Piia Pajunen
Piia Pajunen

4 SUOSIKKIANI JALKATREENIIN – NÄILLÄ TOIMII!

*Sisältää mainoslinkkejä

Hiiohoi tiistaihin! Tänään päästellään blogin puolella mun tämän hetkisten lempparijalkaliikkeiden parissa. Listaaminen meni siltä osin melkoisen vaikeaksi, että messeviä kinttuliikkeitä löytyy omaan makumaailmaani napsahtaen aika laajempikin repertuaari, mutta otinpa tähän tiivistettynä nyt neljä suosikkiani juuri sillä kriteerillä, että mistä mä itse kaikinpuolin tykkään. Toki näitä kaikkia raskaita moninivelliikkeitä en toki ikinä yhdessä treenissä tee, mutta jos neljä kutkuttelivinta liikettä pitäisi listata, niin ne olivat mulla nämä.

Kaikki tämän hetkiset neljä suosikkikinttuliikettäni ovat sattumalta kaikki vapailla painoilla tehtäviä. Laitteissa tehtävät variaatiot ovat kyllä kovaa valuuttaa, ja erittäin laitepainotteisesti olen itsekin kinttuja aina treenannut. Ehkä näin myöhemmin siksi olenkin syttynyt niin paljon vapailla painoilla tehtäviin versioihin, sillä vaihtelu kiehtoo, uuden oppiminen innostaa sekä monipuolinen osaamispaletti motivoi itseäni melkoisen suuresti.

4 SUOSIKKIANI JALKATREENIIN

TAKAKYYKKY

Oijoi! Vanhan liiton takakyykky. Kunnon kyykkäämiselle olen lämmennyt vasta näin myöhemmällä salitaipaleellani, ja voi jehna miten kunnon kyykkytuokio voi vaan olla messevää touhua. Limppua tankoon ja kyykkäämään, ja kyllä kintut ja keskivartalo kiittää! Takakyykyllä on myös kiva vähän kilvoitella kaverin kanssa, ja kyllähän se pistää aina painamaan vähän kovempaa, kun tajuaa, että kaveri pistää vieressä hurjempaa sarjaa sileäksi, heh!

ETUKYYKKY

Etukyykyn makuun pääsin kunnolla vasta tämän kesän lopulla, ja toisaalta jopa harmittaa, ettei tätä ole lähdetty työstämään jo aikoja sitten. Sen verran koukuttavaa touhua on tämä! Etukyykky haastaa myös keskivartaloa (ja itsellä keskittymiskykyä) ihan eri tavalla, ja tätä en katso yhtään pahana bonuksena tässä, jos tulee parikin kärpästä yhdellä kyykkyllä. Etukyykkyä en kyllä samana päivänä takakyykyn kanssa puske liikkeelle, koska sen verran rajuja ovat molemmat yhteen ja samaan treeniin.

SUMOMAASTAVETO

Sumomaastavetoa on tullut kiskottua ilmaan jo monet vuodet, eikä siltikään kyllästytä. Vetäminen antaa myös vaihtelevaa ärsykettä kintuille perinteisten työntöliikkeiden (esim. kyykkyjen, prässin tms.) sijaan. Itsellä tämä on uponnut aina oikein mehevästi erityisesti persosastolle, kun polvia ulospäin työntämällä sekä lantiota alle ojentamalla saa persposket oikein kunnolla töihin. Kehitystä on myös ollut mukava seurata, kun on vuosien varrella saanut iskeä rautaa enemmän tankoon ja toki tekniikkaakin hiottua eteenpäin.

ASKELKYYKKYKÄVELY

Ah. Pitkän linjan suosikki, ja antaa hyvin potkua yhdelle jalalle toisto kerrallaan. Osoitteena pakara on itselläni tässä aivan ehdoton, ja kyllä muuten uppoaa kohteeseen. Tykkään myös askelkyykkykävelyn mukavan kokonaisvaltaisesta elementistä, sillä coren ja tukilihasten työskentely joutuu tässä pakosti tositoimiin kun tasapaino on pakko pitää yllä vaikka lastia olisikin niskassa. Maistuu itselle sekä käsipainojen kanssa tai tanko niskassa askeltaen.

suosikkiani jalkatreeniin

Treenitoppi: TÄÄLTÄ* // Puma-trikoot: TÄÄLTÄ*

Täydellisessä maailmassa heittäisin tähän myös suorinjaloin maastavedon, mutta jo vuosikymmenen minua kiusanneet takareisivaivat eivät tahdo tästä aina oikein tykätä muuta kuin kyttyrää. Onneksi aina on muita liikeitä mistä valita!

Oliko meillä yhtään samaa makumaailmaa jalkatreenin puolella vai löytyykö sulta ihan jotain muuta suosikkilistalta tällä hetkellä? Ois oikeasti hauska kuulla, mitkä liikkeet sulle maistuu tällä hetkellä jalkoihin, joten heitähän kommenttiboksiin omaa suosikkia kehiin!

PS. Ensi sunnuntaina lähtee taas PROVE by Piia -valmennukset myyntiin, ja startit tapahtuvat heti vuoden alusta! Palaute valmennuksista on ollut tämän syksyn osalta aivan timanttista, joten nyt todistetusti voin väittää, että näillä valmennuksilla saa treenituloksen selkeään nousuun ja lihasta kasvuun sekä treenitekniikat ihan uuteen uskoon. + ei tarvitse nyhvätä kuivan tai rajoittavan ruokavalion kanssa, ja saattaa oppia aika paljonkin kokonaispaletin hallinnasta treeni- ja safkapuolelta. 😉

Osuvaa tiistai-iltaa just sulle!

KURKKAA MYÖS:
Älä treenaa vatsoja väärin!

EDELLINEN JUTTUNI:
Reality check: Muutkin miettii samoja kuin sä

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

Kommentit (18)

  1. Kriu

    Kaikki mavevariaatiot on kyllä parhautta, oma suosikkini on kuitenkin ihan perinteinen mave. Takakyykkyynkin olen nyt tykästynyt kun liikkuvuus on parantunut ja ostin painonnostokengät niin on kivempi kyykätä 🙂 muita jalkatreenien suosikkeja ois boksikyykky ja glute bridge.

    • piiapajunen

      Painonnostokengät on kyllä itsellä kanssa aina käytössä kyykätessä, ja varsinkin niiden hankkimisen jälkeen alkoivat kyllä kyykytkin maistumaan entistä paremmin. Ajattelin kanssa nyt lähteä perinteisellä mavella liikkeelle, sillä viime vuodet olen lähinnä mehustellut tuon sumoversion kanssa, koska olen tykännyt siitä niin lujaa. 😀

  2. Joy

    Samaan aikaan sekä inhokki että suosikki – valakyykky 🙂 Vaatii liikkuvuutta ja kehonhallintaa sen verta paljon että taatusti tuntuu koko kropassa. Aluksi oli vaikeeta jo pelkällä tangolla päästä alas asti.
    Askelkyykyn variaatiot kans ihan lemppareita.

    • piiapajunen

      Valakyykky on kyllä brutaali eikä todellakaan päästä helpolla! 😀 Ja askelkyykyt toimi kanssa eri variaatioin ja tekee kyllä gutaa hanuriosastolle!

  3. Tuija

    Kappas kepposta että suurinosa noista liikkeistä löytyykin siun valmennuksesta! 😀 ei sillä, komppaan sinnuu täysin! Etenkin sumomavesta on tullu yks lemppareista! Saa hyvän tuntuman myös ulman suuria kuormia ja toi liike taas haastaa miun keskittymiskyvyn!
    Ps. Suosittelen prove valmennuksia habani pohjasta boom! :,D

    • piiapajunen

      Haa! Perusliikkeillä pääsee pitkälle, ja siksi näitä on nähty myös Proven puolella! Ja ihan mahtava kuulla, että tosta sumomavesta on tullut jopa lemppari, ja siinä kun pääsee hyvään tekniikkaan käsiksi niin kyllä muuten uppoaa. 😀
      Ja kiitos!!

  4. Annika

    Mave + sen variaatiot ja jalkaprässi on musta kivointa, mitä voi salilla tehdä! Kyykkäämisestäkin tykkään muuten, mutta pienten selkävikojen takia en uskalla tehdä sitä niin suurilla painoilla kuin jaloissa olisi voimaa, mikä vähän vesittää huvin määrää mun mielestäni. Ja hei pohjenousut! Ei ehkä se saliohjelman oleellisin liike, mutta jotenkin kuitenkin miellyttää mua 😀

    • piiapajunen

      Jalkaprässi on muuten todella jees, ja tällaiset tuetut/laitteilla tehtävät liikkeet ovat musta aivan liian aliarvostettuja. Kunnon prässääminen on kyllä meinaan hemmetin mukavaa touhua. 😀

  5. Johanna

    Oon tykännyt tosi paljon juuri tuosta mainitsemastasi suorin jaloin mavesta, mutta alaselkävaivojen takia en ole viime aikoina uskaltanut sitä vapailla painoilla juurikaan tehdä 🙁 tähän löydettiin vaihtoehdoksi suorin jaloin mave smithissä yhdellä jalalla, jolloin pystyi keskittymään paremmin eikä ainakaan itsellä tuntunut ikävällä tavalla alaselässä kuin normiversio!

    • piiapajunen

      SJMV smithissä on ihan jäätävän kova! Joskus kanssa tullut tehtyä ja härreguud että uppoo! Itse teen tästä toki vähän koukkujalkaisempaa välimuotoa kevyemmillä painoilla, koska omat takareidet eivät tahdo kestää kovin rajuja venyttäviä variaatioita. Ja treenaamisessa onkin just olennaista se, että löytää ne itselleen sopivat variantit ja liikkeet, ja ei se kehitystä estä vaikka tiettyjä rajoitteita olisikin. 🙂

  6. Tytti

    Takakyykky ja perinteinen mave on suosikit. Viha-rakkaussuhde on bulgarialaisen askelkyykyn kanssa. Takuutuntuma pakaraan, mutta sen verran haastava liike, että välillä ei vaan maistu.

    • piiapajunen

      Bulgarialainen on kyllä kanssa kova. Tätä tuli aikoinaan tehtyä enemmänkin, mutta nykyään tuo kävellen tehtävä versio on vienyt sydämen. Ottaa hyvin myös keuhkojen puolelle ja myös kehonhallinta tässä hieman eri tavalla messissä, niin wörkkii mulle!

  7. Norppa

    bulgarialainen askelkyykky on kyllä itsellä se liike, joka viimeistelee paketin. Tänään olisikon jalkapäivä luvassa, voisi pitkästä aikaa runtata pakarat kuosiin sumomavella! 🙂

    • piiapajunen

      Bulgarialaisella askelkyykyllä tuli herkuteltua enemmänkin vuosia sitten ja itseasiassa sitä käytin ilman kuormaa tuohon pakarahermotuksen kehittämiseen treeniä ennen tai treenin jälkeen. Tämä auttoi itselläni todella paljon, ja sain kyllä ajan kanssa hanurin hermotuksen ihan uusille leveleille. 😉

  8. Sanna

    sumomave täälläkin ja suorinjaloinmaastaveto. 😊

    • piiapajunen

      Vetoliikkeet on kyllä kultaa ja hyvää vaihtelevaa ärsykettä työntäville kinttuliikkeille!

  9. Jessika

    Moikka Piia! Tuosta sun valmennuksesta sen verran, että olen nyt todella vakavasti harkinnut sen ostamista nyt joulukuussa. Tammikuun kolme ensimmäistä viikkoa (7.-25.19) näyttäytyy koulun osalta todella kiireiseltä ja treenata kerkeäsin pääsääntöisesti vain viikonloppuisin ja harvoina arkipäivinä. Tämän jälkeen vasta kerkeän alkaa panostamaan koulun ohella treeneihin 110%. Mietin, että onko järkeä ostaa valmennusta jos ensimmäiset kolme viikkoa siitä menee lähes harakoille? Mitä mieltä olet, kannattaako tästä huolimatta lähteä mukaan? 🙂

    • piiapajunen

      Moikka! Hei jos hyppäät messiin nyt, niin ei hätää! Voit alkukuusta keskittyä oheismateriaaleihin ja varsinaisen treeniohjelman voit aloittaa myös omaan tahtiin tammikuun lopussa. Tämänkin syksyn starteissa oli paljon treenaajia, jotka etenivät omaan tahtiin, eikä se menoa haitannut!

      Treenejä on BASICissä kolmesti viikossa ja PROssa neljästi viikossa, niin voihan olla, että esim BASICiin mukaan hypätessäsi pystyt silti jo alusta asti treenaamaan aikatauluillasi messissä. Tulokset eivät ole siitä kiinni, että kumpaan ryhmään lähdet (molemmissa tämän syksyn ryhmissä tullut selkeitä tuloksia), ja suosittelenkin aina valitsemaan sen valmennuksen, jonka treenimäärä sopii pääsääntöisesti paremmin omiin aikatauluihin, ettei tule turhaa stressiä ja suorituspaineita. 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *