Vinkkejä juoksukauden avaamiseen – ja lasten urheilun suurlähettiläät

Nanna ja Martina julkistettiin Suomen Urheiluliiton lasten suurlähettiläiksi.

  Kirsi Alm-Siira esitti osuvia kysymyksiä juoksutreenin aloittamisesta talven jälkeen.

Suomen Urheiluliiton Myynnin ja PR.n tehopakkaus Tanja Finne ja harrasteliikuntapäällikkö Markku Haverinen

Päiväni paras hetki

Herkuttelua ja hierontaa

Tämä oli yksi niistä päivistä, kun valmiin tuorepuurolounaani nauttimiseen oli aikaa ruhtinaalliset pari minuuttia, meiliboksi huusi koko ajan hoosiannaa, palavereita (joita ei voinut siirtää) ilmaantui useita ja illaksi puuskutin Juliaanan kanssa minuuttiaikataulua jatkaen Kluuvikadun Glo Hotelliin Suomen Urheiluliiton ja Granon järjestämään juoksuteemaiseen iltaan. Aktiivisesta viikosta huolimatta emme halunneet ohittaa tätä tilaisuutta, koska teema kiinnosti. Ei taida nimittäin olla päivääkään, jolloin urheilu ei olisi ollut läsnä meidän perheessämme – ja tässä kuussa Julikin sai kaulaansa kuudennen SM-mitalinsa.

Tilaisuus osoittautuikin kivaksi, rennoksi ja voimaannuttaaksi tapahtumaksi. Jano sammui ja olo freesaantui samantien raikkailla makuvesillä (vinkvink lemon-mansikka on yksi parhaista makuvesimauista), mansikka-smoothiella ja marjarahkalla.

Olimme varmaan tarpeeksi nuutuneita (tai innokkaita), kun pääsimme ensimmäisten joukossa – aaaahh- niskahierontoihin. Relan hieroja antoikin palautetta, että oma niskan seutuni on erityisen jäykkä. Jep, viimeksi olen kuitenkin tehnyt niskapainotteisen joogan tänään aamulla ja eilen illalla. Ehkä pitää tosiaan hieman rauhoittaa tahtia ja tauottaa päiviä enemmän. Mikä ihaninta, Relan lahjakortti löytyi myös tilaisuuden goodie bagista, johon juuri kurkkasin.

Relahierojat oli minulle uusi, miellyttävä tuttavuus. Kannattaa kurkata, jos hieronta houkuttelee. Heillä on todella kattavasti toimipisteitä (Helsingissä 10 kpl!), joustavat ja edulliset hinnat ja loppuvuodeksi vielä huikeat tarjoukset.

Vinkkejä juoksukauden avaamiseen ja lasten urheilun suulähettiläitä

Virkistymisen lisäksi tarjolla oli hyvää infoa uuden juoksukauden alkuun. Paikka vilisi juoksun ystäviä maan kilpaurheilukärjestä harrastajiin ja suuriin oman elämänsä urheilusankareihin. Vai mitä sanoisit 60-vuotiaasta isoäidistä, joka alkoi liikkumaan ensimmäistä kertaa elämässään 5 vuotta sitten, kun vaaka näytti 120 kg ja terveys oli koetuksella. Nyt tuo upea isoäiti juoksee useita maratoneja vuodessa… tai oikeastaan sekään ei riitä, koska hän kertoi juuri uudesta hullaannuksestaan, ultramatkoista ja seuraava etappi on 80 km! Teräsnainen on myös innostanut tyttärensä puolimaratoneihin ja vävynsä rakentamaan autotallista kuntosalin. Tuon naisen kaulaan ei taitaisi tarpeeksi kirkasta mitalia löytyäkään!

Markku Haverinen jakoi hyviä käytännön vinkkejä juoksukauden korkkaajille ja esim. Helsinki Running Dayn puolimaratoniin. Jos tämän hetkinen lenkkikunto riittää tusinaan, kannattaa aerobisen kunnon sijasta panostaa seuraavien viikkojen aikana jalkojen lihaskuntoon. Suoritusta edeltävinä kolmena päivän ruokavaliossa olisi hyvä olla reilusti hiilareita ja viimeisenä päivänä ihan normaalia omaa perusruokaa. Painoa ei kannata pelästyä viimeisenä aamuna, kisapaino voi hyvin olla noin 1,5 kg normipainoa enemmän, jos nesteytys ja tankkaus on tehty onnistuneesti.

Hyviä kysymyksiä tuli yleisöstäkin. Ihana Kirsi Alm (sorry ei niin ihanasta kuvastani) kysyi juuri sen kysymyksen, joka pyöri omankin kieleni päällä. Tärkeään suoritukseen (liian) vanhat omat juoksukengät vai uudet? Ja vastaus oli, ehkä luonnollisestikin, että ei nyt ihan pakasta kannata vetää kuitenkaan ja omat kannattaa aina treenikaudella vaihtaa tasaisin väliajoin, niin paljon ne saavat iskuja juoksun aikana.

Ai niin, vielä se ehkä kivoin uutinen! SUL nimesi lasten ja perheiden urheilua tukemaan suurlähettiläät: Nanna Karalahti ja Martina Aitolehti. Tehtävä on tärkeä, niin kuin kaikki muukin lasten liikuntaa tukeva toiminta. Hieman yllättäen lasten on todettu liikkuvan hälyttävän vähän viikonloppuisin, jopa arkea vähemmän. Tässä myös meidän kaikkien tärkeänä panoksena peräänkuuluttaisin omaa esimerkkiämme. Niin paljon kivaa aktiivista tekemistä omista kotipihoista isoihin urheilutapahtumiin on taas kesäkaudella tarjolla, että otetaan niistä kaikki irti.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *