Riita poikki – neljä tapaa estää suhdetta tuhoava riitely

Kuvassa on kyltti, jossa lukee "Dead end".
Riidan katkaiseminen kannattaa, jos vaihtoehtona on suhdetta, itseä tai toista satuttavaan umpikujaan joutuminen. Kuva: Unsplash

Usein perheneuvontaan hakeutuvien parien ensimmäinen tehtävä on katkaista parisuhdetta vahingoittava kierre ennen kuin päästään sen hyvän äärelle, mitä suhteessa on. Monilla siihen liittyy suhdetta tuhoavien riitojen lopettaminen. Riidalla tarkoitan tässä nyt sellaista tilannetta, jossa kumpikin osapuoli tietää, että tästä ei seuraa enää mitään hyvää. Riidassa ei ole enää kyse keskustelusta, vaan hyökkäämisestä, puolustautumisesta ja lamaantumisesta.

Usein nämä suhdetta rikkovat riitakuviot ovat toistuvia ja niin tuttuja, että kumpikin tietää varsin hyvin, miten tämä kaikki hoidetaan huonosti. Kumpi tahansa osaisi kirjoittaa käsikirjoituksen siitä, miten kaikki tapahtuu. Yllättävän usein puolisoilla on kokemus, että niissä tilanteissa ei ole vaihtoehtoja, tai että ainakaan itse ei voi toimia toisin. Siksi toisin toimimista odotetaankin vain siltä toiselta. Jos molemmat jäävät odottamaan toisen toisin toimimista, niin mikään ei varmasti muutu.

Nämä vinkit eivät ole siis kumppanillesi, vaan sinulle. Onnellisessa tilanteessa voitte yhdessäkin miettiä ja arvioida näitä eri keinoja:

1) Aikalisä

Kun huomaat, että oma kykysi kuunnella toista tai ilmaista itseäsi alkaa huonontua, kerro tästä kumppanillesi. “Hei, nyt huomaan, että en pysty kuuntelemaan enempää tällä kertaa. Aivoni ovat jo ihan täynnä. Voisimmeko jatkaa huomenna?” Tai “Nyt huomaan, että en tässä tunnetilassa pysty enää sanomaan mitään rakentavaa tähän asiaan. Voisinko nukkua yön yli ja kertoa sitten ajatuksistani lisää?”  Aikalisän pyytäjän vastuulle jää luonnollisesti myös palata asiaan, jos hän niin lupaa.

2) Minä-viestit

Olen kuullut joskus neuvon, että mitä vihaisempi olet, sitä enemmän puhu itsestäsi. Äärimmilleen vietynä harjoituksena voi jopa kokeilla sellaista, että ei käytä yhtään sinä-sanaa ollessaan kiihtyneessä mielentilassa. Miten tällainen menettely muuttaisi riitojanne?

3) Kehopuhe

Yksi tapa jarruttaa tunteiden ja sananvaihdon kiihtymistä on kääntää huomio omaan kehoon ja havainnoida, mitä omassa kehossa nyt tapahtuu. Miten hengitykseni kulkee, miten sydämeni pamppailee, missä päin kehoa tunnen rentoutta tai kireyttä? Pelkkä tutkiva ja hyväksyvä havaintojen tekeminen ja niistä toiselle kertominen auttavat jarruttamaan kehon ja mielen kierroksia, vaikka mitään ei yrittäisikään muuttaa.

4) Tarpeen tarkistus

Meillä on usein väärinkäsityksiä siitä, mitä toinen tarvitsee tai mikä hänelle olisi hyväksi. Silloin voi olla hyvä tarkistaa, että tarvitseeko toinen nyt pelkkää kuuntelua, rohkaisua  tai ehkä ratkaisuja ja toimintaa? Toisaalta kannattaa tarkistaa, että on ilmaissut itse oman tarpeensa riittävän selkeästi: “Hei, minä en nyt kaipaa ratkaisuja. Voisitko vain kuunnella, niin oloni helpottuu kyllä?” Tai: “Minä tarvitsen nyt hengähdystauon ja lasillisen vettä.” Tai: “Voisitko vain halata minua ja olla hiljaa?”

On varmasti muitakin hyviä keinoja suhdetta tuhoavan riidan pysäyttämiseksi. Usein pienikin muutos käsikirjoituksessa voi auttaa koko kuvion muuttumista. Kannattaa kokeilla hassujakin ideoita, sillä niiden kautta voi oppia lisää itsestään ja toisesta. Anjalla on hyviä vinkkejä omien riitelytapojen kartoittamiseen.

Rohkaisevin terveisin,

Sini

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *