Kirsin Kuntopiiri
Kirsin Kuntopiiri

Fitbit Alta HR aktiivisuusranneke / sykemittari on hyvä treenimotivaattori

”Feed me some steps” ilmoittaa uusi aktiivisuus- ja sykerannekkeeni Fitbit Alta HR, ja taas mennään! Polvi ylös, kanta peppuun, haara-perus, kunnes mittari värisee ja ilmoittaa ”Crushed it”! Jes, tunnin tavoite täynnä! Olen ihan koukussa tähän uuteen ”personal traineriini”, joka mm. potkii tunneittain tuolilta ylös, mittaa automaattisesti koko ajan sykettäni ja tarkkailee yöllä untani.

Tässä pienessä rannekkeessa on uskomattoman paljon toimintoja.

Sain Fitbitin Alta HR aktiivisuusrannekkeen / sykemittarin reilu kuukausi sitten blogini kautta testikäyttöön. Olin juuri ostanut itselleni synttärilahjaksi Polarin perinteisen sykemittarin, ja pohdin ostovaiheessa, valitsenko perinteisesti sykevyöllä toimivan mittarin vai ranteesta sykettä mittaavan laitteen.  Päädyin silloin perinteiseen malliin, mutta hieman jäi kutkuttamaan ranteesta sykettä mittaava mittari. Olin siis mielissäni tarjotusta yhteistyöstä, sillä sain hyvän tilaisuuden vertailla kahden erilaisen ja eri merkkiä olevan mittarin ominaisuuksia. Asiakkaillekin on helpompi suositella erilaisia mittareita, kun ne ovat itselle tuttuja. (Bloggaukseni Polarin M400:sta löytyy täältä.)

Fitbit Alta HR

Mittari kuin koru

Ihastuin heti Fitbit Alta HR aktiivisuusrannekkeen pieneen kokoon. Voiko näin siro ja nätti mittari mitata sykettä ranteesta, ihmettelin. Tyylikkyyttä lisäsi se, että mittariin on saatavilla vaihdettavia rannekkeita. Valitsin vaihtorannekkeeksi ruskean, nahkaisen rannekkeen, sillä mielestäni sen kera aktiivisuusranneke näyttää tyylikkäältä kellolta. Työssäni personal trainerina ei häiritse perinteinen, iso sykekello ranteessa, mutta työn ulkopuolella kun pukeutuu ”normaalisti”, riitele valkoinen Polarin kelloni asujen kanssa. Fitbitin nahkainen ranneke on puolestaan melkein kuin koru.

Vaihtorannekkeen vaihtaminen käy käden käänteessä. Treeneissä pidän mittarin omaa mustaa ranneketta ja muutoin ruskeaa nahkaranneketta.

Tavoitteet täyteen

Aloitin rannekkeen testauksen asentamalla Fitbitin sovelluksen puhelimeeni. Vaikka välillä kiroan älypuhelimia (milloin mikäkin sovellus piippaa, aina pitää olla tavoitettavissa, ja joillakin tuntuu kasvavan puhelin kädessä kiinni..), niin silti taas tällä kertaa ihastelin sitä, miten helposti rannekkeen aktivointi, jne. sujui langattomasti puhelimen kautta.

Määrittelin omalle Fitbit-tililleni omat tavoitteeni, esimerkiksi sen, kuinka monta askelta päivässä haluan saavuttaa (tavoitteeni on 10 000 askelta), kuinka monta treeniä on tavoitteena tehdä viikossa (asetin tavoitteeksi viisi treeniä), kuinka monta tuntia yössä on tavoitteenani nukkua, jne. Mahdollisuus on myös mm. asettaa painonpudotustavoite ja päivittäinen liikuntaminuuttitavoite.

Kello kertoo, kun tavoite tulee täyteen, mutta tarkemmin päivän kulun voi tarkistaa puhelimesta synkronoimalla kellon ja puhelimen langattomasti.

Mittari ilmoittaa, kun tavoitteet täyttyvät ja muistuttelee, jos vielä pitää tehdä töitä tavoitteen saavuttamiseksi. Jokaiselle tunnille pitäisi kerryttää 250 askelta. Lähes joka tunti mittari ilmoittaakin kymmentä vaille tasan, että vielä on askeleita haalittavana kasaan. Hui, miten vähän arjessani tuleekaan otettua askeleita! En ollut ollenkaan kuvitellut, että tarvitsisin aktiivisuusranneketta, mutta niinpä vain tarvitsen.

Mittarin näytölle ilmestyvät muistutukset ovat hauskoja, esim. ”Go go! Go for 250 more!” Ja kun tavoite tulee täyteen, mittari toteaa vaikkapa: ”Easy peacy!” Motivointitekstit vaihtelevat, ja kun 10 000 askelta (päivittäinen askeltavoitteeni) tulee täyteen, mittari värisee ja ruudulla on ”ilotulituksia”. Hauskaa, miten tällaiset pienet asiat voivatkin tuoda hyvää fiilistä ja motivoida!

Tässä erään viikkoni yhteenveto.

Mittariin saisi yhdistettyä myös tekstiviestit, puhelut ja kalenterin muistutukset, mutta en halunnut yhdistää niitä, koska haluan välillä olla ”tavoittamattomissa”.

Fitbit Alta HR unikaverina

Fitbit seuraa myös yön aikaista unta. Mittari päättelee mm. sykevälivaihtelusta ja kiihtyvyysanturin datasta eri univaiheet. Tieto on siis tarkempaa kuin mitä esimerkiksi oma mittarini Polarin M400 antaa. On hauskaa seurata, miten paljon yöhön on sisältynyt kevyttä unta, syvää unta, REM-unta ja hereillä oloa. Hereillä olo pätkät ovat ainakin menneet yksiin sen kanssa, milloin olen ollut hereillä.

Eri univaiheiden prosentuaalisia osuuksia voi verrata oman ikäluokan keskimääräisiin osuuksiin. Hieman huolettavaa on se, että oma syvän unen määrä ei yllä juuri koskaan oman ikäluokan määrään. Olen aikaisemmin kirjoitellut uniongelmistani, jotka valitettavasti jatkuvat edelleen.

Fitbit Alta HR päättelee yön aikaiset univaiheet mm. kiihtyvyysanturin ja sykevälivaihtelun perusteella. Mielenkiintoista!

Lisää tsemppiä yhteisöstä, haasteista, sekä personal trainerista

Fitbitin sovelluksesta löytyy myös Fitbit-yhteisö, sekä erilaisia haasteita. Haasteita voi asettaa itselle tai haastaa kaverit, työkaverit tai perheenjäsenet. En ole näitä palveluja hyödyntänyt, koska koen, että mittari aktivoi minua jo tarpeeksi ilman haasteita ja yhteisöllisyyttä.  Tosin tästä on tutkimuksia, että askeleita tulee otettua 700 enemmän, jos yhteisössä on kavereita, ja jopa yli 2000 enemmän, jos ottaa osaa johonkin haasteeseen.

Lisämotivaatiota voi saada myös Fitbit ”personal trainerista”. Fitbitillä on valmiiksi luotuja ja ohjeistettuja treenejä, joita voi testailla lataamalla Fitstar aplikaation. Aplikaatiossa on myös kuntotesti, jonka avulla voi seurata kehittymistä. Testailin muutamia ilmaisia treenejä (suurin osa on maksullisia), ja ne olivat ihan hauskoja. Joskin personal trainerin puhe oli hieman monotonista ja samat tsemppauslauseet toistuivat videosta toiseen. En päätynyt ostamaan palvelua.

Kaiken yllä mainitun lisäksi Fitbitin sovelluksesta löytyy myös ruokapäiväkirja, jonka avulla voi seurata päivittäistä kalorin saantia. Täyttelin sinne huvikseni pari päivää, mutta veikkaan, että tieto oli melko suuntaa antavaa, sillä palvelusta ei löydy suomalaisten elintarvikkeiden tuotekantaa.

Fitbit Alta HR treenatessa

Rannekkeen kanssa on kätevä harrastaa liikuntaa. Ei tarvitse kiinnitellä sykevöitä, eikä muistaa laittaa mittaria käyntiin: mittari lukee liikuntasuoritukset suoraan sykkeestä ja aloittaa mittauksen automaattisesti.

Huonona puolena on se, että mittari tunnistaa vain tiettyjä lajeja, kuten kävelyn, juoksun ja pyöräilyn, eikä eri lajeja voi siis käynnistää manuaalisesti. Eikä mittari siis lue treeniksi lajeja, joissa sykkeet eivät nouse.

Tässä erään lyhyen treenini yhteenveto.

Fitbit Alta HR plussat ja miinukset

Plussaa:

  • Todella helppokäyttöinen
  • Siro ja tyylikäs
  • Paljon toimintoja
  • Pitkäkestoinen paristo (kestää noin viikon ilman latausta)
  • Mittaa automaattisesti sykettä ja aktiivisuutta koko päivän ajan
  • Mittaa yöunta ja sen eri vaiheita
  • Mittariin on vaihdettavia, tyylikkäitä rannekkeita

Miinukset:

  • Mittari lukee harjoitukset automaattisesti, eikä lue harjoitukseksi lajeja, joissa syke ei nouse.
  • Sykkeen mittaus on minulla pätkinyt välillä treenien aikana. Tosin mittari on ehkäpä ollut silloin liian löysällä.
  • Kellonaika ei näy mittarin näytöllä automaattisesti, vaan näyttöä on joko napautettava, tai kättä heilautettava, jotta näytölle syttyy valo ja samalla näkyviin tulee kellonaika. Kelloa ei siis oikein voi vilkuilla ”huomaamattomasti”. Mua tämä ainakin hieman haittaa asiakastilanteissa. 😉

Kenelle suosittelisin Fitbit Alta HR aktiivisuus- / sykeranneketta

Annan vahvan suosituksen Fitbit Alta HR –mittarille. Suosittelen mittaria henkilöille, jotka haluavat aktiivisuusrannekkeen ja sykemittarin yhdistelmän, joka on helppokäyttöinen, monipuolinen ja samalla siro ja tyylikäs. Fitbit Alta HR on myös hyvä apuväline unen seurantaan.

Jos haluat itse valita harjoitukset ja aloittaa ja lopettaa harjoitusten mittauksen manuaalisesti, ei tämä mittari ole sinulle. Todella aktiivitreenaajalle suosittelisin hieman monipuolisempaa sykemittaria, joka kertoo tarkemmin mm.treeneistä ja palautumisesta.

Treenasin Fitbitin kanssa perjantaina kotiterassilla. Ihanaa, kun ilmat ovat lämmenneet!

Mutta nyt: peppu ylös tuolista – ”It’s step a time”!

Aktiivista tulevaa viikkoa! 🙂

Terkuin, Kirsi

Kommentit (2)

  1. Minna

    Kiitos hyvästä ja seikkaperäisestä Fitbitin esittelystä. Vaikuttaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Aiemmin ollut Vivofit käytössä. Oletko testannut sykkeiden eroa Fitbitin ja sykevyöllisen urheilukellon välillä? Paljonko vähemmän näyttää ranteesta mitattuna?

    • kirsinkuntopiiri

      Moikka Minna! Eipäs ole tullut testattua! Kiitos vinkistä – taidankin testailla! 😊

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *