Minttu Virtanen
Minttu Virtanen

Vastauksia osa 1

Olipa kiva vastailla teidän kysymyksiin ja palata takaisin sinne onnelliseen odotusaikaan ja jännittäviin aikoihin ennen synnytystä. Sain paljon kysymyksiä, joten jaoin ne kahteen osaan. Tässä tulee puolet vastauksista ja myöhemmin loput.

IMG_0766

1. Kuinka usein treenaat? Ja minkälaisia treenejä teet? Olet todella hyvässä kunnossa ja palauduit nopeasti synnytyksen jälkeen omiin mittoihisi. Miten tämä onnistu nin pian?

– Treenaan 3-4 kertaa viikossa. Käyn 45 min- 1 h pituisilla lenkeillä ja teen intensiivisiä salitreenejä. Salilla teen treenin tehokkaasti, lyhyillä palautuksilla. Uskon, että synnytyksen jälkeen pääsee nopeammin kuntoon, kun pohjatyö on tehty hyvin ja pitkäjänteisesti. Toki liikuin koko raskauden ajan ja söin terveellisesti, isompia annoksia vaan.

2. kuntoiletko omalla kuntosalilla vai käytkö jossakin yleisessä, onko Robin mukana lastenhoitajan kanssa salilla vai onko se sulle täysin ”omaa aikaa”.

– Kuntoilen omalla kuntosalilla. Haluan pitää sen ajan täysin omana aikana. Teen nopeita ja tehokkaita treenejä ja keskityn täysillä siihen mitä teen.

3. Miten synnytys meni, jännittikö sinua paljon ja mitä ajattelit synnytyksestä ennen sitä? Imetitkö Robinia ja mitä ajattelit imetyksestä? Miten Robinin saaminen ja tuleminen äidiksi on muuttanut sinua henkisesti?

– Synnytys meni kaikin puolin hyvin. Jännitin varmasti eniten sitä, että millainen se kipu tulee olemaan. Joinakin päivinä synnyttäminen vähän pelotti, mutta yritin helpottaa omaa oloani miettimällä sen niin, että se on luonnollinen tapahtuma, mistä selviää päivittäin niin moni muukin. Imetin muutaman kuukauden. Etukäteen oikeastaan huvitti miten iso numero imetyksestä tehdään Suomessa. Ajattelin, että imetän jos se onnistuu ja jos ei, niin en aio ottaa siitä turhia paineita. Äidiksi tuleminen on kasvattanut ja opettanut ajattelemaan vähemmän itsekkäästi.

4. Oletko aina tiennyt haluavasi äidiksi?

– Kyllä

5. Hei! Oot ihan mieletön esikuva kera upean kropan:) kysyisin näin kolme lasta pyöräyttäneenä mitkä vatsaliikkeet tehoaa eniten ihan alavatsaan? Kun ylimmät vatsalihakset alkaa näkyä ,haluisin siitä navan altakin timmiksi:) mitä suosittelet?

– Kiitos 🙂 Itse tein paljon liikkeitä syville vatsalihaksille, mitkä auttoivat litistämään vatsaa. Lankkupitoja ja pelkkiä hengitysharjoituksia, millä löysin syvät vatsalihakset. Alavatsaa voi treenata esimerkiksi jalkojen nostoilla selinmakuulta. Alavatsan kohdalla usein kyse on enemmän siitä, että rasvaa pitäisi pudottaa, että ne lihakset tulisivat näkyviin.

6. Hi, i would like to ask you if, during the pregnancy, you werent afraid that you will do something bad to baby. I mean are there any risks? And also one other thing… You looked so awesome very soon after giving birth. How you did it?

– At first I was afraid because everything was new. I read a lot and talked with my doctor. That helped me to relax a little bit. I think the most important thing is what I’ve done before getting pregnant. Of course one important thing was that I exercised throughout the whole pregnancy and ate healthy food.

 
7. Tuliko sinulle raskauden aikana supisteluperiodeja, jotka esti liikkumisen ja millä tavalla kuntoilit viimeisellä kolmanneksella?

– Ei tullut. Loppuraskaudesta toivoin, että olisi supistellut, että tietäisin miltä se tuntuu 🙂 Urheilin rauhallisesti koko raskauden ajan, mutta viimeisellä kolmanneksella tein enimmäkseen kävelylenkkejä tai pyöräilin matalalla sykkeellä. Lisäksi tein personal trainerini kanssa harjoituksia, mitkä vahvistavat syviä lihaksia.

 
8. Hello, Minttu! Did you have any problems with your belly skin after giving birth, and if you did, how did you cope with them?

– I didn’t have any problems. I took care of the belly skin very early on. I used Bio Oil every morning and night.

