Turvotus pois! – Viisi keinoa kesäturvotuksen karkottamiseen

Kesäkiloja tulee tai ei tule, niistä en sen kummemmin huoli. Mahdolliset kilot sulavat usein syksyn arkirutiinien myötä. Mutta kesäturvotus, sitä minulla tuntuu olevan AINA. Onko turvotus mahdollista saada pois? Kerron tässä postauksessa omat keinoni.

Kesällä moni asia turvottaa

Palasimme viime yönä lomareissulta ja huomasin taas saman ilmiön: vaikka lomalla, ja kesällä muutenkin, on liikuttu ja syöty suht terveellisesti, tuntuu kroppa painavalta. Nestettä on kertynyt, osin varmaan eilisen matkustuspäivänkin ansioista. Paikallaan oleminen onkin yksi turvotusta lisäävä tekijä. Sormukset tuntuvat piukoilta ja kasvot kankeilta.

Miksi kesä sitten turvottaa? Kesässä on monta turvotusta lisäävää asiaa. Kuumuus, suolaiset ruuat, sokeripitoiset herkut ja juomat. Alkoholi. Lisäksi hormonaaliset seikat vaikuttavat ainakin mulla huomattavasti turpeustilanteeseen. Matkaturvotus istumisesta, suolaiset ruuat ja ehkä nestehukkakin yhdistettynä kuukautisten tuloon… Äh.

Onneksi turvotus lähtee pois usein yhtä nopeasti, kuin on tullutkin.

Turvotus pois muutamalla helpolla konstilla

Turvotuksesta on mahdollisuus päästä eroon. On ihana aloittaa elokuu palaamalla omiin tuttuihin rutiineihin. Saan ylimääräisen turvotuksen pois kehostani melko nopeasti muutamalla toimenpiteellä.

Vaikka esimerkiksi tämä päivä on mennyt koneella työsähköposteja purkaen, enkä ole vielä päässyt liikkeelle, aion sen ehdottomasti vielä tänään tehdä. Liikunta on nimittäin yksi tehokkaimmista tavoista saada oloa keveämmäksi ja nesteet liikkeelle.

Aloitin aamuni juomalla ison lasillisen vettä, ja olen nauttinut vettä säännöllisesti koko päivän. Riittävän veden juonnin lisäksi ravitsen kehoani kevyemmällä, mutta ravintorikkaalla kasvispainoitteisella ruualla.

Lomalla tuli nautittua runsaasti italialaisia herrkuja: pastaa, pizzaa, leivonnaisia, jäätelöä sekä suolaisia antipastoja. Siksi on nyt ihana palata raikkaisiin salaatteihin ja kasvispainoitteisiin aterioihin. Hyviä hiilareita, sopivasti proteiineja ja hyvää rasvaa. Vihannes- ja marjasato on nyt parhaimmillaan! Suola kerää kehoon nestettä, joten nyt aion jättää suolaiset ruuat vähemmälle.

Syömättömyyteen ja kikkailuihin en lähde, enkä kannusta ketään muutakaan lintsaamaan ruuasta tai uskomaan sokeasti vippaskonsteihin, kuten ananaksen popsimiseen tai detox-dieetteihin. Sen sijaan kiinnittämällä huomiota ravinnon laatuun ja syömisen säännöllisyyteen saa olon keventymään nopeasti ja turvotuksen vähenemään.

Alkoholi turvottaa, ainakin minua. Siksi se jää nyt pois. Italiassa oli ihana nauttia illallisella viiniä, mutta tissuttelu näkyy naamasta, ja kehosta.

Näillä keinoilla uskon, että turvotus on poissa parissa päivässä. Sitten onkin luonnikasta jatkaa omalla tutulla liikunta- ja ruokalinjalla kohti syksyn haasteita ja ihanaa arkea.

Minulla on vielä yksi, omakohtaisesti tehokkaaksi todettu hyvän olon keino, joka saa olon taivaalliseksi ja turvotuksen vähenemään. Saunominen. Pitkät lempeät löylyt saavat olon heti tuntumaan paremmalta. Saunomisen jälkeen nukun  myös paremmin.

Viisi keinoa kesäturvotuksen karkottamiseen

  1. Lähde liikkeelle
  2. Juo vettä
  3. Vähennä suolaa
  4. Vähennä alkoholia
  5. Älä haksahda humpuukiin, vaan pysy perusasioissa ja palaa tuttuihin rutiineihin. Säännöllinen ruokarytmi on tärkeä!

Onko sinulla taipumusta kesäturvotukseen? Entä hyviä konsteja, joilla turvotuksen saa pois?

Nautitaan elokuusta. Arki on tervetullut, mutta kesä jatkuu vielä!

<3 Anna

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *