Vegetreenari
Vegetreenari

Kuka on vegetreenari?

Screenshot 2017-08-10 19.00.30Vegetreenari blogin takana hääräilen minä Linda! Olen helsinkiläinen 35-vuotias kasvatustieteen maisteri; kotitalousopettaja, ravintovalmentaja, nlp-coach ja personal trainer. Toimin yrittäjänä pääasiassa ruoan ja ravitsemuksen parissa. Työni sisältää  asiantuntijatehtäviä erilaisissa projekteissa, sisällöntuotantoa kuten terveellisiä reseptejä  ja ravitsemusaiheista lisäksi valmennan ihmisiä kohti parempaa hyvinvointia.

Blogini reseptit on laadittu pääasiassa aktiivikuntoilijan ruokavalioon, toki mukaan mahtuu myös herkkuja. Ruokavalioni pyrin koostamaan mahdollisimman ilmastoystävällisesti; vältän ruokavaliossani lihaa ja hävikkiä.

Toteutin suuren haaveeni, kun ensimmäinen ruokakirjani VEGEÄ liikkujan kasvisruokaa (Readme) julkaistiin syksyllä 2016. Kirjassa jaan tietoa liikkujan kasvisruokavalion koostamisesta ja runsaasti kasvisreseptejä päivän jokaiselle aterialle. Syksyllä 2017 julkaisin toisen ruokakirjani Juures- arjen voimaruokaa. Kirja antaa runsaasti vinkkejä kotimaisten juuresten käyttöön ruoka-aineena ja sisältää niin suupaloja, pääruokia kuin hyvää tekeviä leivonnaisia.

Oma tieni kasvisruoan pariin

Ryhdyin kasvissyöjäksi lukiossa ja nyt on kulunut 20 vuotta kasvispainotteisella ruokavaliolla. Yläasteella ja lukiossa pohdittiin paljon ystävien kanssa eläinten oikeuksia ja lihansyönnin ympäristövaikutuksia. Nykyään terveydelliset ja ilmastolliset syyt ovat nousseet tärkeimmiksi perusteiksi välttää lihaa. Nykyisin olen pescovegetaristi, eli syön myös kalaa tai äyriäisiä noin kerran viikossa, lisäksi käytän jonkin verran kananmunia ja maitotuotteita. Mieheni on innokas vapaa-ajan kalastaja ja tuo tuoretta kalaa pöytään, joten olisi synti olla hyödyntämättä tätä lähiruoan mahdollisuutta kalan muodossa.

Miten päädyin liikuntaravitsemuksen pariin?

Ajauduin pohtimaan ravintoasioita tarkemmin muutama vuosi sitten, kun innostuin treenaamaan tavoitteellisemmin kuin aiemmin. Olen aina tykännyt liikkua, mutta lasten saannin jälkeen lenkkipolulle pääsystä tuli uudella tavalla henkireikä arjen keskelle. Kroppaakin teki mieli muokata kahden raskauden jälkeen.

Puolimaratoneille treenatessani huomasin, että en meinannut palautua treeneistä ja että kehitystä juoksemisessa ei enää tapahtunut. Tästä sain kimmokkeen aloittaa ravitsemuksen opinnot Trainer4you-koulutuksessa, mistä valmistuin ravintovalmentajaksi vuonna 2015. Samana vuonna pätevöidyin liikunnan ammattilaiseksi urheiluopistojen monimuotokoulutuksessa. Sittemmin olen pätevöitynyt personal traineriksi Personal trainer akatemiassa sekä opiskellut nlp-coachiksi (Oivaltamaan).

rapukurotus-2

Tasapainoilua treenin, ruoan ja levon välillä

Omaan lajivalikoimaani kuuluvat juoksu, kehonpainoharjoittelu, voimaharjoittelu TFW-salilla ja myös jooga silloin tällöin. Treenikertoja viikkoon mahtuu viidestä kuuteen. Treeni merkitsee minulle sekä hikeä, kyyneliä, että meditaatiota.