Kananmunan ravintoaineet + terveelliset ja turvalliset käyttötavat

Kananmunan ravintoaineet

Kananmunan ravintoaineet

Kananmuna on oikeaa superfoodia ja se on onneksi vapautettu vuosien – tai vuosikymmenten – pannasta. Onneksi, koska kananmunassa on lähes kaikkia ihmiselle välttämättömiä ravintoaineita ja nykyään sitä on alettu kutsua myös aivoruoaksi. On jopa vihjattu mahdollista yhteyttä kananmunan pannavuosien jälkeisten muistisairauksien jyrkällä kasvulla.

Kananmuna on aivoruokaa

Kananmunassa on runsaasti hyvin imeytyvää proteiinia ja melkein kaikkia vitamiineja;  rasvaliukoisia A-, D- ja E-vitamiineja – sen sijaan C-vitamiinia kananmunassa ei ole ollenkaan. Siinä on vesiliukoisia B-ryhmän vitamiineja, erityisesti B2-, B12-vitamiineja sekä folaattia ja kivennäisaineista erityisesti jodia, seleeniä, rautaa ja kalsiumia. Kananmuna on myös hyvä Omega 3:n lähde.

Minulta on myös täällä blogissa toistuvasti kysytty muutamaa kananmunien syöntiin liittyvää asiaa, joten kokoankin ne tähän samaan kirjoitukseen muidenkin luettavaksi.

1. Onko kananmuna terveellisempää raakana vai kypsänä?

Toisin kuin kasviksilla, kananmunan kohdalla ei ole ravintopitoisuuden kannalta suurta merkitystä sillä, syödäänkö se raakana vai terveellisenä.

Kivennäis- ja hivenaineissa ei tapahdu eroa kypsennettäessä, koska ne ovat alkuaineita, eikä niiden rakenne muutu kuumennuksessa. Joidenkin vitamiinien, kuten B12:n, hävikkiä tapahtuu kyspsennettäessa enintään 20%. Eli kananmuna on kaikissa muodoissaan terveellistä. Jos haluaa olla tarkkana, niin terveellisin on raaka, sitten keitetty ja kolmanneksi paistettu.

2. Onko turvallista syödä kananmunia raakoina?

Kananmunia on turvallista syödä raakana Suomessa. Suomi onkin ainoa EU-maa, jossa munia voi syödä raakana ilman salmonellariskiä, koska täällä on pakollinen salmonellavalvontaohjelma kaikkien salmonellojen osalta koko tuotantoketjussa.

Ulkomailla kananmunia ei kannata syödä raakana, koska niissä valvonta ei ole yhtä kattavaa kuin Suomessa.

Kananmuna on helppo ja nopea lisä esim. smoothieen. Meillä laitetaan usein aamuisin pari raakaa kananmunaa smoothieen esim. mustikoiden tai marja-aronioiden, kookosöljyn, banaanin steviauutteen ja esim. jogurtin tai soijamaidon kanssa. Munat kuohkeuttavat smoothien, eivätkä oikeastaan maistu siinä ollenkaan.

Tätä samaa kananmunakeskustelua käydään parhaillaan sukutsätimme puolella WhatsaAppissa ja sieltä tuli vinkki rikkoa kananmuna aamupuuroon, jossa se myös kypsyy hieman.

3. Miten tunnistan pilaantuneen kananmunan?

Vanhentuneessa kananmunassa on enemmän ilmaa sisällä ja siksi pilaantunut kananmuna kelluu. Sen sisään on muodostunut kaasua. Testin voi tehdä helposti lavuaarissa tai vaikka vesilasissa. Pohjalla oleva muna on tuore ja pinnalla kelluva taas pilalla ja se tulee siis heittää pois.

P.S. Paljon kananmunareseptejä löytyy täältä. 

Kommentit (1)
  1. Kelluva kananmuna ei ole pilalla! Hirveetä haaskausta heittää kelluva muna roskiin. Munan kuoren läpi haihtuu vettä ja kuoren alle tulee ilmaa, jolloin se alkaa kellua. Oikein säilytetty muna säilyy reilusti yli sen parasta ennen päivämäärän. Pilaantunut (raaka) kananmuna on valoa vasten katsottuna tumma, syöntikelpoisen läpi valo kuultaa keltaisena 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *