Uudet perunat x 5

Uudet perunat on niin best! Perunat voivat aiheuttaa helposti vatsanväänteitä, sillä ne sisältävät paljon tärkkelystä ja hiilihydraattia. Uusissa perunoissa on kuitenkin kolmannes vähemmän tärkkelystä kuin talven yli säilytetyissä, lisäksi ne sisältävät myös enemmän c-vitamiinia täten ainakin allekirjoittaneelle ne sopivat paremmin. Ylipäätään perunoita kypsennettäessä kannattaa valita tasakokoisia perunoita, jolloin ne myös kypsyvät samanaikaisesti.

Perunoiden keittämisestä on tarjolla useita eri ohjeita, milloin ne suositellaan lisättävän kylmään veteen, milloin kiehuvaan. Pieni kikka, että jos haluat saada kiinteitä uusia perunoita lisää ne kylmään veteen, pehmeät taas kiehuvaan veteen. Peruna sisältää entsyymiä, joka vahvistaa solujen seinämiä. Entsyymi toimii parhaiten 50–60 asteessa, ja tuhoutuu yli 70 asteessa. Kylmään veteen lisättäessä entsyymi ehtii siis toimia kauemmin, jonka ansiosta perunoista tulee kiinteämpiä. Itse suosin kiinteitä perunoita ainakin salaateissa.

Lohisalaatti uusista perunoista

kasvispekoni-perunasalaatti

Peruna-parsasalaatti

Grillivuoka uusista perunoista

 

Uudet perunat grillissä

Valmistuvat helposti näin: Pesun jälkeen napakka napautus perunaan veitsen leveällä reunalla jotta saat perunan hieman halkeamaan (tällöin ne paitsi kypsyvät nopeammin, mutta myös imevät sisäänsä paremmin makuja). Perunat grillausvuokaan ja päälle loraus hyvää oliiviöljyä, merisuolaa, kevätsipulia, sekä valkosipulinkynsiä (ja/tai mahdollisesti yrttejä) ja ei muuta kuin grilliin. Suosittelen paistamaan perunoita miedolla tai keskilämmöllä välillä käännellen jotta perunat kypsyvät tasaisesti eivätkä pääse palamaan. Mitä pienemmistä perunoista on kyse sitä nopeammin ne toki valmistuvat.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *