Terve suolisto? Maitohappobakteerit

Maitohappobakteereja esiintyy myös tietyissä ruoissa. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset hapatetut maitotuotteet, kuten juustot, piimät, maitorahkat, jogurtit jne. Myös hapankaali, kimchi ja hapattamalla säilötyt suolakurkut, kombutsa sisältävät maitohappobakteereita. Herkullinen kombutsa toimii juomana, vaikka kesäpäivän viilentäjänä.

Haluan omistaa kokonaisen tekstin maitohappobakteereille, sillä koen että niillä on merkittävä rooli hyvinvoinnin kannalta. Mitä ne maitohappobakteerit ylipäätään ovat ja miksi niitä kannattaa nauttia?

Meidän suolistossa on järjetön määrä bakteereita (400-1000 bakteerilajia), useat ovat varmaan kuulleet lääkäriltä tai apteekista suosituksen antibioottikuurin yhteydessä että syö myös maitohappobakteereja, antibiootit kun tunnetusti tappavat bakteereita, myös niitä hyviksiä. Tiestitkö, että yksi ainoa tehokas antibioottikuuri tappaa tehokkaasti myös hyvät bakteerit. Hyvän bakteerikannan toipuminen ennalleen antibioottikuurin jälkeen voi kestää jopa vuoden ajan! Myös ulkomaanmatkalle lähteviä suositellaan syövän maitohappobakteerikuurin, jotta pöpöt ei iskisi reissuja ja vatsa toimisi vieraassa ympäristössä moitteetta.

Meidän suolistossa sijaitsee meidän toiset aivot, joten se missä kunnossa suolisto on heijastaa myös muuten hyvin pitkälle meidän hyvinvointiin. Jos sairastelet paljon, immuunivaste on alhaalla on myös todennäköisesti niiden hyvien suolistobakteerien määrä alhainen tai heikentynyt. Yksinkertainen ruokavalio heikentää helposti myös bakteerien määrää, maitohappobakteerien osuus suolistossa vaihtelee myös iän myötä. Jos siis sinulla on oireina esimerkiksi mahakipuja, närästystä, happamia röyhtäisyjä, turvotusta, ummetusta ja ripulia sekä nivelvaivoja, yliherkkyyksiä, immuniteetin ja hormonitoiminnan häiriöitä, voi kyse olla maitohappobakteerikannan (kantojen) alenemisesta. Suolistobakteerit saavat suolen erittämään viestiaineita, kuten rasvahappoja ja hormoneja. Esimerkiksi valtaosa onnellisuushormoniksi nimitetystä serotoniinista syntyy suolistossa.

Maitohappobakteereja on myös useita eri kantoja ja tutkijat ovat toistaiseksi todenneet näiden välisten tehokkuuden mittaamisen olevan vaikeaa. Ne ehkä tunnetuimmat ja yleisimmät kannat ovat kuitenkin lactobacillus ja bifidobacterium. Maitohappobakteereja sijaitsee meidän elimistössä koko suoliston alueella, mutta ne toimivat pääasiassa paksusuolessa.

Ohutsuolessa esiintyy tuota lactophillius acidophilius bakteeria, jonka sanotaan ehkä ennaltaehkäisevän muun muassa allergioiden kehittymistä. Bifidobacterium bifidum bakteerikannan, joka sijaitsee paksusuolessa sanotaan taas auttavan hoidossa muun muassa ärtyneeseen paksusuoleen, ummetukseen ja hiivavaivoihin. Yksin hiivasienten hoitoon voi olla hyötyä Lactobacillus casei -bakteerista. Lactobacillus lactis taas toimii koko suoliston alueella ja edistää ravintoaineiden pilkkoutumista ja imeytymistä. Maitohappobakteerit eivät siis ole yksi ja sama juttu vaan eri kannoista voi olla hyötyä eri asioihin.

Sanotaan, että suolistobakteerit voivat aiheuttaa jopa masennusta, pelkotiloja ja unohtelua. Maitohappobakteereja esiintyy myös tietyissä ruoissa. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset hapatetut maitotuotteet, kuten juustot, piimät, maitorahkat, jogurtit jne. Myös hapankaali, kimchi ja hapattamalla säilötyt suolakurkut, kombutsa sisältävät maitohappobakteereita.

Tiestitkö, että yksi ainoa tehokas antibioottikuuri tappaa tehokkaasti myös hyvät bakteerit. Hyvän bakteerikannan toipuminen ennalleen antibioottikuurin jälkeen voi kestää jopa vuoden ajan!

Maitohappobakteerit eivät suinkaan ole ainoa vastaus terveelle suolistolle. Näiden ohella suoliston hyvinvointia edesauttavat kuitupitoiset ravintokasvit, kuten kaalit ja pinaatti. Hyväksi ovat myös hedelmät ja kasvikset, joissa on suhteellisen vähän sokeria, kuten tomaatti, paprika ja sitruuna, sekä hyvän rasvan lähteet, kuten kala, pähkinät ja avokado. Kannattaa suosia myös parsaa, purjoa, sipulia ja valkosipulia, sekä mustajuurta, salaattisiskuria ja maa- ja latva-artisokkaa.

Stressillä on myös merkittävä rooli suoliston hyvinvointiin, pitkään jatkunut kroonistunut stressi, joka voi vaikuttaa elimistöömme muun muassa hidastamalla ruoansulatusta ja muuttamalla suoliston bakteerikantaa.

(Lähteet: Aivoliitto, Yliopiston apteekki, Itsehoitoapteekki)

 

Voit olla kiinnostunut myös näistä:

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *