MITEN TAATA DIEETIN ONNISTUMINEN? VÄLTÄ YLEISIMMÄT MOKAT!

Mä en henkilökohtaisesti tykkää puhua rasvanpoltosta. Ai miksi? Koska se on tavallaan hyvin simppeli mutta silti niin monimutkainen asia, ja nykytilanteessa etenkin nuoret naiset tuntuvat olevan aivan lirissä tämän asian kanssa. Fyysisesti sekä henkisesti. Siksi mieluummin edes joskus tästä aiheesta avaan suuni, ja yritän antaa jotain järkevää työstettäväksi, koska paskoja vinkkejä ja vaihtoehtoja sosiaalinen media, rahat (ja terveyden) vievät pikadieettivalmennukset ja netti on jo valmiiksi pullollaan. Sorry not sorry.

Tässä muutamia pointteja, joilla voidaan ylipäätään mahdollistaa rasvapolttotalkoot, jossa pää pysyy mukana, hommat eivät heti leviä käsiin ja tulokset voisivat vaikka ollakin ylläpidettäviä ja toteuttaminen oikeasti jopa ihan mukavaa. Tässä en niinkään käsittele ylipainon taltuttamista (eikä fitnessurheilijoiden kisadieettejä, vaikka osa pointeista pätee tähänkin), vaan normaalipainoisten henkilöiden kevyttä hienosäätöä kehossa.

Henkinen pohjatyö ja arviointi

Mieti, tarvitsetko oikeasti dieettiä?

  • Miten elämäsi muuttuu, jos saisit unelmien vähärasvaisemman kropan?
  • Mieti dieettaisitko silloin, jos kukaan muu ei näkisi muutosta? Mieti, jos kukaan ei koskaan näkisi kroppaasi (asuisit esimerkiksi sillä kuuluisalla autiosaarella), niin dieettaisitko silti?
  • Rupeatko dieetille vain siksi, että tiellesi osui nopea ja helpon kuuloinen dieettivalmennus, joka takaa sinulle huimia ja nopeita tuloksia? Dieettaisitko ilman tätä?
  • Oletko dieetannut aiemminkin? Päädyitkö lopulta samaan lähtötilanteeseen? Miksi uusi (tai sama) trendikäs dieetti toimisi sulla nyt, jos mikään aiempi ei toiminut? Eikä se johdu siitä, ettet viitsinyt yrittää, vaan joku muu hommassa on pielessä.
  • Vähärasvaisuus EI tarkoita terveellisempää tai onnellisempaa elämää, mieltä tai kehoa. Vaikka somen fitnessjulkkikset ovatkin sinut tähän aivopesseet. Monissa ikävissä tapauksissa tämä menee juuri päinvastoin, jos kokonaiskuva ja mentaliteetti ei ole kunnossa.
  • Onko sinulla fiksaatio, että sinun pitäisi painaa tietyn verran? Miksi sinun pitäisi painaa sen verran? Miten elämäsi muuttuisi, jos vaaka tämän lukeman näyttäisi? On ihan normaalia, ettemme paina saman verran kuin 10 vuotta sitten.
  • Ymmärrä se, että unelmien kroppa ei tule dieettaamalla. Se tulee pitkäjänteisellä työllä, johon kuuluvat ensisijaisesti itsensä hyväksyminen, itseään arvostamaan ja pitämään opettelu sekä itsensä kantamisen opettelu.
  • Jos oikeasti haluat muovata kroppaasi, niin keskity lihasvoimaa ja -kuntoa kehittävään treenaamiseen, sillä tätä järkevästi tekemällä pääset oikeisiin terveyshyötyihin käsiksi ja kehoa samalla muokattua järkevästi. Kuihduttaminen ei tee sinusta suoraan upeaa, itseesi tyytyväistä eikä todellakaan tervettä.
  • Vähärasvainen kroppa EI TEE sinusta onnellista ja tee elämästästi parempaa. Myös normaalirasvainen tai vähän reilumpikin rasvainen voi elää täydellisen onnellista ja tervettä elämää sekä olla itseensä täydellisen tyytyväinen. Tähän ei siis vaikuta rasvaprosentti, ja onnistumista ihmisenä ei mittaa rasvaprosentti.
  • Onko sinulla suhde ruokaan ja omaan ulkonäköösi kunnossa? Tämä on oikeasti parempi työstää ajan kanssa kuntoon, ennen kuin lähdet upottamaan omaa tyytymättömyyttäsi, huonoa minäkuvaa tai ahdistustasi taas uuteen dieettiin.

Villi veikkaus, että suuri osa dieettejä lähtemään vetävistä eivät läpäise ylläolevaa ”testiä”. Ja siksi meillä on käsillä pahoja ongelmia. ”Mutta ei se nyt niin vakavaa ole”, ja sinne lähti jojodieettien rinki pyörimään. So long tasapaino, terveyttä oikeasti edistävät elämäntavat ja henkinen hyvinvointi. Just saying.

Katso, että pohjatyö on tehty hyvin

Jos pohjatyö on tehty hyvin sekä mentaliteetti on kunnossa, niin homma yleensä toimii. Tsekkaa siis seuraavat kohdat:

  • Pohjatyössä tärkeimpiä asioita on edellä mainitun mentaliteetin kohdat. Jos tunnet näistä epävarmuutta, ja jokin takaraivossa heittää hälytysnappia pohjaan, niin tee itsellesi palvelus, äläkä rupea leikkiin sillä hetkellä. Et menetä sillä mitään, että maltat mielesi edes hetkeksi.
  • Varmista, että lähtötilanteessa sulta löytyy riittävästi kaloreita ruokaympyrästä. Viimeisen vuoden 1700kcal mussutellen on hieman vaikea lähteä menestyksekkäästi kiristelemään.
  • Jos viimeisimmästä dieetistäsi on kulunut vasta tovi, ja tulokset ovat alkaneet taas valumaan pois käsistäsi, niin tee itsellesi palvelus ÄLÄKÄ DIEETTAA heti perään uudestaan. Vaikka ihanaa ja supersuosittua polta-10-kiloa-rasvaa-parissa-päivässä-valmennusta myyvä taho sinulle toisin vakuuttaisi. ÄLÄ TEE TÄTÄ.
  • Varmista myös, että tilanne on tälle rasvaprosentin hienosäädölle järkevä. Jos opettelet elämään uuden elämäntilanteen kanssa, stressi ja työtaakka painaan niskaan, sinulla on todella kova treenikausi menossa tai säädät lääkityksiäsi tms. niin tällöin voi olla hyvä ottaa kiristelyille pientä aikalisää.

Vaikkei omat nettivalmennukseni rasvanpolttoon tähtääkään, niin Advanced-jatkovalmennuksessa tähän on tarjottu mahdollisuus kattavan yksilölliseen toteutukseen mahdollistavan ohjeistusten myötä, ja kappas vaan, kun rasva palaa osalla ihan nätisti jopa yli 2000kcal kaloreilla ja treeni kulkee! Pohjatyö, pohjatyö, pohjatyö. Ja maltti sekä järki.

Tämä ei siis mainoksena, vaan ihan esimerkkinä, että moni asia on mahdollista. Myös syksyn kilpailuihin valmistautuva urheilijani on jo pudottanut kuudessa viikossa yli neljä kiloa syömällä yli reilusti 2000kcal eikä suklaata tai jäätelöä ole kielletty tai aerobista ole lisätty viikon varteen. Siinä sitä motivaatiota pohjatyöhön. Toki ikinä ei kannata vertailla, ja jokaisella meistä on erilainen aineenvaihdunta sekä lähtökohdat.

Tee maltilla ja vältä rajuja pikadieettejä

Useimmille ihmisille toimii pieneen kehon hienosäätöön jo ihan se, että panostaa enemmän tavalliseen ruokaan. Tekee vähän ”parempia valintoja”, syö enemmän kasviksia ja jättää herkuttelut vähemmälle. Eihän tämä toki kuulosta yhtä trendikkäälle kuin somen fitnessjulkkisten hehkuttamat pikadieetit, jossa sinulle markkinoidaan huimia tuloksia lyhyessä ajassa, mutta jos nämä oikeasti toimisivat, niin kaikkihan meistä näyttäsivät kuin veistoksilta, ylipaino-ongelmaa ei olisi ja dieettaaminen ei kiinnostaisi ketään, kun pysyvät tulokset olisivat jo meillä kaikilla tässä ja nyt.

Ja kyllä. Näillä voi moni pudottaa nopeastikin painoa, mutta kuinka moni nämä mullistavat tulokset pystyy ylläpitämään? Useiden tutkimusten mukaan yli 90% palaa dieettien jälkeen lähtöpainoonsa tai jopa tämän yli (kyllä, kropassa lopulta enemmän rasvaa kuin ennen diet gamea). Dieettaminen ei ole mitään hassua leikkiä, vaan kyseessä on oikeasti oma terveys. Fyysisellä ja henkisellä terveydellä ei kannata leikkiä, eikä se ole vähärasvaisen kropan arvoista.

Tee siis asiat fiksusti. Ihan itsesi takia, sillä älä luule olevasi niin erityinen, etteivät nämä edellä mainitut tilastot koskisi sinua. Aloita siis maltillisilla miinuskaloreilla, älä rajoita itseäsi liikaa ja anna prosessille aikaa. Kuukauden rajut ja todella rajoittavat pikadieetit ajavat usein vain jälkimättökokkereiden kautta jojoiluun, jotka lopulta nimenomaan voivat jopa lisätä kehosi rasvan määrää. Jos et malta tehdä maltilla, niin jätä tekemättä.

Panosta voima- tai lihaskuntoharjoitteluun

Panostamalla voima- ja lihaskuntoharjoitteluun pystyt oikeasti pääsemään käsiksi niihin terveyshyötyihin ja kestävään kehonmuokkaukseen. Ja jos päädyt hieman tiivistämään kehosi koostumusta rasvan määrästä, ja pelkäät vaivalla hankitun lihasmassasi menettämistä, niin keskity treenaamaan samalla tavalla, millä lihaksesi olet kasvattanut. Sillä treenillä, millä lihas kasvaa hyvin, niin sillä se myös säilyy hyvin. Keskity myös pitämään treenitulokset samalla tasolla, tai jopa parantamaan niitä.

Treenaaminen raskaiden kuormien parissa myös nostaa kulutustasi ei pelkästään treenin aikana vaan pitkäksi aikaa treenin jälkeen. Tästä monille onkin tuttu termi jälkipoltto. Älä jyystä tuhottomasti aerobista. Rasvaa voi myös polttaa ilman aerobista treeniä, ja mieluummin panostaisin siihen, että arkiaktiivisuus säilyy normaalina ja treenitulokset hyvinä, kuin lähtisin pinkomaan tuhottomasti aerobista, kaiken muun elämääsi sisältyvän suorittaimisen ja aikataulupaineden oheen. Toki jos esimerkiksi juoksuharjoittelu on sulle rakas harrastus, niin silloin ehdottomasti töppöstä toisen eteen. Jos taas tämä tuntuu itsellesi täydeltä pakkokuralta, ja ainut motiivi tähän on rasvanpoltto hampaat irvessä, niin mieti uusiksi, tarvitsetko tätä.

Rajummilla miinuskaloreilla kykysi palautua on muutenkin huomattavasti heikompi, jolloin 6-10 treeniä viikkoon alkaa olemaan aika ylimitoitettua, kun tavoiteena on tuunata muutama rasvakiloa pois. Älä pliis aja itseäsi henkisesti ja fyysisesti piippuun. Se ei vaan kannata, ja olet oikeasti arvokkaampi kuin tämä.

Ymmärrä, että paino on vain dataa

Paino on vain yksi tapa mitata dataa. Ei sen enempää. Ei sen vähempää. Painon seuraaminen ei ole koskaan myöskään pakollista, mutta se voi tietyissä tapauksissa olla ihan hyvä mittari. Jos aloitat samaan aikaan treenaamaan ensimmäistä kertaa tai pitkän tauon jälkeen lihasmassan kehitykseen tähdäten, niin silloin vaakalukema ei välttämättä ole kovinkaan hyvä mittari edistymiselle. Painolukema voi siis jopa nousta voimaharjoittelun ohessa, eikä se aina tarkoita lihomista.

Malta lopettaa ja tee se järjellä

Malta joskus lopettaa, ja lopeta se fiksusti. Dieetin päätöspäivä ei tarkoita sitä, että nyt saa sikailla ja muuttaa asumaan Lidlin paistopisteelle sokeritipa suonessa. Jos mentaliteetti on tämä, niin työstä eka päätäsi tai juokse vaihtoehtoisesti pää edellä jojoilun ja kroppasi totaalisen sekoittamisen pariin. Miten sitten lopettaa dieetti fiksusti?

  • Dieetin loputtua lisää hiljalleen vaikka viikon välein hieman lisää ruokaa lautaselle kunnes olet päässyt takaisin ylläpitokaloreihin. Osa tykkää hitaammasta paluusta, ja osa taas nostaa mieluummin nopeammin kalorit ylös. Jälkimmäinen sopii usein erityisesti niille, ketkä muuten ajautuisivat nälissään ahmimaan kaiken ja vielä enemmän.
  • Pidä kiristelytalkoot maltillisen mittaisina TAI ota väliin 1-2 viikon dieettipausseja, jolloin voit nostaa kalorit takaisin ylläpitotasolle. Tämä voi tehdä hyvää henkisesti ja pitää aineenvaihduntaa paremmin vauhdissa.
  • Jos homma näyttää dieetin edetessä menevät hutiin, niin uskalla muokata suunnitelmaa ja tarvittaessa lopettaa siltä erää kesken.
  • Ymmärrä, että maailma on täynnä herkkuja ja mättöruokaa, eivätkä ne maailmasta syömällä lopu. Herkuttelut kohtuudella on oikeasti ihan okei, mutta jos olet juuri lopettanut dieetin, niin kaksin käsin mättäminen kyllä vesittää touhun äkkiä. Älä siis vedä liian tiukkaa toteutusta, joka ajaa sinut heti mättökekkereiden äärelle. Jos näin on, meno on todennäköisesti ollut liian rajoittunutta ja tiukkaa.
  • Jos tulee tarkoituksettomasti syötyä vähän enemmän kuin piti, niin älä rankaise itseäsi ”nyt en syö mitään”-päivällä, jossa syöt pari rahkaa ja muutaman vedessä höyrytetyn broilerin fileen. Älä nipistä ruuistasi, vaan jatka normaaliin malliin. Muutoin oravanpyörä on valmis.

dieetin onnistuminen

Aim’n Ribbed Seamless-trikoot: TÄÄLTÄ*
Aim’n Ribbed Seamless crop-paita: TÄÄLTÄ*

Loppuun sanottakoon, että allekirjoittaneen vaakalukema yllä olevissa kuvissa on korkeimmalla muutamaan vuoteen (yli 61kg 156cm rungossa), enkä ole aikoihin ollut näin onnellinen (yleisesti ottaen) ja lisäksi tyytyväisempi omaan ulkonäkööni. Reisistä ja perseestä löytyy läskiä sekä vatsaan tulee makkaraa istuessa, mikä naiselle on IHAN NORMAALIA.

Dieettaamalla nykyinen tilani ei myöskään ole syntynyt, vaan nousujohteisella ja pitkäjänteisellä treenaamisella tavalla, joka itseäni motivoi. Tyytyväisyys syntyy siitä, että kehoni on pystyvä ja kyvykäs, ja se menee ohi kaiken ulkoisen. Syön monipuolisesti ilman mitään ruokavaliota tai kieltolistoja. Voin hyvin, keskityn enemmän oikeasti elämässä merkitseviin asioihin ja olen onnellinen.

Helpoin ja kestävin dieetti on se, että opettelet rakastamaan itseäsi pienin askelin sellaisena kuin olet. Arvosta oman kehosi terveyttä ja kyvykkyyttä. Puhu itsestäsi kauniisti omassa päässäsi. Kanna itsesi ylpeydellä, ja pelkällä hyvällä ryhdillä saat monia senttejä pois vyötäröltä ja tiimalasivartalon kahdessa sekunnissa.

Itseään arvostavaa viikkoa joka kypärään!

TSEKKAA MYÖS:
Kehonmuokkaus – Järki käteen ja urpoilu veks

EDELLINEN JUTTUNI:
My Week – Mitä mun viikkoon kuului?

♥  MUUALLA:  ♥
PROVE-valmennukset // YouTube // Bloglovin // Instagram

Kommentit (16)
  1. Hei! Tää oli ihan super hyvä postaus, sillä vielä vuosi sitten diettasin lähes aina. Nyt olen päättänyt etten enää ikinä diettaa. Oletko miettinyt rasvanpolttoon tähtäävää valmennusta, joka ei olisi kitudietti vaa fiksua fiksausta? Sellasesta oon haaveillu. Sanoit, että useimmille riittää kun vähentää herkuttelua niin tästä voisit tehdä postauksen, että kuinka onnistua siinä ja mikä ajaa ihmisen siihen kierteesee yms.
    Kaikkea hyvää sinulle ihanaa kun on tuollainen esikuva nuorille💪

    1. piiapajunen
      29.5.2019, 10:21

      Kiitos sulle ihan mahtavasta palautteesta! <3 Tuosta paremmista valinnoista voisin tehdä oman postauksen, koska ihmiset tosiaan ajavat tässäkin helposti itsensä liian tiukalle, ja mättö-kitu-kierre on valmis.

      Mulla PROVE-valmennuksissa Advanced-jatkovalmennuksessa on mukana järjellä suoritettava pieni tiivistelymahdollisuus (vain halukkaille, ja tämä on ikäänkuin sivujuonena ja optiona). Tätä en ole tarjonnut missään perusvalmennuksessa ihan vain siksi, että ihmisiltä puuttuu lähes aina tuo kuuluisa maltti, ja perusvalmennuksissa (esim. Basic ja Pro, joista voi jatkaa Advancediin) opetellaan nimenomaan ne perusasiat, ja laitetaan kokonaisuus kuntoon syömällä riittävästi ja joustavasti ilman liikaa nipotusta, eväiden väkiäistä kantamista ja punnitsemispakkoa.

      Kun nämä on saatu kuntoon, niin kevyt hienosäätö rasvanpolton puolesta voi olla ihan hämmentävän helppoa, ja tälläkin hetkellä moni tuolla ottaa kevyttä kiristelyä, ja rasva palaa osalla nätisti jopa yli 2000 kilokaloreilla, treeni kulkee ja mitään ei ole tarvinnu itseltään kieltää. Mun syksyn kisavalmennattavakin on pudottanut jo yli neljä kiloa 1,5kk:ssä yli 2000kcal syömällä, ja suklaa kuuluu hänellä ruokaympyrään. Pohjatyö, mentaliteetti ja perustekijät kun on kunnossa, niin useammankin kilon voi saada aika vaivatta pois.

      Tämä kuitenkin edellyttää tuon pohjavalmennuksen lisäksi 25 sivuisen rasvanpoltto-oppaan lukemisen sekä ”pohjatestin”, jonka kysymyksillä pystyy itse varmistamaan, onko itselle edes suotuisaa lähteä rasvaa polttamaan. Rasvanpoltto-oppaassa myös käsitellään eri rasvanpolttostrategioita, henkistä puolta sekä poistumista dieetiltä, ja nimenomaan tutkittuun tiedon sekä psyykkisen valmennuksen vahvalla läsnäololla. Koska kehonmuokkaus ei ole aina typerää hömpötelyä, jos sen tekee järkevästi ja itseään kuunnellen sekä terveyttään arvostaen.

  2. Mä olen samaa mieltä sun kanssa siitä, että toi sun nykykroppa näyttää tosi hyvältä. Sulla on lihasta niin paljon, ettei siitä tule noillakaan kiloilla yhtään löysää vaikutelma. Mulla olisi henk.kohtainen kysymys, ei ole pakko vastata:) Musta olisi kiva kuulla sun mitat, siis vyötärö, lantio ja rinta. Tämä siksi, että olen sun kanssa hyvin saman pituinen, painan kymmeisen kiloa vähemmän ja näytän löysemmältä. Olisi kiva tsekata, miten sun mitat eroaa mun mitoista. Mut ymmärrän toki, jos et halua niitä täällä jakaa:)

    1. piiapajunen
      29.5.2019, 10:25

      Ja samaan aikaan moni kriiseilisi mun kropassa, että pitäisi saada vähän ylimääräistä pois. Ja tämä on fakta. Tärkeintä vain on hyväksyä, että on vain ihminen, ja että jokaisessa meissä saa olla sitä rasvaa. Naisen fysiologia ei yleisesti ottaen tue vähärasvaisuutta (joitakin luonnonoikkuja meissä naisissakin on), vaikka me väkisin halutaankin sitä kohti vängätä.

      Mulla ei ole mitään tietoa mun muista mitoista kuin pituudesta ja painosta (ja kuppikoosta heh). Niitä olen joskus ottanut vaatteita ja hääpukua tilatessani, mutta ei ole jäänyt mieleen. Näin tarkkaa dataa en itsestäni halua edes jakaa ihan vain siksi, että vertailu minuun ei yksinkertaisesti kannata ketään. Tämän päivän somekeskeinen elämä pyörii jo tarpeeksi vertailun ympärillä, joten sitä en halua tänne yhtään enempää tuoda, koska sillä saa vain enemmän pään sekaisin. Me kun emme millään voi olla kukaan samanlaisia, ja esimerkiksi entisen ammattilaisfitnesskilpailijan kroppaan ei koskaan kannata itseään vertailla. Ihan vain omaksi parhaaksi. <3

      1. Joo, ymmärrän:) Mä itse tykkään kyllä vertailla, mutta vain positiivisessa hengessä, en kriiseillen itseni kanssa. Mutta sen tajuan toki, ettei kaikkea halua täällä jakaa, eikä tarvitsekaan:)

Kommentointi suljettu.