetki laadultaan optimoitua. Kun kokonaiskuva on kunnossa, niin tähän päälle ne sattumat ja lisänautinnot on todellakin erittäin jees, ja palvelee sitä meidän kantavaa elintä eli pääkoppaa! 😀
      Mahtavaa viikonloppua sinnekin, ja InstaStoryssä ainakin vilahteli eilen tuo Spriten karpaloversio, oijoi! <3

  2. Satu

    MInä tykkään myös luuhata ruokamarketeissa tutkimassa paikallista tarjontaa, oli maa mikä tahansa. Joskus olen saanut perääni vartijankin, kun olen ollut ilmeisesti niin epäilyttävä tapaus. 😀
    Mutta itse asiassa minun piti tulla kiittämään sinua siitä, että olet muuttanut elämäni. 🙂 Olen painiskellut jonkinlaisen syömishäiriön kanssa yli parikymmentä vuotta, ja luulin, että mikään ei saisi ikinä ajatusmaailmaani muuttumaan. Mutta sitten löytyi tämä sinun blogisi. Olet oikeasti aivan uskomattoman upea tyyppi, ja uskon, että inspiroit niin muitakin kuin vain minua. <3 Tämä maailma on mennyt syömisen ja ravitsemustietouden kannalta niin kummalliseksi, että sinunkaltaisia tervejärkisiä ihmisiä todellakin tarvitaan.
    Mutta jos haluat joskus lukea, miten paljon hyvää olet yhden ihmisen elämälle tehnyt, niin täältä voit lukea oman tarinani:
    https://kukkapilli.blogspot.com/2018/05/kun-syominen-oli-vaikeaa-tarina-jatkuu.html
    Suuret kiitokset sinulle, ja kaikkea hyvää elämääsi! <3 <3 Pusuja Pöpölle! 🙂

    • Piia Pajunen

      Siis apua! Herranisä kiitos sulle näistä sanoista ja tästä kommentista! Menin oikeasti ihan sanattomaksi tässä… Kävin lukemassa sun koko postauksen, ja vitsit nyt ihan jäätävän iso käsi ja torvisoittokuntaa sinne tosta sun edistysaskeleesta ja ihan älyttömän upeasta ja tärkeästä elämänmuutoksesta! JES!!
      KIITOS myös sulle oikeasti maailman ihanimmasta ja arvokkaimmasta palautteesta, mitä tästä duunista voi saada! Kiitos, ja ihan älyttömästi ja nautinnollista kesää sinne! Jeij!
      PS. Mä harrastan kanssa tota samaa marketeissa, ja etenkin ulkomailla, haha! 😀

  3. ninna

    Ilahduttaa kun olet kiinnostunut ja siirtynyt myös kasvispainotteisemmaksi. Ei olisi vielä 2000luvun alussa voinut fitness/bodaajat kuvitellakaan olevan. Nykyään tuntuu että vegeily on melkein itsestäänselvyys, ei syödä lihaa joka päivä. Oletko vegejäätelöitä jäätelönystävänä maistanut? kolmen kaverin, ben&jerry, jymy, pirkka? säästyipä sulla ainakin 10e ruokavaan rahasta heh! Ja leivonnassa pärjää aika hyvin perusmitoilla tai sitten ei leivo tai leipoo reseptejä ilman grammamääriä. Miten Pöpi voi/koiranomistajan arki sujuu?

  4. Jossu

    Oi nam vaikuttaa kiintoisalta tämä vegeprode 🙂 Löytyiskö ohje noihin pannareihin, joihin ilmeisesti protskua piilotit? Miltä jauhe maistuu? Mietein lähinnä, että vaatiiko voimakkaan maun esim. mustan viinimarjan, että saa peitettyä? 😀
    http://jossusliv.wordpress.com

  5. ninna

    olisiko mahd saada ruokapäiväkirjaa pitkästä aikaa? sit pari offtopickysymystä jos jaksat vastata: 1mitä mieltä mave smithissä toimiiko? 2ok vatsatreeni 4krt viikossa ohj1: suorat vatsarutistuspallolla polvet rintaan, taljassa ja voimapyörä/lankku ohj2: vinot russiantwist, crisscross ja sivulankku? kaikkia3-4sarjaa n20toistoa lankut maxaika. kannattaako tällainen vinot/suorat jako tehdä? ja pitääkö joku selkäliike olla mielestäsi mukana vatsatreenin yhteydessä? nämä teen kotona erillisenä treeninä

Kommentoi »

Comments are closed