Ostaisitko autokauppiaalta polkupyörän? – En minäkään!

Kulkuvälineitä kumpikin. Miksei autokauppias voisi siis myydä ihan hyvä polkupyöriä? Varmasti voisikin, mutta autoja työkseen myyvä tuntee nimenomaan autot, polkupyöriä kaupitteleva taas pyörät. Tässä syy, miksi minäkään en lähde neuvomaan ihmisiä asioissa, joissa en koe olevani asiantuntija.

Saan nimittäin erittäin usein kysymyksiä ja toiveita, että suunnittelisin ja jakaisin treenejä myös raskaana oleville tai synnyttäneille. Näitä pyyntöjä tulee viikottain useampia.

Tämän takia en neuvo raskaana olevia

Joudun valitettavasti kieltäytymään pyynnöistä. Yksi syy on se, että minä en ole asiantuntija raskausajan liikunnassa. Olen haka kotitreenien, circuittien ja coretreenien suunnittelussa ja ohjaamisessa, mutta vain ns. normaalitilanteessa oleville. Siksi en lähtisi neuvomaan ”turvallista ja sopivaa treeniä odottavalle äidille tai juuri synnyttäneelle”.

Toiseksi olemme kaikki yksilöitä. Jotkut juoksevat, pomppivat ja vetävät punttia laskettuun päivään asti, toiset taas eivät pysty edes käymään kävelylenkeillä odotusaikana. Ja entäpä synnytyksen jälkeen? Jollain saattaa mennä vuosi, ja ylikin synnytyksestä toipuessa, kun taas toiset palaavat muutaman viikon kuluessa vanhojen treeniensä pariin.

Tein itse KAIKKI virheet, mitä kuvitella voi

Liikunta on hyödyllistä ja tärkeää myös odotusaikana, ja onneksi useimmat liikkuvatkin läpi raskauden. Kun itse sain omat lapseni lähes vuoden välein, en kuitenkaan osannut varautua siihen, miten raskaus vaikuttaa minun kehooni ja mieleeni. Aiemmin aktiivisesta tulikin sohvaperuna.

Ensimmäisen odotusajan voin loistavasti, ja olin itseasiassa vielä synnytyspäivänä puolentoista tunnin reippaalla kävelylenkillä. Toisen lapsen odotusaikana liikunnasta ei tullut mitään. Kivut olivat niin kovat, että jouduin itkien soittamaan Jaakon hakemaan minut kerrankin kesken kävelyn 500m päästä kotoamme. Ajatuskin treenistä tuntui utopistiselta.

Synnytysten jälkeen en saanut (tai osannut kysyä) neuvolasta minkäänlaisia ohjeita siihen, miten tai milloin palata turvallisesti takaisin treenien pariin. 12 vuotta sitten neuvolassa ja äitipalstoilla puhuttiin vain lantionpohjanlihaksista. Kukaan ei kertonut, mistä johtui nyrkinmentavä rako vatsalihasteni välissä, tai miksi vatsani nousi pyramidin muotoon, kun yritin tehdä istumaannousuja.

Minulla oli paha vatsalihaserkauma, tajusin sen vasta jälkikäteen. Silti jumppasin ja juoksin, kuten aina ennenkin, ja todennäköisesti pahensin tilannetta entisestään. Vatsani palatuu tuskin koskaan täysin ennalleen.

Nykyään aktiivisesti treenaavat osaavat vaatia – ja saavat – neuvoja

Nykyään tilanne on onneksi parempi, tai korjatkaa, jos olen väärässä. Äitiysfysioterapeutteja on enemmän, ja ymmärtääkseni tuoreet äidit ovat ottaneet heidän palvelunsa hienosti vastaan. Kuntoilu ja treenaus aloitetaan maltilla ja oikeilla liikkeillä, ei suoria vatsalihaksia jumppaamalla, niin kuin minä tein.

Itse olisin kaivannut tällaista ohjeistusta; ammattitaitoisen ihmisen neuvoja, joka tuntee juuri minun erityisalani: odotuksen ja synnytyksen. Minä jaan jatkokssakin mielelläni treeniohjeita, jumppavinkkejä ja -videoita. Ohjaan, valmennan ja vedän circuitteja ja coretreenejä. Raskaanaoleville tai juuri synnyttäneille en kuitenkaan halua lähteä suunnittelemaan jumppia tai treenejä, koska ne eivät ole ominta alaani.

En tietenkään toivo kenenkään tekevän samoja virheitä, kuin itse tein, ja siksi vinkkaan mielelläni kaikille kysyjille tällaisia ammattitaitoisia, raskausajan ja synnytyksen jälkeisen ajan liikuntaan erikoistuneita tyyppejä ja tahoja. Suosittele vaikkapa tuohon alle kommentteihin!

Tämän takia en siis ostaisi autokauppiaalta pyörää, vaan menisin sinne pyöräliikkeeseen! Kyselisin ja vertailisin. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin kuunnella omaa oloa, erityisesti raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Minulla oli niin kova hinku päästä treenaamaan, ettei edes housuihin lirahteleva pissa ja kymmenen sentin päässä toisistaan olevat vatsalihakset tätä estäneet. Voi kunpa olisi ollut parempaa tietoa!

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Meikittä töissä!!

Tuu someen: @ansaivo

Kommentit (8)
  1. Eve/Pinkkiä piiperrystä
    17.4.2020, 18:47

    Itseä oikein ärsyttää että valmistun liikuntalääketieteen maisteriksi ja opintoihin on kuulunut tunti, siis yksi tunti noin viidestä vuodesta naisten liikunnan erityistarpeista. Tutkimuksessakin ollaan vasta nyt kiinnittämässä huomiota edes kuukautiskierron vaikutukseen treenaamiseen kunnolla, saati sitten raskauteen ja synnytykseen. Ja en ole ainakaan löytänyt itselleni sopivaa kurssia mistä oppia aiheesta, kun en ole fysioterapeutti taustaltani.

    1. Oon niin samaa mielta juuri tuosta, etta naihin ”naisten vaivoihin” ei oo paljoa urheilumaailmassa aikaa panostettu kuin vasta ihan viime vuosina. Ma tein verkkokurssin joka keskittyi juuri vastasynnyttaneiden ja raskaanaolevien liikuntaan ja koin, etta oli todella hyva kurssi. Mutta siis jenkeista asti piti verkkokurssi loytaa! Kurssi oli mun mielesta todella kattava, ei tarvitse olla fyssari jotta pysyy mukana tai voi tehda ja koin, etta sain tarpeeksi tietoa jotta voin hyvalla luottamuksella ohjata post-natal ja pregnancy liikuntaa. Kyseessa tama kurssi: https://www.coreexercisesolutions.com/postpartum-corrective-exercise-specialist/

      Kurssin takana on Dr Sarah Duvall ja sielta sen verkkosivuilta loytyy tosi paljon tietoa ihan ilmaiseksikin aiheesta 🙂

      1. annasaivosalmi
        18.4.2020, 07:37

        Kiitos tästä vinkistä! Varmasti tulee tarpeeseen. 🙂

    2. annasaivosalmi
      18.4.2020, 07:36

      Harmillista kyllä! On kuitenkin aika yleistä, että joitain erityistarpeita meistä jokaiselle jossain vaiheessa ilmenee, ja silti halutaan liikkua ja treenata. Tässä on ilmeisesti aika iso tarve koulutukselle olemassa. Anna

  2. Suosittelen lämpimästi fysioterapeutti Mari Camut:ia. Hän on erikoistunut mm. vatsalihasten erkaumiin. Vastaanotot löytyy googlettamalla Mari Camut, mm. Terveystalo Espoossa ja Aava ja Femeda Hkissä. Erinomaisia kokemuksia!

    1. annasaivosalmi
      18.4.2020, 07:37

      Kiitos vinkistä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *