Vegetreenari
Vegetreenari

Kuka on vegetreenari?

Screenshot 2017-08-10 19.00.30Vegetreenari blogin takana hääräilen minä Linda! Olen helsinkiläinen 35-vuotias kasvatustieteen maisteri; kotitalousopettaja, Trainer4you-ravintovalmentaja, nlp-coach ja personal trainer. Toimin hyvinvointialan yrittäjänä ja työkseni laadin terveellistä reseptikkaa ja valmennan ihmisiä kohti parempaa hyvinvointia. Olen yksi Movement Fysioksen valmentajista Vantaan Tikkurilassa.

Toteutin suuren haaveeni, kun ensimmäinen ruokakirjani VEGEÄ liikkujan kasvisruokaa (Readme) julkaistiin syksyllä 2016. Kirjassa jaan tietoa liikkujan kasvisruokavalion koostamisesta ja runsaasti kasvisreseptejä päivän jokaiselle aterialle. Syksyllä 2017 julkaisin toisen ruokakirjani Juures- arjen voimaruokaa. Kirja antaa runsaasti vinkkejä kotimaisten juuresten käyttöön ruoka-aineena ja sisältää niin suupaloja, pääruokia kuin hyvää tekeviä leivonnaisia.

japanese-jalobowl

Oma tieni kasvisruokailijaksi

Ryhdyin kasvissyöjäksi lukiossa ja nyt on kulunut 19- vuotta kasvispainotteisella ruokavaliolla. Yläasteella ja lukiossa pohdittiin paljon ystävien kanssa eläinten oikeuksia ja lihansyönnin ympäristövaikutuksia. Nykyään terveydelliset ja ekologiset syyt ovat nousseet tärkeimmiksi perusteiksi välttää lihaa. Nykyisin olen pescovegetaristi, eli syön myös kalaa tai äyriäisiä noin kerran viikossa. Mieheni on innokas vapaa-ajan kalastaja ja tuo tuoretta kalaa pöytään, joten olisi synti olla hyödyntämättä tätä lähiruoan mahdollisuutta kalan muodossa.

Blogissa jakamani ohjeet ovat mahdollisimman puhtaista raaka-aineista valmistettuja, ravintorikkaita ja helppoja tehdä. Terveellinen ja puhdas ruoka lisää hyvinvointia ja näkyy ulospäin! Meillä koko perhe syö kasvispainotteisesti ja lapset ovat mukana keittiössä auttelemassa mm. leivonnassa sekä kattamisessa. Täytyyhän kotitalousopettajan kouluttaa lapsistaa kelpo oppilaita köksän tunneille!

Miten päädyin liikuntaravitsemuksen pariin?

Ajauduin pohtimaan ravintoasioita tarkemmin muutama vuosi sitten, kun innostuin treenaamaan tavoitteellisemmin kuin aiemmin. Olen aina tykännyt liikkua, mutta lasten saannin jälkeen lenkkipolulle pääsystä tuli uudella tavalla henkireikä arjen keskelle. Kroppaakin teki mieli muokata kahden raskauden jälkeen.

Puolimaratoneille treenatessani huomasin, että en meinannut palautua treeneistä ja että kehitystä juoksemisessa ei enää tapahtunut. Tästä sain kimmokkeen aloittaa ravitsemuksen opinnot Trainer4you-koulutuksessa, mistä valmistuin ravintovalmentajaksi vuonna 2015. Samana vuonna pätevöidyin liikunnan ammattilaiseksi urheiluopistojen monimuotokoulutuksessa. Sittemmin olen pätevöitynyt personal traineriksi Personal trainer akatemiassa sekä opiskellut nlp-coachiksi (Oivaltamaan).

rapukurotus-2

Tasapainoilua treenin, ruoan ja levon välillä

Omaan lajivalikoimaani kuuluvat juoksu, kehonpainoharjoittelu, harjoittelu TFW-salilla ja jooga. Treenikertoja viikkoon mahtuu viidestä kuuteen. Treeni minulle merkitsee sekä hikeä, kyyneliä, että meditaatiota. Aamujooga on tullut uudeksi rutiinikseni viime aikoina ja se on ihana tapa aloittaa päivä! Lenkkipolulla taas saan arvokasta omaa aikaa ja askeleen rullatessa voin päästää hetkeksi irti kaikista velvollisuuksista ja vastuusta.

Arki on meidän perheessä lasten, harrastusten ja eri töiden välillä suhaamisen johdosta melko hektistä, mutta viikonloppuisin ja lomilla taas on aikaa ottaa rennommin. Viikonloppuna saatan nauttia lasillisen (tai kaksi) suosikkiviiniäni kuivaa saksalaista Rieslingiä, mikä sopii melkein minkä tahansa kasvisruoan kanssa. Unelmalomani kohdistuu perheeni kanssa johonkin lämpimään paikkaan, missä on mahdollisuus nauttia lämmöstä, kauniista maisemista, luonnosta, liikkua sekä rentoutua. Rakastan kokeilla uusia eksoottisia makuja paikallisissa ravintoloissa ja hakea insipiraatiota omaan kokkailuuni. Muista sinäkin kuunnella kehoasi, nauttia elämästä ja olla lempeä itsellesi!

-Linda