Piia Pajunen
Piia Pajunen

MITEN VÄLTTÄÄ TYHMYYDET AUTOKAUPOILLA?

Kaupallinen yhteistyö: OP Vakuutus Oy


Autokaupoilla voi selvitä joko voittajana tai joutua jälkikäteen puhahtelemaan pettyneenä huonojen valintojen ja kauppojen johdosta. Autohan ei sinänsä ole mikään tuottava sijoitus siinä mielessä, että auto ei yleensä säilytä arvoaan. Luultavasti siis joudut myymään autosi selkeästi pienemmällä hinnalla kuin mitä olet siitä alunperin pulittanut, mutta monille auto on miltei välttämättömyys esimerkiksi työn ja muun kulkemisen osalta. Osalle taas auto on myös muuten tärkeä ja rakas perheenjäsen. 😉
Miten siis välttää pahimmat sudenkuopat autokaupoilla, ja mitä ylipäätään olisi hyvä ottaa huomioon autoa ostettaessa? Yleensä sysisurkeat kaupat välttää sillä, että pidä olennaiset asiat mielessä. Fiksuilla valinnoilla voit selvitä taloudellisesti paremmalla lopputulemalla ja huristella itselle oikeasti sopivalla menopelillä seuraavat vuodet mairea hymy naamataulussa!

9 x MITÄ OTTAA HUOMIOON AUTOA OSTETTAESSA?

MERKKI JA MALLI

Merkki ja malliasiat ovat vahvoja makuasioita, jotka saattavat jopa parhaimmillaan periytyä äidinmaidon mukana sukupolvelta toiselle. Merkiksi meille valikoitui pitkän pohdinnan jälkeen aluksi harkitsemamme Audin tai Mersun sijaan Volvo, jossa hintalaatusuhde sekä turvallisuus yhdessä brändin kanssa tuntuivat kohtaavan meidän kohdalla parhaiten.
Mallia valittaessa on hyvä pohtia, miten kyseinen menopeli soveltuu omaan arkeen ja käyttötarkoitukseen. Meidän tapauksessa ykkösvaatimuksena oli viistoperäinen malli, jonka perätilassa on riittävästi säilytystilaa sekä kooltaan riittävän kompatki auto, jonka saa helposti pysäköityä ahtaaseen autohalliin kaupunkiympäristössä. Lisäksi takapenkillä oli myös oltava riittävästi tilaa, jotta porukaa ja rompetta saa tarvittaessa pakattua matkaan. Volvon V40 olikin napakymppi näihin vaatimuksiin.

VUOSIMALLI

Uuden auton arvo putoaa yleensä nopeasti, ja muutamankin vuoden vanhempia malleja voi saada reilusti ihkauutta ja tuliterää menopeliä edullisemmin. Myös selkeästi vanhemmissa autoissa taas teknologia voi olla osittain jo melko vanhentunutta, kuluvia osia pitää käydä vaihdattamassa ja vikoja voi esiintyä helposti enemmän, kun autoa on käytetty pidempään. Myös uudemmat automallit voivat olla usein ekologisempia, eli päästöt ja kulutus saattavat olla pienempiä saman mallin sisällä.

AJOKILOMETRIT

Mitä vähemmän autolla on ajettu, niin sitä enemmän yleensä on hintaa. Toisaalta mitä enemmän niitä ajokilometrejä on jo kertynyt mittariin, niin auton monet kuluvat osat sekä moottori ovat jo kuluneempia, mikä voi ilmentyä jälkikäteen hintalappuna huoltamon puolella. Me itse etsimme autoa, jolla olisi ajeltu noin 60-100 000 kilometriä, jotta päästäisiin hyvään kompromissiin käytön tuoman hintalapun laskun sekä kulumisen kohdalla.

AUTOMAATTI VS MANUAALI?

Tämäkin on vahva makuasia. Aikaisemmat automme ovat olleet manuaaleja, mutta halusimme molemmat miehen kanssa vaihtaa nyt automaattiin. Etenkin keskustassa liikuttaessa automaatti on paljon miellyttävämpi, sillä vaihdekepin ja kytkimen kanssa joutuisi pelamaan liikevaloissa ja ruuhka-aikoina melkoisen tiuhaan.

DIESEL, BENSA, HYBRIDI VS SÄHKÖ?

Bensa vai diesel? Polttomoottori, sähköauto vai hybridi? Siinä vasta kysymys! Erilaiset hybridi- ja sähköautot ovat yleistymässä kovaa vauhtia, ja latausverkosto kehittyy koko ajan. Itse valitsimme vielä toistaiseksi polttomoottorin, ja etsimmekin alunperin bensa-autoa, mutta päädyimmekin lopulta dieseliin silmille osuneen osuvan vaihtoehdon myötä.
Diesel-autosta joutuu maksamaan enemmän käyttövoimaveroa, mutta tämä voi puolestaan enemmän ajavilla tulla lopulta edullisemmaksi, sillä dieselin litrahinta on halvempaa ja auto kuluttaa vähemmän. Hirveän suurta eroa ei näiden bensan ja dieselin välillä loppujen lopuksi ole, jos auto muuten on juuri sopiva tarpeisiisi, ja putputtelet auton ratissa menemään kohtuullisen normaalisti kilometrejä mittariin.

LISÄVARUSTEET

Onko sinulla erityisiä toivomuksia tai tarpeita lisävarusteiden puolelta? Navigaattori, peruutustutka, peräkoukku tai laadukkaat äänentoistot voivat olla toisille selkeästi olennaisempia ja jopa ratkaisevia asioita auton valinnassa. Meillä alunperin oli vahvana toiveena muistiominaisuudella varusteltu sähkösäädettävä penkki, sillä kun kaksi täysin eri mittasuhteilla varusteltua kuskia vuorottelee kuljettajan penkillä, niin tämä olisi ollut näppärä. Bongattiin silti muutoin osuva auto ilman tätä, mutta ehkä tässä kompensoi hieman laadukkaampi äänentoisto ja peruutuskamera.

RENKAIDEN KUNTO JA YLEINEN SIISTEYS

Uusiin renkaisiin saa sujahtamaan helposti useita satoja euroja, joten olisi hyvä, mikäli auton mukana tulevilla renkailla voisi ajaa vielä kauden tai kaksi. Auton yleinen siisteys ja naarmut kannattaa myös tarkistaa ennen ostopäätöksen tekemistä.

RAHOITUKSEN HANKKIMINEN

Rahoitustarpeen kohdalla rahoitusta hankittaessa on syytä hieman vertailla eri rahoitusvaihtoehtoja. Meillekin tarjottiin eri tahoilta jopa 5%-yksikön eroja korkojen kohdalla, ja näistä eroista kertyisi lopulta todella iso summa. Isoimman koron kohdalla olisimme siis joutuneet maksamme yhtä paljon korkoja kuin yli kymmenkertaisesta asuntolainastamme maksamme. On myös hyvä huomioida, että lainan koron lisäksi tulee vastuullesi myös tilinhoitomaksu sekä avausmaksu.

AUTOVAKUUTUS

Käytössä olevalla autolla lakisääteisenä on liikennevakuutus, josta vahingon sattuessa voidaan korvata vastapuolen vahinkoja ja kaikkien osapuolten henkilövahinkoja. Tämän päälle voi olla hyvä tarkastella myös kaskovakuutusta, joka vahinkotilanteissa kattaa omalle autollesi tapahtuneita vahinkoja. Etenkin vähänkään arvokkaamassa autossa tämä voi tulla todella tarpeeseen, ja usein myös rahoitusta autoon hakiessa edellytyksenä on kaskon hankkiminen.
Kaskoissa voi olla suuriakin eroja, joten on syytä tarkastella mm. millaisia omavastuita, erikoisempia korvaustilanteita ja hyödyllisiä palveluita niihin kuuluu. OP Vakuutuksen kaskovakuutus sisältää mm. OP Korjaamomestari-palvelun, joka hoitaa korjaamolla autosi korjaukseen ja vahinkoilmoituksen tekemiseen liittyvät asiat. Autovahingon sattuessa voit suoraan hurruutella korjaamomestarin luokse, jossa hommat hoidetaan vauhtiin, mikä helpottaa prosessia kummasti!
tyhmyydet autokaupoilla
Meillä itsellämme on OP Vakuutuksen laajin Superkasko lisäturvilla, jossa korvattavan vahingon tai teknisten vikojen keskeyttäessä matkan saamme myös sijaisauton käyttöömme toimitettuna vahinkopaikalle ilman omavastuuta. Voit tutustua OPn vakuutusvalikoimaan ja laskea omalle autollesi sopivan vakuutusturvan sekä tarkistaa itseäsi lähimmän OP Korjaamomestari- palvelua tarjoavan kumppanin TÄÄLTÄ.
Vakuutukset myöntää OP Vakuutus Oy

Muikeaa maanantaita joka ratin taakse!

TSEKKAA MYÖS:
Millainen auto ostetiin? Paljon auto maksoi?

EDELLINEN JUTTUNI:
Fiksuin rasvanpoltto? Makeutusaineet? Meitsi vastaa!

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

Kommentit (3)

  1. Deisi

    Apua! Onko tämä kirjoitettu joskus 80-luvulla. Kuka oikeasti valitesee nykyään pelkästään dieselin ja bensan välillä? Käytettynä saa nykyään myös hybridi autoja niin kaasulla, kuin sähköllä, sekä ihan sähköautoja. Niitä kaikkia voi tankata aika laajalla alueella Suomessa, joten perinteinen, kun käyn aina silloin tällöin Rautavaaralla, Kainuussa, sekä Toholammella ei ole enää syö olla harkitsematta vaihtoehtoa polttoaineelle.
    Paras lisävaruste mitä voit ottaa Suomessa autoon on lohkolämmitin. En tiedä miksi tälläisiä autoja on ikinä tuotu Suomeen ja kukaan on niin ostanut, mutta yllättävän monelta löytyy auto ilman lohkolämmitintä.
    Harvinaisen saneltu kaupallinen yhteistyöpostaus oli sinulla nyt 🙁

    1. Piia Pajunen

      Ihan omien näkemysten mukaan ja omin sormin näpyttelemällä tämä on kirjoitettu, ja eihän vakuutusyhteistyökumppani siitä hyötyisi millään tavalla, että toisinko esille vain rajatuuja autojen ominaisuuksia. En siis täysin päässyt kiinni tähän ajatukseen, että miten tämä johtuisi kaupallisesta yhteistyökumppanista vakuutustoimialalla.
      OP Vakuutus Oy kyllä tarkisti tuon vakuutusosion paikkansa pitävyyden ihan lakisääteisistä syistä, että vakuutusten ominaisuudet pitivät paikkaansa. Toki näkivät he etukäteen myös muun tekstin, mutta lähtökohtaisesti kaupallisella yhteistyökumppanilla ei ole oikeutta sanella tekstejä valmiiksi, ja A-lehtien kautta tulevissa yhteistöissä teksti lähetetään tarkistukseen ainoastaan lakisääteisten syiden vuoksi tarvittaessa (rahoitusala, vakuutusala tms.).
      Eli tämä on ihan minun kirjoittamani ja puolisoni kanssa nämä osa-alueet yhdessä pohdittiin, eli me tässä taidetaan olla 80-luvulta eikä kaupallisuudella ollut tähän mitään asiaa, eli voit kauhistella kyllä vain minua, sillä tätä postausta ei ole kukaan minulle sanellut eikä nostamasi pointit johtuneet millään tavalla kaupallisuudesta. Tämän postauksen olisin voinut kirjoittaa ihan yhtä hyvin ilman vakuutusosiota jo aiemmin, sillä itselleni auton ostaminen oli täysin vieras alue ennen kulunutta kesää, jolloin tämä tuli ajankohtaiseksi.
      Tuo olisi kyllä ollut hyvä pointti lisätä nuo hybridivaihtoehdot tai sähköautot mukaan, mutta meillä ei käytännön syistä niitä otettu omaan harkintaan tämän auton kohdalta (kävi siis kyllä mielessä). Esimerkiksi meillä molemmilla on Tesla ollut salaa haaveissa, jos tulevaisuudessa tämän hankintaan olisi varaa. Nyt kun tämän vaihtoehdon toit esille, olisi ollut ihan asiallinen vaihtoehdo tuoda postaukseen mukaan, mutta valitettavasti kaikissa teksteissä ei pysty/muista aina ottamaan ihan joka asiaa esille.
      Mielestäni silti tärkeintä eri tietolähteissä on, että jos hybridi- ja sähköauto on itselle olennaisia kriteereitä (tai nousee muualta käsin esille), niin tämänkin postauksen ajatuspohjaa voi soveltaa omiin ideoihinsa ja tarpeisiinsa. Olennaisena itse pidän aina kaikessa informaatiossa sitä, että ajatuksia syntyy ja tietoa sovelletaan aina omiin tarpeisiin, vaikkei kaikkia vaihtoehtoja aina valmiiksi tuotaisikaan pöydällä esille. Ja tuo lohkolämmitin on muuten todella kova täällä Suomessa! 🙂

      1. Piia Pajunen

        Ja oli muuten sen verran hyvä lisä, että täytyy lisätä tuo hybridi- ja sähköauto tähän postaukseen!

      Comments are closed.