Terveelliset herkut
Terveelliset herkut

Välipalalla on väliä!

Välipalat! Kuuluuko sun normi arkeen välipalat? Tämä on ollut itsellä yksi suurin opettelun aihe, joka on edelleen kesken. Se tärkeä pieni juttu lounaan ja päivällisen välissä. Helpottamaan sitä pikkunälkää ennen kuin se kasvaa hallitsemattoman suureksi. Tasainen verensokeri auttaa pitämään herkkuhimot kurissa, olon virkeänä ja keskittymiskyvyn parempana. Välipalan koko ja määrä riippuu usein myös mitä on tullut syötyä aamiaisella ja lounaalla ennen sitä. Tai onko päivään tai edelliseen iltaan kenties kuulunut jotain urheilua joka on nostanut energiankulutusta. Nämä huomioiden kannattaa ensisijaisesti kuunnella itseään. Kaikki eivät tarvitse välipalaa, mutta jos nälkä kasvaa todella suureksi lounaan ja päivällisen välissä kannattaa sitä ainakin kokeilla.

Tässä yksi mun viikonlopun välipaloista. Aamiainen oli varsin kevyt smoothie ja lounas kevyt sosekeitto näkkärin kera. Aamulla tuli käytyä myös urheilemassa joten kroppa kaipasi jo jotain syötävää eikä pelkkää banaania. Yksi mun lapsuuden ruokamuistoista on ehdottomasti kotoa jolloin viikonloppuna vähän pitempään ja paremmin valmistetun lounaan jälkeen oli tarjolla usein myös jokin jälkiruoka. Ja usein se oli jokin marja- tai hedelmärahka. Sitä muistellessa halusin valmistaa myös tämän välipalan.

Välipalalla on väliä – olo on pirteämpi ja keskittymiskyky paranee.

Persimonit ovat juuri nyt parhaassa sesongissa. Näitä ei oman muistini mukaan ollut tarjolla vielä omassa lapsuudessa, mutta tuo oranssi hieman tomaatin näköinen hedelmä on varsin maukas, makea, ja erittäin hyvin soveltuva esimerkiksi rahkan tai jogurtin kera. Tai itseasiassa persimonit eivät ole viralliselta luokitukseltaa hedelmiä, vaan marjoja! Hedelmähyllyltä kannattaa valita niitä hieman pehmeitä persimoneja, sillä raa’at sisältävät parkkihappoa joka ei maun puolesta houkuttele niin paljon kuin kypsä ja makea persimon. Raat persimonit kannattaa jättää pöydälle kypsymään, muutoin sitä kannattaa säilyttää kylmässä jääkaapissa.

Persimonit sisältävät runsaasti kuitua, kaliumia, magnesiumia, kalsiumia, mangaania ja rautaa.

Vinkki: Kokeile persimonia myös salaateissa!

Laita rahkan pinnalle lempi hedelmiäsi ja marjoja. Tässä persimonia, banaania, kotimaista omenaa, pensasmustikoita ja puutarhavadelmia sekä kookoshiutaleita.

Välipalarahka

Ainekset
( 1 Annos )

250 g
rahkaa / jogurttirahkaa
1/2
persimon (kuorittuna)
0,5 tl
vaniljajauhetta
0,5 tl
sitruunan kuorta (raastettuna)
1 rkl
sitruunan mehua
pinnalle kookoshiutaleita, marjoja ja hedelmiä sekä ripaus vaniljaa
10 min
{
AKTIIVINEN 10 min
PASSIIVINEN 0 min

Tee näin:

Sekoita rahkan joukkoon kuorittu ja pieneksi pilkottu persimon. Pese sitruuna ja raasta kuorta n. 0,5 tl mahdollisimman pienellä raastinterällä. Lisää raastettu sitruunan kuori sekä mehu rahkan joukkoon ja sekoita. Koriste hedelmillä ja marjoilla ja lisää pinnalle halutessasi kookoshiutaleita.

Ainekset

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *