Terveelliset herkut
Terveelliset herkut

Suklaa-banaani proteiini shake

Miten sinun vappu meni? Meidän perheellä hyvin rauhallisissa merkeissä; eilen nautittiin vappulounas naapureiden kanssa ja tänään on luvassa pelkkää oleilua, salille on kyllä jossain välissä ehdittävä. Kevät ja kirkkaat auringonsäteet ovat armottomasti näyttäneet myös sen, että jossain välissä pitäisi aloittaa ikkunoiden pesu-urakka (jostain syystä kaikki muu tuntuu nyt kiinnostavammalta kuin se). Viikon päästä juhlitaan meidän pientä 2-vuotiasta ja olen tässä jo kuumeisesti kehitellyt jotain tarjottavia.

Käytätkö sinä muuten jotain lisäravinteita?

Minä käytän heraproteiinia. Heraproteiini on tutkitusti yksi parhaista proteiinin lähteistä. Mitä sitten on heraproteiini? Heraproteiinia syntyy maidon valmistuksen yhteydessä. Herasta on poistettu kaseiini ja tästä syystä se soveltuu siis suurimmalle osalle niistä ihmisistä jotka muuten saavat ongelmia tai vatsanväänteitä maitotuotteista. Valitessasi heraproteiinia kannattaa ostaa laadukas tuote, jossa on korkea proteiinipitoisuus ja rasvan ja laktoosin määrät taas alhaisia.

Heraproteiini ei missään nimessä ole välttämätön lisä ruokavalioon. Jos syöt monipuolisesti, mutta jos haluat hyvän laadukkaan proteiinilisän tukemaan treenaamistasi ja auttamaan palautumisessa (tai vaikkapa painonpudotuksen tueksi) on syytä silloin miettiä olisiko heraproteiinista sinulle hyötyä. Heraproteiinia on saatavilla useilta eri valmistajilta, se mihin tuoteselosteessa kannattaa kiinnittää huomiota on heraproteiinin määrä, sisältääkö tuote sokeria ja makeutusaineita (itse käytän Scitecin heraproteiinia, mutta vegetaristeille sopivaa heraproteiinia valmistaa ainakin Pulsin, saatavilla esim. hyvinvoinnin verkkokaupasta ja Ruohonjuuresta).

En tiedä mitä ihmettä tapahtuu kemiallisesti kun heraproteiinia lähdetään vatkaamaan esim. jäisten marjojen tai hedelmien kanssa (tai jopa jääpalojen) hera muuttuu hetkessä todella kuohkeaksi koostumukseltaan. Normaalisti nautin heraproteiinin veteen sekoitettuna, muttä tässä kehittelin herasta hieman erilaisen drinkin, toukokuulle!

20150324_175735

20150324_175840

Tämä proteiini shake on niin hyvää, että menee jopa jälkiruoasta ja todelliseen herkun tarpeeseen.

  • 1 jäinen banaani
  • 1 scoop heraproteiinia (omani suklaanmakuinen, myös vanilja, banaani tai maustamaton sopii)
  • 1,5 maitojuomaa (käytin kookosmaitojuomaa, mutta riisi-, manteli, maito ym sopii myös)
  • 1 rkl raakakaakaojauhetta

Pintaan vaahto:

  • vaahdota kookos- tai soijakermaa n. 0,5 dl
  • kaakaonibsejä ripoteltuna vaahdon päälle

Kommentit (2)

  1. Kirsi

    Hei Tiina,

    Mikä/paljonko on scoop? Mikä mittayksikkö maitojuoman kohdalla on kyseessä, 1,5 dl vai litra?

  2. Minä

    Kuinka monelle tästä ohjeesta riittää?

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *