IKAALISTEN KYLPYLÄ allergisen lapsen kanssa

Ikaalisten kylpylä oli suuntana maaliskuun 23.-24.3. Leo ei ole kertaakaan käynyt kylpylässä ja vain pari kertaa hotellissakin, joten hän odotti reissua kuin kuuta nousevaa. Varasin meille tämän reissun jo marraskuussa, kun silmiin osui hyvä Black Friday -tarjous ja veronpalautukset olivat tulossa juuri hetkeä myöhemmin, niin oli mahdollisuuskin varata keväälle irtiotto arjesta. Ikaalisten kylpylä on nykyään Scandicin hotelleja ja se toki nostaa aina luottavaisuutta jotenkin, kun kyseessä on “tunnettu” hotelliketju. Jotenkin ajattelee, että heillä asioiden olisi sujuttava.

Lähtemiseen liittyy aina omanlaisensa stressi, kun reissuun lähtee moniallergisen lapsen kanssa: mm. saako paikan päältä ruokaa, toimiiko asiat luvatusti, mitä kaikkia ruokia pakkaan mukaan, tapahtuuko vessavahinkoja tavallista enemmän jännityksen vuoksi, tarvitaanko omat lakanat varmuudeksi mukaan, reagoiko lapsi kylpylän veteen miten ja kuinka suurella lääkepakkauksella lähdetään reissuun?

ENNEN MATKAA

Varauksen tehtyäni otin yhteyttä sähköpostitse ja kyselin allergiahuoneen mahdollisuutta. Se järjestyi ilman mitään ongelmia ja kuittaus viestiini taisi tulla peräti samana iltana. Nyt en löytänyt millään tietoa, että mitä heidän allergiahuoneensa tarkalleen tarkoittaa ja pitää sisällään, vaikka kuinka yritin selailla sivustoa. Itselleni se kuitenkin tarkoittaa huonetta, jossa ei ole kokolattiamattoa, kukkasia eikä ole yöpynyt eläimiä ennen meitä. Lähinnä, että se on tarkoitettu allergiselle ja astmaattiselle ihmiselle, yrittäen tehdä olosuhteet heille sopiviksi.

Ennen matkaa olin yhteydessä myös toiseen ja kolmanteen kertaan, kun aloin selvittämään onnistuuko Leon saada mitään syötävää hotellista; päivällisellä tai aamupalalla. Muutaman sähköpostin jälkeen lapselleni oli luvattu päivälliselle parsakaalia sekä lohta ja aamupalalle hirssipuuroa sekä Bonnen sosetta. Kumpikaan aamupalaan tarvittavista raaka-aineista ei kuulunut heidän valikoimaansa, mutta niitä luvattiin järjestää. Olin todella optimistinen ja tahdoin uskoa tässä kohti kaiken sujuvan, mutta pessimisti sisälläni tiesi että eväät on silti pakattava. Ihmisten kokemukset esim. Allergialasten FB-ryhmässä ei ollut kovin hyviä kyseisen hotellin ravintolasta ja se vaikutti pessimistisyyteni kasvuun. Halusin kuitenkin uskoa, että luvattu onnistuisi.

Ennen matkaa täytyi myös tehdä lihapullia, koska ne on helpoimpia reissun päällä. Ja kaupasta haettiin pillimehua, sosetta ja muuta, jotta evästäkin on varmuudeksi riittävästi mukana. Myös apteekissa jouduin juoksemaan, jotta mukana oli kaikkia lääkkeitä yllinkyllin.

PAKATAAN, KUIN OLTAISIIN AINAKIN VIIKKO

Meiltä kotoa katsottuna Ikaalisten kylpylä sijaitsee noin kahden tunnin ajomatkan päässä. Joten ruokaa on pakko olla sen verran, että koko reissun pärjää tarpeen vaatiesssa. Yhteen kassiin pakattiin murot, soseet, puurohiutaleet sekä kuivatut päärynät ja kylmälaukkuun peura-lihapullia, pillimehua, pensasmustikkaa sekä vadelmia. Lääkkeitä varaan aina yli tarpeen, koska ikinä ei voi tietää vaikka matka venyisikin syystä tai toisesta, osalle lääkkeistä tapahtuisi reissun päällä jotain tms. Enkä tahdo joutua metsästämään apteekkia vieraassa paikassa. Joten lääkkeetkin saivat oman kassin. Lääkkeiden ja ruokien muovikassit yhdistettiin yhteen kestokassiin, jotta kantaminen olisi helpompaa. Yhteen kassiin pakattiin ulkovaatteet ja treenikassiin kaikki loput. Joten meillä oli Leon kanssa kaksi kestokassia, isohko treenikassi, kylmälaukku ja lisänä vielä yksi kangaskassi, kun lähdimme yhden yön reissulle.

IKAALISTEN KYLPYLÄ

Menimme Tampereen kautta; siellä oli Gugguun-muuttomyynti ja Ratinan -kauppakeskuksessakin oli alennusmyyntejä tarjolla. Gugguulta mukaan tarttui yhdet housut, paita ja uimashortsit, Ratinasta Reiman välikausikengät -50% hintaan. Leo söi Ratinassa omia lihapullia lounaaksi ja jälkiruoaksi haettiin pensasmustikoita kaupasta. Leikkimässäkin käytiin leikkipaikoilla, jotta hiukan pääsi touhuamaan ennen kuin jatkoimme matkaa. Sieltä ajelimme sitten rauhassa kohti Ikaalista.

Olimme kylpylä-hotellilla jo klo 14 aikoihin ja saimme jo silloin huoneemme, koska huone sattui olemaan valmis. Sisäänkirjautuminen alkaa oikeasti klo 15 vasta, mutta tällä kertaa sen sai kysymällä aiemmin. Olimme Leon kanssa valmistautuneet, että ulkoilemme ensin hetken, jos emme saa heti huonetta.

Meillä oli perhehuone, jossa oli parvi ja iso parveke. Leo otti parven omakseen heti, kun ovesta sisälle päästiin. Kengät lensi pitkin ja takki jäi keskelle huoneen lattiaa, kun tuo 3,5-vuotias bongasi portaat yläkertaan. Siellä Leo nukkui kanssani yön; siellä oli kivasti kaksi sänkyä. Siellä myös leikittiin ja touhuttiin monet tovit, koska olihan se nyt upeaa päästä yläkertaan ja kurkkia sieltä “kaltereiden” takaa alas. Joten huone oli todellakin suuri yllätys, hyvällä tavalla!

KAIKILLE RUOKAA

Ikaalisten kylpylä ja heidän ravintolansa todellakin onnistui tekemään Leolle ruokaa illalle sekä aamulle. Uskomatonta! Lapselleni sopii muutama hassu ruoka-aine ja silti heidän onnistui tehdä hänelle kahdelle aterialle ruoat, joista ei oireiltu. Ei siihen riitä sanat eikä siihen riitä kiitollisuus, mitä kokee tällainen laajasti allergisen äiti näistä onnistumisista.

Joillekin ruoan saaminen kaikkialta on itsestäänselvää ja silloin tuskin voi ymmärtää niitä fiiliksiä, mitkä nämä hetket meissä herätti. Meille se ruoan saaminen ei kuitenkaan ole mitenkään itsestäänselvää vaan se on liki luksusta. Aamupalalle oli luvatun lisäksi järjestynyt myös pensasmustikat, joka oli iloinen yllätys. Ikaalisten kylpylä todellakin onnistui ja en voi kehua heitä tarpeeksi, koska sanat eivät riitä.

Gluteenittomasta pöydästä tuli myös napattua kuva, koska ainakin pintapuolisesti se näytti aika mukavan kattavalle. En tutkinut pöytää tarkemmin, koska itse en gluteenitonta tarvitse, mutta näin allergia-elämää aikansa eläneenä tällaiset aina kiinnitää kummasti huomion ja oli ihana huomata näinkin laaja pöydällinen gluteenitonta. Tiedä vaikka omakin lapseni joku päivä saisi tuollaiselta pöydältä syödä jotakin!

KYLPYLÄ

Kävimme uimassa lauantai-iltana sekä sunnuntai-aamuna. Vettä oli monessa paikassa kehuttu lämpimäksi, mutta mielestäni se ei ollut aivan niin lämmintä. Kyllä siellä tarkeni, mutta ei se kyllä niin erityisen lämmintä ollut. Lapsille oli parikin eri allasta, joissa oli matalaa ja leluja tarjolla. Leo viihtyi paremmin syvemmässä vedessä, sylissä matkustaen ja uskaltuipa hän monen monta kertaa liukumäkeenkin! Kotona tuota lasta ei saa suihkuun melkein millään, mutta kylpylän altaissa kyllä viihtyi.

Leo tuntui hiukan reagoivan veteen ihollaan, mutta aika nopeasti sekin helpotti. Onneksi! Ja vauva-aikaan verrattuna Leokin oli oppinut polskimaan suu kiinni, joten suuhunkaan ei enää päätynyt niin paljoa vettä. Kivat altaat kaikkinensa ja kyllä meidät saisi sinne uudelleenkin lähtemään polskimaan!

LEIKKIPAIKKA

Ikaalisten kylpylästä löytyi myös lapsille oma leikkihuone, jossa käytiin sunnuntai-aamun uintien jälkeen hetki touhuilemassa.

YHTEENVETO

Ikaalisten kylpylä oli oikein mukava paikka, altaat oli hyvät, ruokailut onnistui ja henkilökunta älyttömän ystävällistä. Meidät saisi sinne koska tahansa uudelleen ja kyllä Leo jo kyselee kovasti, että koska voidaan varata uudestaan sieltä huone ja mennä taas Ikaalisten kylpylään uimaan. Joten yhteenvetona voisi todeta, että oikein mukava ja onnistunut reissu!

Tällaisia pieniä irtiottoja arjesta täytyy yrittää jatkossakin ottaa, koska tämä teki todellakin hyvää. Eikä sen edes tarvitse olla mitään suunnattoman suurta vaan joku pienempikin riittää.

Lisää hotellista löytyy Ikaalisten kylpylän omilta sivuilta.

hyvinvointi onnellisuus perhe
Kommentit (8)
  1. Teillä vaikutti olevan kaikinpuolin hyvin onnistunut reissu. Ihana kuulla, että lapsen ruokailuasiat sujuivat noin vaivattomasti 🙂

1. Elina //Vauhtihirmun elämää
      4.4.2019, 16:15

Se on kyllä uskomatonta, kuinka upeasti ne sujui! 🙂

2. Leikillistä
    2.4.2019, 14:09

Ihana kuulla, että teillä oli onnistunut reissu! Meillä ei lapsella ole kuin kymmenkunta epäsopivaa, mutta silti etenkään aamiaiselta ei yleensä löydy hänelle syötävää, eikä tieto allergioista ole aina mennyt perille, vaikka minulle olisi vastattu, että sopivaa syötävää järjestyy. Täytyy meidänkin joskus vierailla Ikaalisissa. 🙂

1. Elina //Vauhtihirmun elämää
      4.4.2019, 16:12

Mäkin olen niin kamalasti kuullut näitä, ettei olekaan ollut vaikka luvattu jne, niin aika skeptiseksihän se vetää. Mutta onneksi välillä tulee näitä erinomaisia kokemuksia, jotka palauttaa sitä uskoa asioiden toimivuuteen 🙂