 
9. Haittoitko sinua raskauden aikana miltä näytit, montako painoit vai etkö välittänyt niistä ollenkaan?

– Alkuun toivoin, että näkyispä maha jo kunnolla. Loppuraskaudesta vähän nauratti miten iso mahani oli, mutta olin ylpeä joka sentistä <3 Tietenkin välillä ahdisti se, että kroppa muuttuu, mutta sille oli maailman paras selitys.

 
10. Moikka!  Kolmen lapsen äitinä kyselisin vatsalihaksista. Nuorin on nyt 4kk. Olen liikkunut nyt 2kk suht kevyesti mutta haluisin nyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja saada raskaudesta jääneet kilot pois! Miten itse aloitit vatsan harjoittamisen? Olen ymmärtänyt ettei suoria lihaksia saisi treenata. Olisiko antaa jotain hyviä vinkkejä syviin lihaksiin, mitkä eivät kuormittaisi suoria kauheasti. Kiva ja mielenkiintoinen blogi sinulla. Hyvää syksyn jatkoa sinulle ja perheellesi!

– Itse aloitin harjoittelun kevyesti. Kävin muutaman kerran viikossa lenkillä. Hölkkäsin ja välillä kävelin. Lenkin jälkeen tein lankkupitoja herätelläkseni vatsalihaksia. Ruokavaliolla on iso merkitys jos haluaa pudottaa painoa. Itse keskityin alkuun enemmän siihen, että ruokavalioni oli kunnossa ja urheilin jaksamisen mukaan. Hyvää syksyn jatkoa teidän perheelle!

 
11. Kiinnostaisi tietää, harrastatko muuta urheilua kuin salitreeniä? Millaisiin osioihin olet jakanut salitreenit?

– Käyn juoksemassa salitreenien lisäksi. Teen ylä- ja alakropan eri päivinä. Välillä teen kiertoharjoitteluna koko kropan kerralla.

12. Kuinka paljon ja miten liikuit raskausaikana? Miten se eroaa siitä miten nyt liikut? Miten raskaus vaikutti syömiseesi? Aiotko myöhemmin syöttää myös lapsellesi superfoodeja? Mikä odotusajassa oli pahinta ja mikä parasta? Miten äiteys on muuttanut sinua? Mikä on parasta äitiydessä? Miten olet yhdistänyt äitiyden ja liikunnan? Vielä loppuun kiitokset ihanasta blogistasi. Sitä on todella mukava lukea.
– Liikuin niinä päivinä kun se tuntui hyvälle. Välillä 2 ja välillä 6 kertaa viikossa. Kävin kävelyllä tai pyöräilin. Alkuraskaudesta tein salitreenejä ja viimeisellä kolmanneksella keskityin salilla syviin lihaksiin. Tykkään treenata kovaa ja haastaa itseni. Odotusaikana unohdin nämä asiat heti alkuunsa. Ajattelin, että kerkeän loppuelämäni rehkimään salilla. Odotusajassa pahinta oli ensimmäisten kuukausien väsymys. En jaksanut nousta sohvalta koko päivänä. Parasta oli ajatus siitä, että sisälläni kasvaa pieni ihme, kuka on puolet minua ja puolet ihmistä, ketä rakastan <3 Opin myös olemaan paljon armollisempi itselleni. Äitiys on tehnyt minusta epäitsekkäämmän ja lempeän . Välillä täyden pehmon 🙂 Äitiydessä on parasta kaikki mitä se pitää sisällään. Olen todella ylpeä siitä, että olen äiti. Päätin jo ennen Robinin syntymää, että jatkan urheilua heti kun kehoni on siihen valmis. Se on minun omaa aikaa. Sillon kun treenaan, Robin on isänsä tai lastenhoitajan kanssa.

Kommentit (13)

  1. HM

    Moi, viitsisitkö vielä tarkentaa meille tavallisille tallaajille, että ei nyt ihan kannata muutama viikko synnytyksestä lähteä lankkuja tekemään saatikka hölkkäämään. Nyt on paljon ollut puhetta erkanevista vatsalihaksista ja ensin täytyy aloittaa ihan vähitellen treenaamaan. Itse olet varmaankin poikkeus, kun lähtötilanteesi aivan eri meihin muihin. Juoksu kannattaa kuitenkin unohtaa pitkäksikin aikaa synnytyksen jälkeen, jos ei tahdo kohdunlaskeumaa ym. vaivoja sitten myöhemmin. Myös vatsoille tekee hallaa ellei ensin harjoita syviä ja seuraile erkaumaa..

    Maltti on valttia tavallisille kuntoilijoille! Kannattaa muistaa, että keho palautuu vähintään sen 9kk. 🙂
    Tässä vielä linkkejä:
    http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/298844-aidin-keho-vaatii-tasmatreenia-jopa-viralliset-ohjeistukset-pielessa
    http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1443757419782.html

    • minttuvirtanen

      Ehdottomasti juuri näin kun sanoit. Pikku hiljaa liikkeelle ja omaa kehoaan kuulostellen 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *