Anna Saivosalmi
Anna Saivosalmi

Pettämätön ja simppeli kikka nukahtamisen avuksi

Minä olen viime kuukausina käyttänyt nukahtamisen apuna erästä konstia, joka on osoittautunut erittäin toimivaksi, ainakin itselläni. Siksi päätin jakaa sen täällä blogissakin. Kyseessä on hyvin simppeli juttu, mutta olen hämmästynyt, miten hyvin se tehoaa, ilta toisensa jälkeen.

Aivot ylikierroksilla

Aivoillani on tapana rouskuttaa vielä sänkyyn mennessä kovilla kierroksilla. Saan usein parhaimmat ideat laskiessani pään tyynylle ja ummistettua silmäni. Tämä on toisaalta ihan hyvä juttu, mutta nukahtamista se ei edistä, päinvastoin. Ajatukset pomppivat asiasta ja ideasta toiseen. Joskus alan kirjoittaa mielessäni myös tekstiä esim blogiin, vaikka pitäisi nukkua.

On myös tavallista, että alan murehtia nukkumaan mennessä esim seuraavan päivän duuneja. Joskus huomaan suunnittelevani treenejä tai oppitunteja. Nämä asiat pitäisi hoitaa päivällä, eikä sängyssä unen rajamailla!

Kun jään itselleni kiinni siitä, että aivot ruksuttavat tuhatta ja sataa, ja nukahtaminen tuntuu mahdottomalta, vihellän pelin poikki.

Huomio kasvoihin

Viime kuukausina olen suunnannut huomoini yhä useammin kasvoihini. Kyllä, kasvoihin!

Olen pannut merkille, miten jännittyneet kasvojeni lihakset ovat olleen: otsa on kurtussa, silmälihakset jännittyneinä ja leukalihakset puristuneina yhteen. Ikäänkuin yrittämällä yrittäisin pinnistää itseäni nukkumaan, mutta eihän se niin mene.

Viime kuukausina olen tietoisesti rentouttanut kasvojen kaikki lihakset melko pian silmien ummistamisen jälkeen. Ja rentoutettavaa on joka kerta ollut. Kasvojen ja pään alueen lihasten jännittäminen on usein tiedostamatonta.

Olen jäänyt ajatuksissani ihanasti rentoutuneille poskien, otsan, leuan, silmien ja pään alueille.  Hämmästyksekseni, se on ainoa asia, jonka noista illoista muistan. Olen nukahtanut.

Naamarelax

Uskon, että kikan toimivuus perustuu kahteen asiaan: siihen, että suuntaan huomioni tekemättömistä töistä ja vilistävistä ajatuksista kehooni ja tähän hetkeen (eräänlainen mindfulness -harjoitus).

Lisäksi olen vaistonnut, että jännittyneet ja kireät kasvot tuovat jännitystä ja stressiä koko kehon alueelle, ja kasvolihasten tietoinen rentouttaminen todella rauhoittaa koko kehon.

Kasvojen rentouttaminen on siis todella auttanut minua nukahtamaan. Varsinkin kiireisten ja stressaavien päivien jälkeen tästä pienestä kikasta on ollut suunnaton apu.

Aiemmin olen käyttänyt nukahtamisen apuna erilaisia kehomeditaatiota ja hengitysharjoituksia, mutta ne ovat olleen huomattavasti monimutkaisempia, kuin tämä naamarelax.

Ei muutakuin testaamaan, jos uni ei meinaa iltaisin tulla.

Onko sinulla toimivia kikkoja nukahtamisen avuksi? Onko ketään muuta, joka käyttäisi tätä samaa menetelmää?

<3 Anna

Kommentit (6)

  1. Johanna

    Samaa konstia olen käyttänyt minäkin! Lähinnä sen takia, että narskuttelen usein unissani voimakkaastikin ja siitä johtuen kasvot jännittyvät. Mutta samaa mieltä, toimii 🙂

    • annasaivosalmi

      Täällä kanssa yksi narskuttelija:( Uskon että tää auttais siihenkin.

  2. Suvi

    Simppeli hengitysharjoitus toimii mulla. Hengitetään nenänkautta sisään samalla rauhallisesti neljään laskien tai sekuntteina. Hengityksen pidättäminen seitsemään laskien ja suun kautta ilma ulos kahdeksaan laskien. Eli 4-7-8
    Ja sit taas alusta. Pitäisi rauhoittaa kehoa unten maille

    • annasaivosalmi

      Tää on hyvä! Samankaltaista olen käyttänyt itsekin. Kiva kun jaoit.

  3. Eveliina

    Jossain brittidokumentissa suositeltiin syömään 2 kiwi-hedelmää noin 30 min ennen nukkumaanmenoa (+normaalit ei kofeiinia, raskasta liikuntaa, älylaitteita jne 2-3 h ennen nukkumaanmenoa) ja yksi nainen raportoi että oli jättänyt unilääkkeet (10 v käytön jälkeen pois) ja nukkunut huomattavasti syvempiä unia.
    Minä nukun aina välillä todella kevyesti (ns koiranunta), joten pitää kokeilla tätä kikkaa.
    Mieti, kiwi-hedelmä..! 😉

    • annasaivosalmi

      Ohhoh! Aika uskomatonta, mutta hei, jos mun naamakikka tehoaa, niin miksei kiwitkin 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *